Gratis en voor niks, is dat beter?

Prijs is het instrument om een bepaalde kwaliteit aan te geven. Dus in marketing kringen moet je daar niet te licht tegen aan kijken. Als iets gratis is, is het dan wel goed? Hoewel wanneer er sprake is van een zorgvuldig opgebouwd merk (bijv. Bose speakers) en je krijgt dat gratis bij een aankoop dan zou het nog kunnen werken. Maar je blijft je afvragen of het afbreuk doet aan het imago van Bose.

De kinderopvang in Nederland is zover nog niet. Het klopt dat de kosten hoog zijn voor werkende ouders met 1, 2 of 3 kinderen in de kinderopvang. Maar daarbij komt ook heel duidelijk naar voren dat ouders het als duur ervaren omdat de kwaliteit die geleverd wordt niet in verhouding is. Prijs kwaliteit verhouding is uit balans. 

Het zou een betere oplossing zijn om wel de prijs aan te passen, en tegelijkertijd de kwaliteit van opvang te verbeteren in de vorm van flexibiliteit, meer leidsters op een groep kinderen, betere materialen, communicatietrainingen voor medewerkers. Dan wordt er een balans gecreëerd die meer in de behoefte voorziet dan gratis kinderopvang.

Want is gratis ook goed?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>