Bijenkorf restaurant Amsterdam: in de pan gehakt

Met veel plezier lees is elke zaterdag in het bijvoegsel van HET PAROOL (PS van de Week) de rubriek van Johannes van Dam: eten en drinken.
De beroemde culinaire journalist van Dam beoordeelt elke week een eet- en drinkgelegenheid in Amsterdam. Hij geeft elke zaak die hij beoordeelt een rapportcijfer. Met name het cijfer geeft goed weer hoe goed of hoe slecht de uitspanning is. Vorige week recenseerde hij het restaurant van de Bijenkorf in Amsterdam. Laat ik beginnen met het eindoordeel. Johannes gaf het restaurant: The Kitchen een vier (4). Naar mijn idee een prima beoordeling,

Johannes van Dam opende op een feestelijke wijze het nieuwe restaurant in september 2008. De nieuwe inrichting van The Kitchen is feestelijk, afwisselend en nodigt uit om er iets te gaan drinken of eten. Alleen daar blijft het wel bij. Want volgens van Dam is het eten er schandalig slecht. Ik refereer even naar het artikel op pagina 32 van PSdW.
“ Wij begonnen met de soepen. Op de soepbalie stonden twee soepen aangekondigd: tomaten- en Thaise kippensoep (4,25). De tomatensoep kwam meteen door; de kippensoep was nog niet warm – een kwestie van ‘ tien minuten opwarmen’ . Toen hij lauwwarm op tafel aankwam, bleek hij vol moet groenten te zitten, waarbij vooral de smaak van onfrisse, doorgeschoten uit domineerde. Maar waar was de kip? Ik ging zelf maar naar de balie, waar de ‘kok’ een lepel van de soep inspecteerde: geen kip. Toen kwam hij op het idee wat dieper te vissen en ja, op de bodem, daar lagen wat flinters kip. Met die kennis moesten wij het maar doen: geen extra schep, geen excuses, niets!”
Dit is slechts een fragment van het kostelijke artikel. Van Dam hakt letterlijk alles in de pan als het gaat om het eten en drinken in het chique warenhuisrestaurant. Naar mijn idee is het goed dat van Dam dit snoeihard heeft aangepakt. Het heeft mij ook altijd verbaasd dat het restaurant van de Bijenkorf stampvol zit, terwijl je de hoofdprijs betaalt, het aangeboden voer niet goed is en de service ronduit KUT is. Niet alles wat glimt is goed en als u dan toch lekker wil eten en eens een restaurant wilt bezoeken die een 9 heeft gekregen van good old van Dam, kijk dan eens op: http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN-DRINKEN/index.dhtml

Vragen voor Johannes van dam? Mail: bestejohannes@parool.nl

Eet smakelijk ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Helemaal met hem eens. Het cijfer 4 dat The Kitchen, het nieuwe restaurant van de Bijenkorf, zaterdag kreeg van Johannes van Dam, kwam bij het warenhuis niet helemaal als een verrassing. Zegt Bijenkorf met krokodillentranen in het Parool:
http://www.parool.nl/parool/nl/12/CULTUUR/article/detail/120982/2009/01/15/Bijenkorf-trekt-zich-de-4-van-Van-Dam-aan.dhtml

Ze gaan er zich wat van aantrekken.
Susan van Gorp
Pro-lid
Je zou zeggen voldoende alternatieven in Amsterdam. Maar er zijn natuurlijk erg veel " voor het eerst"  bezoekers van het Restaurant dat die weer veel goed maken. Echte herhalings aankopen zullen er niet vaak bij zijn lijkt me. Om maar een link met een supermarkt te leggen.
Benjamin
<em>" Naar mijn idee een prima beoordeling,"  </em>Helemaal mee eens. Aan de andere kant, wat voor service mag je verwachten van het veelal jong, ongeinteresseerd deeltijd personeel? Dit geldt overigens niet alleen voor het restaurant gedeelte van deze veredelde V&amp;D, maar dat is nu niet relevant.
robert kroon
Jonge mensen kun je motiveren, stimuleren en blij maken voor het vak. Alleen moet je een strenge selectie toepassen wie er wel en wie er niet in het restaurant MOGEN werken. Er ligt ook een kans in de beloningsfeer maar wellicht is de Bijenkorf daar te zuunig voor.
anne
Ik ben het ook met hem eens als het over het eten gaat, ik heb er zelf ook eens gegeten..
Maar als je het over de service hebt kan ik hem geen gelijk geven. Ik werk in de bijenkorf kitchen en als je ziet wat voor teringzooi al die duizenden klanten achterlaten zou je na een lange dag geen schijnheilig gezicht meer kunnen opzetten.  Ook na 1000 keer te wijzen waar de kassa is , de dienbladen en de koffie moet je toch wel wat begrip kunnen tonen. Ik vraag me af waneer mensen nou eens ,waneer ze uit eten gaan ook met de bedoeling uit eten gaan  i.p.v op rondlopend personeel te letten. Want dan pas word je soep koud.
Ari
Jammer dat alleen negatieve zaken benoemd worden. We zijn inmiddels een jaar verder en niemand praat er meer over.... Negatieve prikkels op?
Kritiek is altijd goed, maar om meteen alles neer te sabelen, zonder zelf de proef op de som te nemen is niet fair.
robert
nodig de redactie uit van gekopklanten.nl om het te komen testen en wij komen naar de Bijenkorf toe. Valt het goed en is uw kwaliteit vooruit gegaan, dan garandeer ik u dat wij er over schrijven.
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
En Johannes van Dam doet het opnieuw ;-)
Deze keer een 4- voor de Bijenkorf!
http://www.parool.nl/wca_digi/resto_home/313/home.html