Zuid Afrika, goed voorbeeld

Na een tijd in West Afrika te zijn geweest mocht ik nu ook naar Zuid Afrika om eens te kijken hoe het daar gaat. Laat ik zeggen dat de eerste indruk, lees:

aankomst vliegveld, helemaal goed was. Alles doet het, het is schoon en prachtig aangelegd. Natuurlijk zijn dat nog de vruchten van vorig jaar, maar toch…..

Na vele kilometers door een enorm schoon landschap en het bezoeken van steden als Johannesburg en Kaapstad kom ik toch tot de conclusie dat de mensen ingericht zijn op service verlenen aan anderen. Niets is te veel, en blijvend met smile op hun gezicht of het nu blanken, gekleurden of zwarten zijn.

In de supermarkt waar op een aantal product categorieën meer te krijgen is dan in Nederland kwam ik het volgden bericht tegen in de schappen. Misschien een leuk idee voor op het schap in Nederland, vooral de toevoeging dat ze het brengen zodra het binnen is vind ik een goede. De kans dat je dat wellicht echt moet doen is klein, maar het feit dat het kan geeft de klant een geweldige ervaring. In een tijd dat aandacht en ervaring een belangrijke rol spelen bij het gunnen door je klant zeg ik meteen overnemen.

Prachtige mooie winkels waar ze de juiste combinaties maken die werken. Zie hier een enorm grote Music Store in een industriële omgeving waar je heel goed kan lunchen, koffie drinken, buiten op terras zitten. Na daar een tijdje te hebben gezeten kon ik niet meer tellen hoeveel mensen op basis van de muziek die ze hoorde de store inliepen om te vragen welke CD dat was…. In een tijd dat je alles kan downloaden gaat het ook hier weer om aandacht en ervaring. Alleen CD of DVD of games verkopen… dat lukt niet meer.

Nog een dan, een foodshop gecombineerd met heerlijke leestafel, terras waar je de heerlijke en eerlijkste zelfs gemaakt dingen kan eten, omgeven door al die producten zelf. Zodat je na je lunch of koffie het ook thuis kan ervaren. Zo zijn er wellicht in Amsterdam ook… hoewel zo nog niet gezien maar ik houd me aanbevolen voor tips….Deze Melissa’s foodshop klopte aan alle kanten. Personeel helemaal passend bij de shop, producten om je vingers bij af te likken, haar verhaal hoe zij gestart is met een kleine shop in Kaapstad waar ze ook woonde met als enige doel dat ze de goede dingen wilde delen. Dat het uitgeroeid is naar meer winkels in heel Zuid Afrika is een goed teken, vooral omdat ze vast heeft kunnen houden aan haar oorspronkelijke verhaal. Het is geen marketing kopieer truc geworden. Ik denk dat het daarom werkt, aandacht en ervaring.

 

 

 

 

 

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>