ZEG JIJ HET MAAR!

Aan de Nationale top 2000 (Radio 2) hebben bijna 2 miljoen stemmers meegedaan. Wij van gekopklanten gaan niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit. Zes lezers van gekopklanten hebben een servicetip ingezonden. Tips om dienstverlening verder te optimaliseren, klanten blij te maken. Als Mr. Service ben ik blij verheugd dat service leeft. Kijk voor de grap maar eens op deze weblog hoeveel onderwerpen betrekking hebben op goede of slechte service. Nu wil ik van jullie weten welke tip het volgens jullie moet worden. Wie heeft de beste servicetip gegeven van 2007? Stem! Doe dit via het reactieformulier dat je aantreft onderaan dit artikel. Alle mensen die hun servicetip hebben ingezonden dank ik hartelijk. TIP 1:Mijn tip voor bedrijven om hun service te verbeteren:Als er iets irritant is dan is het de factuur van de contractverlenging toesturen nadat de beslisdatum verstreken is. Veel bedrijven doen dit wellicht in eigen voordeel zodat de klant in ieder geval nog een jaar lid blijft. Daarom: signaleer de klant voorafgaand aan de verlengdatum zodat deze nog de tijd heeft om te beslissen. Het voorkomt veel irritatie en wellicht klantverlies.

TIP 2

Tevredenheidsonderzoek opzetten onder alle belanghebbende groepen én bedenken welke service jezelf zou willen hebben

TIP 3:

Servicetip: luister naar de klant wat hij wil; denk in mogelijkheden; probeer alternatieven te bedenken wanneer iets niet kan; doe alsof de klant je vriend(in) is!

TIP4:

service tip voor 2008 zou ik het doorsturen van uitnodigingen voor evenementen aanbevelen. Dagelijks gebeuren er nationaal en internationaal verschillende evenementen, waarvan je van het grootste deel het bestaan niet wist.

Als extra service naar klanten en relaties is het leuk om hen ook voor deze evenementen uit te nodigen.

Het summum is dat je dergelijke uitnodiging voor een evenement kan combineren met een gezamenlijke uitstap met je klant of relatie. Zo kan je bijvoorbeeld vlak voor een avondreceptie eerst nog iets gaan eten met je klant/relatie.

TIP 5:

een aardige servicetip eens iets gratis te doen. een boekwinkel,
tabakswinkel geeft een gratis pen bij een puzzelboekje,. een doosje
lucifers bij een pakje sigaretten etc. Mooie manier om reclame te maken,
je geeft het met een glimlach, klanten zijn altijd blij constateer ik
(zelf werkzaam in winkel die en tabak verkoopt en boeken/tijdschriften)Nou dit kan ook uitgebreid worden naar vele andere organisaties. bij
fitnesscentrum : flesje water. TIP 6:

Ik ben van mening dat een organisatie eerst goed moet definiëren wat men onder service verstaat.Veel mensen gebruiken het begrip service als men feitelijk 'gewoon' dienstverlening bestaat. Maak onderscheid in producten en diensten. Zie diensten als een immaterieel product en zie service als een toegevoegd (immaterieel) product. De mate van service is bepalend of aan de verwachting van de klant voldaan of dat de verwachting wordt overtroffen. Het overtreffen van verwachting, de beleving die bij de klant oproept 'goh, dat had ik niet gedacht', maakt het succes.

Slechte producten bestaan tegenwoordig niet meer en alles is te koop. Slechte service en dienstbaarheid komen steeds vaker voor, die zijn niet te koop, maar maken wel dat de klant terug zal komen

Alle tips die zijn ingezonden zijn ongecensureerd en onbewerkt.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Peter Spelier MBA
Gelukkig, er zijn nog steeds mensen die positief blijven denken in verbeteringen van service en klantgerichtheid.

Met name het laatste (definitie van Service) past prima bij een project dat ik momenteel begeleidt.
Ik ben eerst in de praktijk met elk type functie een halve dag mee gelopen. Twee dingen vielen ook hier op: het signaleren van koopsignalen van de klant was lastig en nog lastiger was het om je in de klant te verplaatsen.
In twee brainstormsessies hebben we gedefinieerd wat een klant onder service en wat onder excellente service zou mogen verstaan. Het leuke is dat het voor de medewerkers lastig was in de huid van de klant te kruipen. Binnenkort start de training en coaching on the job. Zodra dit afgerond is zal uit het klanttevredenheidsonderzoek blijken hoe groot de verzilvering is. De medewerkers zitten er in ieder geval positief  in: de eerste winst.
Iedereen veel succes met een klantgerichte aanpak: echt het werkt.

Groet Peter Spelier MBA