Hoeveel mobiele telefoons hebt u al versleten in uw leven?

Sinds de jaren 80 is het hard gegaan met nieuwe communicatiemiddelen. Eerst papieren vellen door het telefoonkoper; de fax. Daarna hele boeken, presentaties en zelfpresentatie (persoonlijke websites en blogs) door hetzelfde koper maar dan veel sneller; Internet. En parallel een ontwikkeling van landlijnen naar mobiele communicatie, de PC of laptop vervanger; de mobiele telefoon.
Hoe deed u uw werk ongeveer 15 jaar geleden?Deze discussie werd onlangs gevoerd toen iemand, voorzichtig, in een gezelschap vertelde dat hij GEEN mobiele telefoon bezat. De hoe....., waarom...., maar...., wil je..... etc. werden als argumenten ingevlogen. Na dat iedereen zijn verbazing te boven was, ging men eens kijken hoe werkte we zo'n 15 jaar geleden. Wat konden we wel en wat niet? Was het leuker of beter? Wat is de toegevoegde waarde van al die gadgets?

Eerst enkele cijfers:

  • 14% van de mensen heeft twee of meer mobiele telefoons die ze regelmatig gebruiken
  • gebruikers van een mobiele telefoon bellen gemiddeld 2,8 keer per dag
  • 70% van de gebruikers heeft in de afgelopen anderhalf jaar haar mobiele telefoon vervangen
  • 92% van de mobiele gebruikers kan geen dag zonder hun telefoon
  • de helft van alle moeders en een-op-de-drie vaders vraagt hun zoon of dochter hoe ze bepaalde zaken op hun mobiele telefoon kunnen doen
  • mobiele telefoons hebben een flinke impact op het liefdesleven van jonge volwassenen; meer dan de helft van de gebruikers tussen 18 en 24 jaar heeft per sms een bericht met een uitnodiging voor een date verstuurd of gekregen
  • slechts 14% van de mensen zet hun mobiele telefoon helemaal uit als ze sex hebben.

Meer cijfers vindt u in het artikel ‘h

Waar gaat de mobiele communicatie ons brengen, wat is de toegevoegde waarde?

Nog meer fun, gemak, snelheid en comfort. Of minder gebruik van de laptop of PC. Het email verkeer gaat immers al per smartphone. Maar ook navigeren en internet surfen. En binnenkort betalen, identificeren, TV kijken, gamen en als afstandsbediening voor van alles en nog wat. Nog steeds zijn er onverwachte innovaties mogelijk, bijvoorbeeld de touch screen functionaliteit van de Apple iPhone of de geïntegreerde GPS & kaart functionaliteit van BlackBerry, zodat de TomTom ook niet meer nodig is.

De nadelen zijn natuurlijk dat iedereen nu ook verwacht real-time en altijd online met elkaar te kunnen en moeten communiceren. Op weg naar de Albert Heijn of bij de bushalte even de emails beantwoorden. Voordelen zijn o.a. een aardig tijdverdrijf in de file waar we emailen, surfen en in aandelen kunnen handelen.

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies. Succes thema's bij opdrachtgevers van Carevolution: klantgerichtheid & klantontevredenheid en het snijden in ondernemingsbureaucratie. Ter Maat publiceert ook op ReplytoAll.

© Copyright 2008 Carevolution

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>