De klant en de kleine ondernemer

 

Ik blijf me verbazen hoe slordig en onzorgvuldig bedrijven met hun prospects en klanten omgaan. Zeker in de fase dat er nog begonnen moet worden met zaken doen laten ze vaak steken vallen. Daar raak je als prospect of klant gewoon ontstemd van, om maar eens in de termen van komende ervaring te spreken.

 Bij advisering van kleine en middelgrote bedrijven moet je als adviseur slim en creatief denken. Om het maximale uit het plan of actie te halen. Budgetten zijn meestal niet zo groot. Geen probleem daar zit ook de uitdaging. Zo is er ook een bedrijf dat prachtige piano's levert. Staan zeer bekend in de branche en hebben verstand van zaken. Dat is een mooie voorsprong. In diezelfde branche werkt natuurlijk ook de pianostemmer, en wat kun je beter doen dan als zzp-er. Ja inderdaad samenwerking zoeken met een gerenommeerde piano detailhandel. En dan zorgen dat zij jou bij aflevering aanbevelen en een brief achterlaten. Waar in staat dat de pianostemmer binnen 6 weken contact opneemt om uitleg over onderhoud te geven en te stemmen. Ik denk dan, dat is alleen nog inkoppen. Hoe goed kun je een potentiële klant aangeleverd krijgen. Moet er nog een strik om? Waarschijnlijk wel, want het laatste onderdeel van dit proces wordt gewoon weg niet ingevuld. En dus heeft de pianostemmer nooit contact met zijn potentiële klant. En is hem niet alleen voor nu kwijt, maar ook voor de komende jaren. En daar zit juist de opbrengst, in de langdurige relatie.

 

Deze aanpak die erg weinig kost en veel kan opleveren staat of valt dus met de medewerking en scherpte van de opdrachtgever. Met de vraag of ze mij op resultaat kunnen afrekenen geef ik graag dit voorbeeld. Om aan te geven dat je als opdrachtgever ook achter het plan en/of actie moet staan en dus ook wat voor moet doen. Anders krijg je achteraf de gevleugelde opmerking: marketing en communicatie kosten alleen maar geld. Eigenlijk ben ik wel eens benieuwd hoe andere zzp-ers hier tegen aan kijken en of zij eigenlijk ook op deze manier werken, maar het niet toegeven? Grijp dan nu je kans en neem actie.

 

Wilt u meer weten over de auteur Susan van Gorp kijk dan op http://www.marketthings.nl/

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Johan van Helleman
Lid sinds 2019
Helaas gebeurt het in dit soort cases ook dat de pianodetailhandel de stemmer niet op de hoogte brengen van de geleverde piano. De stemmer kan helaas niet ruiken dat er een piano verkocht en geleverd is. In een dergelijke cases is het handiger dat de klant in de brief geadviseerd wordt contact op te nemen met de desbetreffende pianostemmer met de belofte van een korting van bijvoorbeeld 5%. parallel hier aan zou ook de detailhandel de stemmer op de hoogte moeten brengen zo kan het eigenlijk helemaal nooit meer fout gaan.
Susan van Gorp
Auteur
Kan kloppen dat men de afspraken niet na komt, dat op zich is al jammer. Het is een goede optie om die klant te motiveren, maar let wel het blijft de klant.