Belastingdienst een lachertje!

Donderdagochtend 9:05 uur loop ik de Belastingdienst van Amsterdam Sloterdijk binnen. Er is geen kip te bekennen, in de hal sta ik tegenover zes lege receptiebalies aan de rechterkant zie ik vijftien lege klantenbalies. Ik loop naar de receptie. Daar zit een dame met haar op haar tong. Ik begin vol goede moed: “Goedemorgen, ik zou graag een onderhandse akte willen laten maken, kan dat?” De dame verwijst me onmiddellijk naar balie 1. Ondertussen stelt ze mij een vraag: “Zit er iemand bij balie 1?” Ik antwoord: “Nee, daar zit niemand. Opgelet! Nu begint het lachwekkend te worden.

Belasting medewerkers fout in de bocht

De belastingdame (BD) van de receptie pakt de telefoon en belt een collega. Ik kan de hele conversatie volgen. Dame: “Er moet iemand van boven komen om mij bij balie 1, te helpen”. BD zegt tegen de collega dat ze wel een akte kan opmaken, maar er geen zin in heeft. Het is niet haar beurt. Ondertussen tikt de tijd verder. De twee belastingdienders hakketakken al bijna tien minuten aan de telefoon. En er gebeurt helemaal niets. Ondertussen denk ik dat ze gek geworden zijn. De belastingdame noemt door de telefoon allemaal namen van andere collega’s die het werk zouden kunnen doen. Tussen neus en lippen roept ze ook nog even: “Het is niet mijn beurt om dit werk te doen.” Uiteindelijk geeft ze het op en gaat mij helpen. Ze sloft naar balie 1. BD is verbaast over het feit dat er nog niets klaarligt. Het is inmiddels 9.25 uur.BD doet een paar administratieve handelingen. Al met al 30 seconden werk.
Uiteindelijk heeft ze alleen maar een stempel op een papiertje gezet.
Ik verlaat het belastingkantoor met een grote glimlach. Wat een idioten zijn dat bij de belasting. Is hun reclamekreet niet: Belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!

Robert Kroon - hoofdredacteur Gekopklanten.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jan
Ik heb ook zo mijn ervaring met de belastingdienst. Elk jaar krijgt ik een beetje geld terug. Ooit hebben ze een postbanknummer van me gehad. Dat is echter 5 jaar geleden opgezegd. Al vijf jaar probeer ik op alle manieren een ander rekeningnummer bij hun in de systemen te krijgen. Op elk formulier aangeven welk nummer wel gebruikt moet worden. En elk jaar krijgt ik weer een briefje van hen dat ze het geld niet kunnen storten op die postbankrekening..... Ik slaag er ook niet in iemand te spreken te krijgen die het eens oplost.
Dus, ook dit jaar maar weer gewoon dat formuliertje invullen. En verder vooral niets verwachten of hopen!
Joop
Ik heb ook een leuke ervaring. Schoonmoeder overlijd, ik ontvang en betaal als erven de terugbetalingsaanslagen voor huursubsidie, zorg toeslag etc. Terwijl zij na het overlijdensbericht maanden lang hebben doorbetaald. Later moet ik voor de terugbetaling van teveel betaalde belasting (400 Euro) aantonen de erven te zijn. Dit betekent copie huwelijkregister en overlijdensactie van schoonmoeder en idem van mijn eerder overleden vrouw. Dat werd gepikt. Maanden daarna volgt een correctie, ze hadden een foutje gemaakt. De erven hadden recht op nog 1 euro. Dit werd medegedeeld middels een aanslag. En tevens voor de uitbetaling van die Euro ontving ik een mededeling dat ik weer alles moest gaan lopen aantonen............. Die euro mochen ze houden! De belastingdienst heeft veel kosten gemaakt, 1 euro verdiend, en ik schat miljoenen aan IMAGO schade. Zo houden ze werkend Nederland lekker bezig en de belastingen lekker hoog. Wat een suffies. Ik denk als we de belasting en ambtenaren afschaffen dat zowel de schatkist als de belastingbetaler er beiden beter van worden. :-)
Nico Viergever
Pro-lid
Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker wel. Het is natuurlijk van de zotte dat een overheidsdienst enorme hoeveelheden belastinggeld verspilt aan dit soort reclamespotjes! Misdadig! Dit afgezien van de humoristisch bedoelingen van de spotjes: het niveau van een bierviltje.

Door hun rigide en bureaucratische opstelling en door hun belastinggeld verspillend gedrag zie ik de belastingdienst niet als een serieuze overheidsinstelling, meer als een economie verstorende organisatie waar velen een afkeer, zelfs angst voor hebben. In sommige landen maken naties jacht op organisaties met deze "kwaliteiten".

Dit afgezien van hun status als speeltje van de politiek waarmee gedrag beinvloed zou kunnen worden. Dat helpt natuurlijk ook niet.