Verzekeraar geeft provisie terug aan de klant!

Als ondernemer en consument ben ik geïnteresseerd in verzekeringen. Er gebeurt tenslotte nogal wat in deze branche. Vooral het kosten- en provisieverhaal zijn een hot item. Iedereen wil wel eens weten hoe het nu echt zit met de kosten op een polis en de provisieregeling voor de assurantietussenpersoon.
Ik spreek veel assurantiekantoren die mij vertellen dat deze discussies vanzelf overwaaien. Ik ken er ook een paar die zelf het initiatief nemen en de aanval kiezen. Transparantie is het kernwoord. Dit zijn ondernemers die weten dat niets doen en afwachten geen optie is. Zo kwam ik tijdens het googelen een initiatief tegen van www.vrijverzekerd.nl. Deze site is deze maand geïntroduceerd en brengt nogal wat commotie in verzekeringsland. Hier wordt namelijk, voor zover mij bekend, voor het eerst gesproken over de verdiensten van de assurantietussenpersonen. Vrijverzekerd geeft een deel van de provisie terug aan de consument. Vrijverzekerd werkt met een volmacht van de Goudse. Ik ben benieuwd hoe andere verzekeraars hier mee om zullen gaan.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Hans de Bruin
Independer heeft enige tijd geleden ook een test gedaan met provisievrije producten. De klant betaalde voor het advies, en de provisie ging terug naar de klant. Helaas bleek daar op dat moment nog weinig belangstelling voor.  Waarom betalen voor advies als je het elders gratis kan krijgen was de algemene mening. 

Wij zien daarom uit naar de door de overheid aangekondigde provisie transparantie. Als alle tussenpersonen en adviseurs zich daar aan moeten houden hebben we pas echt de volledige transparantie die wij op eigen kracht niet hebben kunnen realiseren.