Verkopen marketeers gebakken lucht? Of water met een luchtje?

Regelmatig wordt dienstverleners verweten dat ze gebakken lucht verkopen. Marketeers in het bijzonder. De vraag is echter: is het gebakken lucht die verkoopt of is het wat anders? Laten we het in dit kader eens hebben over water, één van onze primaire levensbehoeften. Als u de kraan opendraait, stroomt er altijd vers drinkwater uit.

 Voor slechts 0,001 euro per liter wordt dit pure, natuurlijke product bij u thuis afgeleverd. In de supermarkt betaal je voor een liter water 30 cent per liter. Dan is het wel bron- of mineraalwater en is het keurig verpakt. Haal je hetzelfde water maar dan gekoeld en verpakt in een handig meeneemflesje bij een benzinestation dan betaal je omgerekend al gauw tussen de twee en de drie euro per liter. Op een terras, of bij een restaurant betaal je zelfs grif acht euro voor een liter water... voor Spa blauw of rood wel te verstaan. Want voor een wat exclusiever merk zoals Bru, Perrier of San Pellegrino trekken we onze portemonnee graag nog wat verder open. En dan heb ik het nog niet eens over de fooi die we bereid zijn te betalen voor het o zo vriendelijke personeel. Kennelijk zijn we graag bereid om meer te betalen voor een in de basis identiek product. De P van Prijs kan heel makkelijk omhoog als we creatief gaan sleutelen aan de andere P’s in de marketingmix, zoals Product (de verpakkingsvorm, al dan niet gekoeld), Plaats (bijvoorbeeld op een terras of in een restaurant), Personeel (een vriendelijke serveerster) en Promotie (de kracht van een sterk merk). Absolute winnaar van water met een gebakken luchtje is Evian. Dit merk brengt de zogenoemde Brumisateur op de markt. Een duur woord voor een klein, handzaam flesje met verstuiver gevuld met – schrik niet - 50 milliliter mineraalwater. Heerlijk om over je gelaat te verstuiven maar niet zo lekker voor je portemonnee. Met ruim drie euro per flesje ofwel zo’n 60 euro per liter een hele aanslag op het huishoudbudget. Want voor hetzelfde geld koop je voor anderhalve euro een plantenspuit en kun je bijna tweeduizend liter leidingwater vernevelen. En toch verkoopt Evian haar Brumisateur met veel succes ... omdat we kennelijk bereid zijn om voor deze vorm van toegevoegde waarde te betalen. Ik ben dan ook van mening dat niemand gebakken lucht koopt, maar betaalt voor toegevoegde waarde. Voor ondernemers en marketeers is het de kunst om goed te luisteren naar consumenten en om hun behoeften te vertalen naar toegevoegde waarde. Want daar wil de consument wel degelijk voor betalen.

 

Joris van der Waart

directeur Gleijm en van der Waart en oprichter van Depuis 1975

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

roelof gille
Gouden handel!

Als kraanwater 60 euro per liter zou kosten, zoals in het voorbeeld in het artikel van Jos, dan zou een kuub (1000 liter) 60.000 euro moeten kosten. De vergelijking daarna klopt dus niet: 'voor hetzelfde geld' (60 euro minus 1,5 euro voor de plantenspuit = dus 58,5 euro) kun je 58.500 liter (= 58,5 kuub) kraanwater kopen in plaats van 'bijna tweeduizend liter' (= 2 kuub).

Dit laat de strekking van het verhaal van Jos onverlet: de kolderieke prijzen die op grond van een door marketing gecreërde illusie grif betaald worden voor in feite gewoon water...

Graag stel ik mijn kraanwater voor belangstellenden beschikbaar tegen een luttele vergoeding van 15 Eurocent per liter. Minimum afname 1.000 liter per keer. Wel svp zelf jerrycans meebrengen.

(Tien procent van de opbrengst reserveer ik voor de marketeer die mijn water succesvol in de markt weet te zetten)
Sebastian
hoort koeling niet bij promotie?

En ehm, tja Jos vergeet Sourci, dat feitelijk leiding water is in bijvoorbeeld bepaalde delen van de provincie Utrecht...

De strekking is naar mijn mening niet of marketing gebakken lucht is, maar wie het uitvoerd.

Kennelijk zijn er genoeg klanten aan wie marketing services geboden worden die niet de toegevoegde waarde zien van die services. Van wie is het dan de schuld? Die van de klant of het Marketing bureau die niet in klanten behoefte voldoen?

Zijn er Zwarte lijsten? Net als voor notarissen die hun werk niet goed uitvoere?

Marketing wordt door teveel mensen slecht uitgevoerd, dat is het probleem, naar mijn mening!

mvg,

Sebastian