Welke ondernemers profiteren van de kredietcrisis?

Wat zijn de anticyclische kredietcrisis trends? Welke ondernemers zijn de gelukkigen en welke spelen er op in? Staat

de klant centraal? Wordt er van buiten naar binnen gekeken?

trend 2: opknippen van bedrijven

De afgelopen jaren zijn bedrijven organisch en door fusies & overnames gegroeid. Niet alleen de core activiteiten zijn vergroot, maar ook veel aanpalende activiteiten. Ondernemingen zijn hierdoor minder goed bestuurbaar en de focus vermindert. Nu worden deze giganten weer opgeknipt in bestuurbare bedrijfsonderdelen met en heldere strategie. Bijvoorbeeld bij ING; bankieren en verzekeren worden gescheiden. En nu geldt niet meer; 'groter is beter' onder het mom van schaalvoordelen die er uiteindelijk niet blijken te zijn. Less = more, is een adagium wat altijd geldt.

trend 3: kijk eens van buiten naar binnen

Het beste advies wat een ondernemer of manager kan krijgen is; 'kijk eens van buiten naar binnen'. Focus niet alleen op wat kunnen we verbeteren aan de onderneming, hoeveel nieuwe klanten willen we, wat zijn de budgetdoelstellingen voor volgend jaar. De meeste ondernemers kennen de toegevoegde waarde, veerkracht en capaciteiten van de onderneming. Het is ook belangrijk om vanuit de markt naar de onderneming te kijken. Hoe percipieert de klant onze diensten. Wie zijn nog geen klant en waarom niet. Waar vraagt de markt om? Waarom is de concurrent zo succesvol?

trend 4: samenwerken

Samenwerken vertikaal of horizontaal, dus in de keten of met concullega's. Het is al langer bekend; met samenwerken bereikt u meer. Waarom dan niet met ondernemers onderling? In goede tijden geldt immers; op eigen kracht vooruit. Nu is het tijd voor; breng expertises en netwerken samen en bundel de krachten.

 

 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames en veranderadviseur. Recente adviesopdrachten; in de vrijetijds-, zorg-, retail-, vergrijzings- en onroerend goed sector.


© Copyright 2009 Carevolution

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

robert
Chris wat een goed stuk! Over kooklessen gesproken, mijn opdrachtgever www.keizerculinair.nl is ook top op het gebied van kooklessen, workshops e.d. Ze hebben een landelijk netwerk en zitten op prachtlocaties. Een aanradertje.
Richard den Dulk
Ook van mij compliment voor het stuk! Vooral je punt over van buiten naar binnen kijken. Ik merk tijdens de aquisitie dat mijn doelgroep, het mkb, dat echt niet kan. Ze gaan er van uit dat ze onwijs klantgericht zijn en weigeren van dat standpunt af te wijken.
Dat maakt het tegenwoordig wel moeilijk om klanten te vinden!
Dinie van den Brenk
Helder stuk en goed voor onze kookstudio genoten.  De kredietcrisis heeft ons tot nu toe alleen  goeds gebracht. Al was het alleen al het feit dat je nog meer stil staat bij wat je klanten echt wensen.  Bij uitstapjesspecialist deden we daar altijd al onze best voor.