Gaat jouw hart beter en langer tikken van een likje margarine?

Dinsdag 12 juni is het zover. Op die dag wordt de winnaar bekendgemaakt van het Gouden Windei 2012. Jaarlijks wordt deze prijs uitgereikt door de eten-en-drinkenwaakhond FoodWatch. Deze organisatie waakt over dubieuze eten-en-drinkenclaims in de reclame en op verpakkingen. Dit jaar zijn vijf bedrijven genomineerd: Hero (Fruit & Co), FrieslandCampina (Slankie), Zonnatura (Avondmelange oplosthee), Pijnenburg (Complete Start Vezels) en Becel (pro-activ). Ze hebben deze zogenaamde eer gekregen omdat ze met twijfelachtige reclamecampagnes rondom hun eigen producten veel beloven maar niet waarmaken. Snap je het nog? Gewoon misleidende reclame, zo dat is beter.
Waarom doen fabrikanten dit? (dus meer beloven dan ze waar kunnen maken). Antwoord: omdat het lekker verkoopt. Gezondheid en voeding zijn een hot issue. Met name die gezondheidsclaims rond producten doen het goed. Consumenten willen in sprookjes geloven en de fabrikanten vertellen dus een mooi verhaal. Want zeg nu zelf, geloof jij dat jouw hart beter blijft kloppen door dagelijks een likje margarine op je brood te smeren? De geclaimde gezonde bestanddelen o.a. Omega 3 in BECEL zijn minimaal. Als er al veel Omega 3 in de margarine zou zitten, dan zou de boter op je brood naar vis stinken en dat wil je niet. (Ik zag onlangs in het koelvak BECEL melk staan, het moet niet gekker worden.)

Als je maar hard genoeg gelooft, wordt elk sprookje waar. Maar de tijden veranderen. Langzaam raakt de consument doordrongen van het feit dat producenten en fabrikanten veel flauwekul hebben gecommuniceerd. Een goed voorbeeld van een veranderende kijk op onfrisse zaken is de zaak ‘plofkip’ (geweldige vinding die naam). Door een intensieve campagne van de stichting ‘Wakker Dier’ krijgen consumenten door hoe de vork in de steel zit. En de meesten die schrikken zijn de fabrikanten. Ze worden in de spots met naam en toenaam aan de schandpaal genageld door ‘Wakker Dier’.  MacDonald's is een van de aangeklaagde organisaties. Vroeg of laat gaan ze door de knieën.

 

Terug naar het ‘Gouden Windei’. Het valt me op dat de bedrijven die genomineerd zijn zo weinig transparant communiceren; uitleggen aan de pers hoe het wel zit. En aangeven hoe ze hun producten en de communicatie eromheen willen veranderen. Het boetekleed aantrekken is naar mijn idee het allerbeste dat je kunt doen, als je wordt aangeklaagd.

 

Ik wens de toekomstige winnaar veel succes met het behaalde resultaat en... consumenten kunnen nog steeds stemmen op www.foodwatch.nl.

 

Ik wens de levensmiddelenbranche een eerlijke communicatietoekomst.

 

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>