BIJENKORF KRIJGT ANTI PROMOTIE PRIJS voor MAFFE MARATHON ACTIE

Laat ik beginnen met het feit dat ik een Bijenkorf (later: Bij) fan ben. Neemt niet weg dat ik de laatste tijd een beetje moe word van de Bij. Als Bij-cardhouder word ik overspoeld met aanbiedingen. Via TNT post krijg ik opvallende/prachtige mailings aangeboden en mijn emailbox puilt uit van de nieuwsbrieven van de Bij.
Het reclamebureau van de Bij maakt overuren. Telkens weer wordt een listige mailing bedacht en in elkaar gezet. En eerlijk is eerlijk het ziet er over het algemeen prachtig uit. Alleen als klant ga ik zuchten van alweer een kortingactie, prijsstickeractie, korting op korting aanbieding, nog lagere prijzenverleidingen. Ik heb maar één huis/klerenkast en die zit al aardig vol. Meer er bij wil ik niet, kan niet. De Bij denkt daar anders over. Consumenten moeten gewoon consumeren. Punt uit.

Creativiteit schiet door
Ik denk dat ik niet alleen ben. De consument wordt consumptiemoe. Daarom moeten de marketing- en reclamemensen van de Bij steeds dieper nadenken over acties. Alleen de Dolle Dwaze Dagen is niet voldoende meer voor de Bij. Er moet meer store traffic komen. Dus gaan de h.h. marketeers acties bedenken die de consument doodeenvoudig niet meer begrijpen. Laat ik een voorbeeld geven. De laatste mailing van de Bij raapte ik deze week van de deurmat. Een actie met als thema “Maffe Marathon”. Het Maffe Marathon directmail pakket bevat een actiebrief, een dikke folder met spulletjes, een actiekaart met – je raadt het al een kortingspas. En een uitleg van de nieuwe promotieactie. Hoe vaker je de Bij bezoekt hoe meer korting je spaart. Een ingewikkeld schema geeft aan hoeveel korting je krijgt. Dan moet je ook nog eens de kortingspas activeren. Lezer bent u er nog? Juist de Maffe Marathon is een onduidelijke actie waar je als cliënt moedeloos van wordt. Aan mijn vriendin vroeg ik: “Wat vind jij van die actie van de Bij?” Ze antwoordde: “ Ik heb de envelop vol goede moed even geopend. Toen ik net als de voorgaande jaren al het papierwerk met actievoorwaarden snel doorlas, ondertussen denkend of ik dit wel leuk vond, moest ik denken aan de kleine letters op een verzekeringpolis. Je moet er een studie voor volgen. Het ging er wederom niet in bij me.” Kortom het actiepakket ging 1-2-3 de prullenbak in.
Ik denk er hetzelfde over. Ook ik heb het actiepakket in het ronde archief gedeponeerd. Klanten willen niet een hele week terugkomen, dag op dag, om kortingen te verzamelen van euro 5, 7,50 of zelfs 10 euries. Het merendeel van de Bij bezoekers/klanten gaat er eenmaal in de zoveel tijd naar toe. Voor funshopping. Om iets moois te kopen. Maar de consument wil niet iedere dag naar de Bij. Dat is een illusie.
De marketeers van de Bij moeten overschakelen naar de eenvoud.  Moeten de cliënt beter begrijpen en beseffen dat onze consumptiemaatschappij niet zit te wachten op meer en meer. En ja dat kan soms knap lastig zijn… dat begrijp ik zelfs.
Tot slot… De Bij moet stoppen met die Maffe Marathon want ik word er maf van.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Susan van Gorp
Pro-lid
je bent me net voor om hier over mijn verbazing te uiten, helemaal eens met je verhaal... je vraagt je af hoe dat proces van ontwikkelen is gegaan....
Els van Batum
Ben ook een echte Bij fan en woon op een paar honderd meter afstand,maar ik ben het eens met de schrijver.Het is doorgeslagen, er wordt niet naar de klant geluisterd. Het lijkt erop of marketing een beeld heeft
<strong>over</strong> de klant maar opgehouden is <strong>met </strong>de klant te communiceren over onze behoeften.
PeterW
Helaas ook helemaal eens.
Elke dag terugkomen om puntjes te verzamelen en dan wel voor de deadline opmaken, anders vervallen ze weer.
1x per kwartaal een handzaam boekje met aanbiedingen vind ik meer dan genoeg. Ik scheur uit wat mijn interesseer, de rest gaat weg.
Alle tussendoor mailingen voor 'exclusieve koopavondjes' en wat al niet verdwijnt vaak zonder lezen in de afvalbak.
 
En de handige meelezende Bijenkorf-marketeers maken van de reacties op dez pagina vast een nieuw sales-project. Voor een leuke fee natuurlijk.
j kools
Eens, en nog verder ik houd helemaal niet van kortingsstickers, kortingsbonnen etc etc. als je dan toch hip wil zijn regel dit digitaal en koppel dit allemaal  aan de bijcard. Het verbaast mij ook dat de Bijenkorf, zo'n mutsig instrument van zegeltjes en bonnetjes, stickertjes gebruikt, past wat mij betreft niet bij  een Bij-imago.
Mike
Ik wordt zelf maf van zo'n actie van de Bij.

Overigens meneer Kroon, ik hoop dat uw vriendin in het echt niet zo praat.
Overkill aan acties ondermijnd je merk &laquo; WednesdayWebMail
[...] Consumenten zijn wel in voor een aanbieding of korting. Met de komst van e-mailmarketing is niet alleen je brievenbus het doel maar ook je mailbox. Draaf je te ver door met je actie inspanningen dan worden klanten moe van je merk. Volgens Robert Kroon test Bijenkorf het geduld van zijn klanten tot het uiterste en dar voorbij. Een ware actiegolf overspoelt de Bij-fans. Waar is die tijd dat we uitkeken naar de Dolle Dwaze Dagen? BIJENKORF KRIJGT ANTI PROMOTIE PRIJS voor MAFFE MARATHON ACTIE http://www.gekopklanten.nl/marketing/bijenkorf-krijgt-anti-promotie-prijs-voor-maffe-marathon-actie/ [...]