KLM’S FLYING BLUE: ONBEREIKBAAR

Door: Robert Kroon Gepubliceerd op 10 jan, 2010 in de rubriek Ongerubriceerd
Kennisbank onderwerpen: ICT & Internet, Marketing

Opleiding

Boek van de week

Ik heb sinds 2005 een frequent flyer card van de KLM. Ik maak vier keer per jaar – het liefst met KLM – een vliegtrip. Ik behoor tot de laagste klasse van het Flying Blueprogramma: Ivory. Ach, ik heb geen hoge verwachtingen van mijn klantenkaart van de KLM. Frustrerend is het echter als je een vraag hebt aan de helpdesk van de KLM Flying Blue. Ga je naar de website van KLM, dan vind je gemakkelijk het Flying Blueprogramma, maar als je daar eenmaal bent, vind je nergens de weg naar een knop waar je een telefoonnummer kunt vinden. NERGENS. Ik begrijp dat KLM zo min mogelijk persoonlijk contact wil hebben, want dat kost geld. Maar wat als een desperate, vaste klant gewoon iemand van KLM wil spreken? Die klant raakt gefrustreerd, wil afhaken.

Laat ik een voorbeeld geven: vorig jaar vloog ik naar Rome. Op Schiphol kwam ik erachter dat ik mijn Flying Blue Card was vergeten. Ik dacht op dat moment: ‘dat regel ik wel achteraf’. Mis. Ik belandde in de internetjungle van het Flying Blueprogramma. Het programma herkende mijn e-ticket niet. Kende mij niet. Ik wilde bellen, maar zoals eerder gemeld, dat lukt niet. Ik kwam in een internethulpprogramma, maar daar liep ik op stuk. GRRRRRRRRR. Uiteindelijk vond ik een KLM-postadres. Ik printte keurig een formulier. Vulde het in en zond het naar PARIJS!. Een paar dagen daarna ontving ik een computerbrief van de KLM, dat mijn airmiles van de KLM (VAN EN NAAR ROME) niet konden worden bijgeschreven omdat de gegevens niet klopten. En wat doe je dan als trouwe klant. Dan verscheur je die brief en vervloek je de KLM. Wraakgedachten kwamen bij me op maar wat heb je er aan? Van meer Flying Bluegebruikers vernam ik dat ze het ook naar vonden dat je niet iemand van de KLM telefonisch kon bereiken.

Maar mensen worden slim. Zo wist een vaste klant van me te vertellen dat er een trucje bestaat om toch iemand te spreken van de klantenservice. De helpdesk zit in Parijs dus je moet beschikken over doorzettingsvermogen.

Triest vind ik het dat de KLM haar fans, vaste klanten zo behandelt. En alleen om de kosten te reduceren. Neen, KLM dit kost klanten en dat kost nog meer.

Ps; Als je je e-rewards wilt verzilveren kom je tot de conclusie dat je altijd moet bijbetalen, omdat de luchthaven- en security kosten voor jouw rekening komen. Grrrr.

44 Reacties

H.KRAAIJ-HAMMING: 11 jan 2010

G EACHTE  ERIC  MEIER,ook  ik heb klachten en heb die opgeschreven zodat ik bericht terug krijg maar ik wil graag jullie postadres hebben zodat mijn brief op het juiste adres komt…..vr.gr.H.Kraaij

Walther: 11 jan 2010

Wij vliegen de hele wereld over. Niet 4 keer per jaar, maar wekelijks.
Ik ben, of liever gezegd was, platinum. Een dun laagje chroom op een pakketje schroot…. (vrij naar het Goede Doel)
Een hopeloze ellende om daarna je vele punten te verzilveren… elke interessante vlucht is een ‘blokkade’ (mag je niet boeken) en een upgrade naar business kan alleen maar met de allerduurste economy tickets! En die zijn zelfs duurder dan een klasse goedkopere business class tickets.
Onze loyaliteit? Nul! We vliegen over twee weekjes weer naar Sydney, business class, uiteraard niet met KLM.

Eric Meier: 12 jan 2010

Geachte mevrouw/mijnheer H. Kraaij-Hamming,

het postadres van Flying Blue:
F-94852 Ivry-Sur-Seine cedex
Frankrijk

mvg Eric Meier

robert: 13 jan 2010

hr meijer van de klm u bent onbereikbaar. U wilt met uw klant iets afhandelen en u geeft een faxnummer. Ik stuur u een fax – op het door u gegeven nummer – en u belt niet terug.  U als klm medewerker bent ook onbereikbaar. Vreemd. U kunt mij alsnog bellen

flying blue klant: 19 jan 2010

Ik heb 12 januari geboekt 2 reizen naar Curacao met klm en ik heb mijn flyingbluenummer gebruikt om miles te krijgen,maar er is een letter fout in mijn naam. Het komt niet overeen. ipv een y is er een i mijn naam is Roselyne Marie Francisca Kastaneer. zo staat het ook vermeld in mijn paspoort. In mijn flyingblue formulier/kaartje staat Roseline dus een typefout door mij of misschien door flyingblue zelf. maar hoe kan ik dit corrigeren zodat ik toch nog mijn miles kan ontvangen. Ik heb 2 reisjes geboekt voor mij en mijn man. kunt u mij via een mail/if telefoon laten weten hoe dit opgelost kan worden? ik heb een paar keren geprobeerd te bellen via de 0900 nummer maar het lukt niet. dus vandaar dat ik het op deze manier probeerd. Ik hoop dat het lukt. Ik hoor het graag zsm. alvast bedankt.
 
RMF Kastaneer
Jan Rijksenstraat 46
1335 NT Almere
tel: 0365356026/0640032022
 

Mikel: 19 jan 2010

Mijn ervaring met Flying Blue van KLM onderschrijft wat hiervóór beschreven is.  Maar ik wil de lezer mijn verhaal toch niet onthouden. Begin vorig jaar ontving ik van de Flying Blue organisatie een attente mail waarin ik er op werd gewezen dat mijn tot dat moment gespaarde punten, in april 2009 zouden vervallen, tenzij ik nog voor okt. 2009 een reis met de KLM (of een partner in de FB) zou maken. In dat geval zouden de ‘vervallen’ punten weer ‘teruggeboekt’ worden.   Mijn puntentotaal was inmiddels aanzienlijk en ik had nog maar één reis te boeken om voldoende punten voor een ‘gratis’ reis  naar een nabije bestemming te kunnen boeken.  In mei boekte ik een retour Aruba en de reis was begin augustus 2009 alweer achter de rug.  Helaas, de Award Miles waren niet bijgeschreven en de gespaarde Miles waren wel afgeboekt. Inderdaad geen telefoonnummer waar je eens naartoe kunt bellen. Via de site kon ik achterhalen dat ik de niet bijgeboekte Award Miles moest claimen  bij de organisatie in Frankrijk .  Gelukkig had ik  de daarvoor vereiste instapkaart en e-ticket bewaard. In mijn begeleidende brief in de engelse taal  heb ik uitgelegd dat ik conform het eerdere e- mailbericht van FB ( waarvan een kopie werd bijgevoegd) ook de zgn. vervallen Miles teruggeboekt wenste. De niet geboekte Award Miles werden inderdaad na enige tijd op mijn account bijgeschreven maar de reeds gespaarde, ruim 23.100 Award Miles helaas niet, wat wel in de mail was toegezegd.  Mijn herhaald verzoek bleef onbeantwoord.

B. METZ: 15 feb 2010

KLM is een bedrijf geworden dat de passagiers welke hun hele werkbare leven met deze maatschappij gevlogen hebben nu als een onbetrouwbare instelling naar voren komt.
Het is schandalig wat men nu uithaalt. Ik heb de betreffende brief over het verwijderen van mijn airmiles nooit mogen ontvangen en ben daardoor
35.000 plus miles verloren. Normaal krijg je alle informatie via E-mail. Waarom in dit geval niet? Zelfs de post kan fouten maken. Als ik dit bericht ontvangen had dan was ik naar Londen gevlogen om de airmiles te behouden.Een eenvoudig reken sommetje
KLM is KLM niet meer maar een marionet van AIR FRANCE.
Ik voel mij bestolen.
Tevens vraag ik mij af of een overeenkomst eenzijdig veranderd kan worden.
Schaam U (klm) AIR FRANCE
HOEVEEL GELD HEEFT U MET DEZE MAATREGEL BIJ UW KLANTEN GESTOLEN.
B.Metz

C L Burger: 18 mei 2010

Flying Blue is onbereikbaar via de site, om de miles te bekijken en per telefoon werk  ook niet , om je salo op te vragen
met vriendelijke groet C L Burger   

L.J.Peereboom: 24 mei 2010

Flying Blue is door mij niet te bereiken, omdat mijn FBnr. en pincode niet geaccepteerd worden. Ik heb 2x geprobeerd via 0900-0400252 dit te laten verhelpen. Helaas zonder resultaat. Ik kan dus de miles van mijn laatste vlucht per KLM  uit april 2010 niet bijboeken.
Groetnis,
Mevr.L.J.Peerebookm

Cecilia Kam: 26 mei 2010

Zo jammer dat de goede service van flying blue niet meer bestaat. Wist U dat als je kaart nog op je “getrouwde naam” staat, de gespaarde miles – op je meisjesnaam (waarop je tegenwoordig  je ticket boekt) niet bijgeschreven worden?? Zie dan maar eens e.e.a. aan te passen!!! Een ramp.

geerlof van der wal: 29 jun 2010

Geachte lezer ik weet niet hoe ik op Flyingblue moet inloggen Anita kan dit wel we reizen altijd samen en hebben vorig jaar na heel lang bellen en brieven sturen een nieuwe pincode gekregen die van mij Geerlof werkt niet en ik wil deze nu gaan gebruiken anders verliezen we ze we proberen eind aug te vliegen maar wat ik ook doe ik kan niemand bereiken kan u ons helpen aub  geerlof bonaire n.a.

Piet de Witte: 2 jul 2010

Ik heb zo ongeveer dezelfde ervaringen. Twee (verschillende) vluchten niet bijgeboekt. KLM niet te bereiken via telefoonnummer. Miles claimen via internet geeft foutmelding op foutmelding. Ik vlieg niet meer met KLM, en mijn hele bedrijf ook niet meer.

H.F. te Velde: 16 aug 2010

KLM heeft mij zo’n 200.000  award miles afhandig gemaakt door niet bereikbaar te zijn via website, email, brief naar Frankrijk. Ik vermijd reizen met AirFrance/KLM. Ik kan zelfs de toezending van Flying Blue emails niet stoppen, zodat ik vele malen herinnerd wordt aan dit onvriendelijk bedrijf.

[...] gedraaid?’ en een verse Telegraaf als je instapt. Dat voelt goed en we bouwen zo lekker onze FD-puntjes op. Puntjes die je later overigens nooit verzilverd krijgt… Net als die Douwe Egberts punten [...]

J.A.Bok-Thomas: 18 aug 2010

Ik probeer vanaf 26 juli in te loggen om mijn miles te claimen en krijg elke keer hetzelfde “service is temporarily unavailable”  Schandalig, dit noem ik geen service

Bas Gesink: 23 aug 2010

Mijn ervaringen met Flying Blue zijn niet best. In februari 2010 is mijn pas verlopen; ik wil deze verlengen en vragen waarom het systeem op Schipol onlangs deze pas ook niet herkende. Door naar het nummer 0900-0400252  te bellen werd mij het FBnummer gevraagd, maar dit bleek onbekend. Hoe ik nou verder moet, ik heb al heel wat Miles gespaard, en binnenkort vlieg ik weer; deze miles wil ik niet verloren laten gaan.
Ik vraag me trouwens af of al deze klachten wel serieus worden gelezen….. en afgehandeld. Meneer/mevrouw FB: u kunt mij bereiken via het bovenstaande emailadres.

Kieran: 24 sep 2010

Flyingblue is zeer slecht bereikbaar voor vragen omtrent FB Miles. Als je achteraf je miles wilt claimen gemaakt voor vluchten met bijvoorbeeld Delta Airlines dan begint pas de ellende. Heel vaak geen reactie of zelfs helemaal geen punten voor gemaakte vluchten. Sinds de invoering van het nieuwe systeem (beperkte houdbaarheid) heb ik zelf ook duizenden punten verloren. Jammer maar vlieg liever met een andere maatschappij.

klee: 26 sep 2010

Helemaal me eens.  Flying blue onbereikbaar!!

Blüm: 13 okt 2010

Mijn man en ik kregen bericht dat onze miles per augustus mogelijk zouden vervallen. Op de franse site kon ik bekijken (nu niet meer) of en hoeveel punten er zouden overblijven. Bij mij was dat 0, maar tot en met augustus bleef het aantal van mijn man, meer dan 500.000 punten, bleef gewoon staan. Vandaag kregen we een update: we hebben nog 5000 punten.
Ik noem dit diefstal en weet niet waar ik moet zijn om hierover te klagen en KLM ter verantwoording te roepen.

Walther: 14 okt 2010

En het is weer niet gelukt… meer dan 400.000 punten, maar geen ticket te boeken. Alles valt onder ‘black-out’.
Een beschamende vertoning!
Of met andere woorden… diefstal!

wilma kersten: 18 okt 2010

ben net terug van een vakantie uit de USA en wilde mijn miles claimen zie ik tot mijn schrik dat mijn saldo 0 is, al mijn gespaarde miles foetsie.
nou lekker dan, daar heb je dus al die jaren voor gespaard. ik ga me flying blue pasjes doorknippen, weg ermee wat een oplichterij die KLM. wat een koningklijke service, ben er helemaal klaar mee vooral omdat ik lees wat jullie allemaal voor een ellende hebben met de flying blue !!!

fatosh: 21 okt 2010

hoe kan ik van klm punten kaart hebben?

Jaap: 30 okt 2010

Flying Blue is in een woord:  Onbetrouwbaar Laatst weer met KLM gevlogen enbij elke check-in  onze flying bleu kaarten aan de medewerker achter de desk gegeven en daar werden onze Flying Blue nummers/gegevens ingevoerd. Ik mag er dan van uit gaan dat op dat moment mijn reis/vluchtgegevens bij KLM bekend zijn en de miles op ons account wordt bijgeschreven. H E L A A S gebeurde dat niet. (3e keer) Dat dit niet is gebeurd is lijkt mij niet een fout van mij. Wat verwacht de KLM dan van klanten: Dat men van iedere vlucht die men maakt alle papieren en instapkaarten bewaard en U die vervolgens op gaat sturen!!!!! Dit verwacht je alleen als men de kaartgegevens niet ingevoerd heeft bij check-in, dan bewaar je deze gegevens. Maar niet als je 4 weken weg bent en 4 vluchten hebt Ik heel graag een antwoord hebben op de vraag of het niet voldoende is om Uw eigen kaart te gebruiken maar daarnaast nog van alles op te moeten sturen om de miles te krijgen, daar dit een reden voor mij zou zijn voortaan niet meer eerst een vlucht van KLM/AirFrance of partners uit te zoeken maar met een andere/goedkopere maatschappij te gaan vliegen. Ik ben behoorlijk teleurgesteld want ik had toch wel iets meer professionaliteit verwacht van een maatschappij als KLM. Het lijkt er op dat U het Uw trouwe klanten zo moeilijk mogelijk wenst te maken. Uw kaart heet een loyalty kaart maar ik heb de indruk dat de loyaliteit alleen van de kant van de klant dient te komen. U eindigt Uw antwoord aan mij met Uw dank voor mijn “”voortdurende”” vertrouwen in U. Ik moet zeggen dat ik bepaald geen vertrouwen heb in Uw team. Ik voel me niet erg serieus genomen.  Bovenstaand naar KLM gestuurd. Het antwoordt: geen instapkaart geen miles.

evo: 1 nov 2010

Flying Blue, wat een onzin eerder Flying blauwtje lopen! Loyaliteit?? Begin er niet het is een grote oplichterij om maar klanten te binden maar als je gebruik wilt maken van je punten dan blijkt dit onmogelijk! Ook als je platinium bent. Leuk hoor dat je zo genoemd wordt maar ik heb nog nooit iets aan mijn punten gehad aangezien alles steeds blacked out is. Een update naar de business class kost idd (zoals hierboven aangeven door ander FB member) nog meer dan een coach klasse ticket, je moet nl de hoogste cat. onder de businessclass geboekt hebben en ja deze tickets zijn idd vaak al even duur als een businessclass ticket aangezien ze refundable zijn. Dit kan natuurlijk niet. Een grote farce. Flying blue is gewoon gebakken lucht! Ik vind hier eerlijk gezegd nog een vies luchtje aanzitten ook. Ook ik heb keer op keer poblemen gehad met bijschrijven van mijn punten. Iedere keer hele mikmak opsturen naar FB in Frankrijk (ja, dat kost tijd en geld!) maar heel vaak geen reactie of alles kwijtgeraakt bij FB. Ik had een ontvangst bevestiging maar na 6 weken nog niets gehoord. Gebeld met FB (wat nu dus wel kan maar je hebt er echt helemaal niets aan!) maar neehoor, ze waren alles kwijt! Ik probeerde uit te leggen dat ik echter wel een ontvangstbevestiging gekregen had, dus dat ik echt niet kon begrijpen dat het kwijt kon zijn en dat ik hier de dupe van zou worden. Maar helaas idd ik werd er wel de dupe van, de tickets waren kwijt dus kon ik fluiten naar mijn punten………..Buiten mijn collega’s heeft mijn familie ook FB en we probeerde altijd met KLM of FB partner van KLM te vliegen. Maar nu is het echt over en uit. Mijn moeder is inmiddels silver maar ze heeft nog altijd haar ivory kaartje niet mogen ontvangen van FB, laat staan haar silver kaartje. Iedere keer weer gestegel bij de incheckbalie. Ja, mevrouw moet haar kaartje meenemen. Die heeft ze nog nooit mogen ontvangen! Velen malen achteraan geweest verdorie nogmaal (excuses voor mijn taalgebruik maar ik ben het echt vreselijk zat) Tevens hebben ze rond augustus/september de voorwaarden veranderd. Om bijv silver te worden moet je ipv de 13 vereiste vluchten nu ineens 15 vluchten gemaakt hebben! Nu vraag ik je KLM? Je kunt toch niet zomaar de voorwaarden veranderen voor klanten die onder oude voorwaarden zijn gaan sparen? Dit is dwaling! Ik ben zelf advocaat en weet zodoende dat dit soort praktijken voor kunnen komen bij malafide bedrijven maar bij de KLM? Kom nou toch KLM……….Ik maak deze maand nog 2 vluchten met KLm en dan ga ik voortaan op zoek naar andere maatschappijen. Of KLM moet echt iets willen veranderen door klantvriendelijk te zijn en de klanten ook daadwerkelijk de gespaarde punten kunnen besteden. Ik ben bijv iemand die zo’n 50 a 60 vluchten maakt met uw maatschappij. Mijn collega’s ook allemaal (20) en mijn familie zijn ook allemaal FB members (9 leden, met mij erbij 10). Dit betekend in deze casu dat u iig 30 frequent flyers kwijt zult raken! Zoals ik hier boven kan lezen bent u echt niet van plan hier ook maar iets aan te doen!? Of wellicht wel…………………Uiteraard hoop ik vurig dat u er alles aan zult doen om bovenstaande problemen te verhelpen en aan FBmembers wel degelijk een loyaliteitservice zal geven in de zeer nabije toekomt. Lees:deze maand aangezien dit echt de laatste keren zullen zijn dat ik vlieg indien er niets veranderd. MVG

Inkie: 1 nov 2010

Bij andere maatschappijen kan het ook heel anders. Mijn ouders hebben door de jaren heen 50 keer gevlogen met de El Al en de 51ste keer nam de El Al zelf contact met ze op en bood ze aan om gratis te kunnen vliegen. Tevens hebben ze een paar keer zo maar business klasse kunnen vliegen, zonder daarvoor extra te hoeven te betalen (onder het mom van “u vliegt zo vaak met onze maatschappij, daar stellen we graag wat tegenover”). Daar kan de KLM nog wat van leren…..

Richard: 4 nov 2010

Ook ik behoor tot de groep van zeer gewaardeerde KLM-klanten met een Platinum Elite-kaart op zak. Die waardering is echter niet geheel wederzijds. Er zijn nogal wat verbeterpunten aan te geven in dit loyaliteitsprogramma, zo blijkt al uit de vele (herkenbare) reacties. De KLM-website is al niet bijster klantvriendelijk ingericht, maar zodra je je heil zoekt in het FB-programma onderdeel dan wordt het je echt zwaar te moede. Het niet kunnen boeken van vluchten met je miles is een ding maar als zelfs, met enige regelmaat, je frequent flyer nummer niet langer door het inlogsysteem wordt herkend dan neig je er inderdaad naar om resoluut de schaar in het pasje te zetten. Gebruiken kun je de miles toch al niet met een zeker gemak, zoveel is duidelijk.
Kan de nationale trots daar nou echt niet wat aan doen? Blauwe vrienden, wanhoop niet, maar ga te raden bij nagenoeg iedere andere maatschappij en zie: het kan echt een stuk gemakkelijker. Naast een vriendelijke houding aan boord, een prima service en het nieuwe uniform is het echt geen overbodige luxe om klanten ook thuis op een hoog niveau van dienst te kunnen zijn.
Uw eigen website laat eenvoudig zien hoe dat niet moet.

Erik: 5 nov 2010

Alweer 4 jaar ben ik woonachtig in Australie, een aantal keren per jaar vlieg ik met KLM naar Nederland. Mijn Flying Blue kaart heb ik 3 jaar geleden na veel omslachtigheid binnengekregen. In plaats van de schaar erin te zetten is mijn kaart al uit zichzelf van alle ellende gebroken. Helaas is het bijna onmogelijk een nieuwe kaart aan te vragen via de website. Daarom voelt het wel goed om gewoon deze hele Flying Blue handel te laten vallen en gewoon als een passagier te vliegen zonder alle Flying Blue nonsens. Tevens hoef ik niet meer naar alleen maar KLM vluchten te kijken maar neem gewoon de voordeligste vluchten en zonder allerlei Ivory of Platinum kaarten. Who cares? Dit is echt relaxed en no worrie’s, waarschijnlijk spaar ik meer geld uit met gewoon naar de goedkoopste vluchten te kijken dan met KLM onder het mom van een Flying Blue klant te zijn mijn vluchten te boeken. Trouwens de voordelen van het hebben van een Flying Blue kaart zijn mijn nooit duidelijk geweest en de KLM doet toch wat ze willen. Ongeoorloofd afschrijven van punten, het niet kunnen bereiken van de website of enig telefonsch kontakt en wat al niet nog meer heeft mij doen besluiten gewoon mijn eigen weg te gaan en dat voelt stukken beter.

pteerling: 5 nov 2010

wat een onoverzichtelijk zooitje de website van flyingblue heeeeel veeel geduld moet je hebben nog maar niet te spreken over de 0900 telefoonummer

Yoep: 8 nov 2010

Ik denk dat niet alleen onze providers echt moeite doen om onbereikbaar te zijn! en als je dan eindelijk toegang krijgt dan jaaaa zo langzaam, met andere woorden laat ons aub met rust wij willen alleen maar geld verdienen, en  daarvoor doen we alles! ja zelfs onze flyng blue deelnemers zijn alleen maar dingen om geld mee te verdienen!

Hans: 17 nov 2010

Volkomen mee eens
Onmogelijk om iemand aan de telefoon te krijgen
Door foutje in de naamvoering gemaakt door medewerker FlyingBleu alle gespaarde punten kwijt.

Jan Bosmans: 17 nov 2010

Hallo
Ik ben me bewust van het feit dat FB slecht te breiken iss maar de manier om iets te regelen is volgende:
Ga op de boeking site en probeer een award ticket te boeken, gaande weg komt er een telfoon numer in zicht (dit is de helpdesk achter de hulp troepen in de schiphol lounge) Dit zijn Nederlandse mensen op schiphol.
Hier heb Ik hele goede ervaring mee Ik vloog gratis (lees award miles) samen met mijn vrouw op en neer naar Istanbul.
Helmaal goed geregelt en geloof me Ik had niet genoeg miles. Maar volgens zeggen zat er een fout in de website.
Ik vlieg vrij veel over de hele wereld en gebruik mijn kaart vrij veel.
Daar Ik in de olie industrie zit heb Ik ook een petroleum kaart die mij al menig keer thuis heeft gebracht.
Dus U hoort het het is niet alleen maar kommer en kwel, je moet alleen een lange adem hebben.

Mieke de Jonge: 19 nov 2010

Ook ik heb helaas geen goede ervaringen met KLM. Wonen 16 jaar in Azie en hebben oa met Thai Air en Singapore Airlines gevlogen. Die zijn zefs zo goed dat de echtgeno (o)te van degene die veel milles heeft dezefde status krijgt. Mijn man was dus solitair ( wat platina is bij de KLM) en ook ik kreeg dezefde status, dus firstclass inchecken en ook als ik alleen reis kreeg ik dezelfde service. De upgrades zijn ontzettend makkelijk via hun website te regelen en het kwam niet vaak voor dat er black outs waren ,dwz dat er geen plaatsen meer beschikbaar waren. We konden gemakkelijk de punten geven aan de door ons opgegeven mensen, zoals onze zoons die regematig op een gratis ticket naar Singapore konden vliegen. Nu wonen we sinds kort in Bangkok en helaas vliegt de Thaise luchtvaartmaatschappij niet op Amsterdam. Vandaar dat ik met de KLM ging vliegen. Nou ik kan vertellen dat het niet is meegevallen. We reisden businessclass en ik had, zo als gewend  behoorlijk wat kilo’s bagage mee, maar ja je mag 30 kg meenemen dus wat kon me gebeuren? Nou van alles! Ze hadden zonder het mee te delen bedacht dat je per 1 april ( ik ging in juni )maar 23 kg mocht meenemen, wel drie koffers met elk 23 kg, dat wel. Mijn dochter had maar 17 kg en ik  had 25 kg maar moest 100 us dollar bij betalen. Anders moest ik maar een koffer erbij kopen ( incheck was 23 uur in de avond) Geen enkele flexibilieit, geen begrip dat er ook nog mensen buiten Nederland wonen die soms met de KLM vliegen en niet op de hoogte zijn van die bagagebeperking,. Geen overgangstijd voor passagiers die dat niet konden weten. Bovendien stond op het electrionisch ticket dat je tot 30 kg mee mocht nemen. Niets hielp, supervisor erbij gehaad, niets hielp. Zal wel de ARBO wet zijn die dat verplicht heeft gesteld en ik begrijp dat best wel maar ik begrijp niet dat ze daar niet meer ruchtbaarheid aan gegeven hebben. Hoe ze trouwens de andere koffers dan tillen op schiphol is me een raadsel. Vloog laatst met Singapore airlines naar Amsterdam met 30 kg bagage en geen enkel probleem… Maar dit terzijde. Het maakt me treurig dat onze luchtvaartmaatschappij zo weinig geeft om zijn klanten  en is dus ook geen wonder dat Singapore Airlines dan ook een van de beste ter wereld is…Zij geven nl heel veel om hun klanten, vooral de vaste klanten, die worden in de watten gelegd. We hebben regelmatig meegemaakt dat we een upgrade kregen omdat economie vol zat. Zie ik met de KLM niet gebeuren.  Mij zijn ze als klant kwijt, ik vlieg wel via Frankfort met een maatschappij die mij wel als klant waardeert zoals bv de Emirates, daar mag je heel veel bagage meenemen! Het is zo typisch Hollands, er vanuit gaan dat ze een goede maatschappij zijn maar niet om zich heen blijven kijken wat de concurrentie doet. Wist u bv dat we in 1998 bij Cathay pacific al die tvschermpjes hadden in de economie classe. De KLM deed het pas 10 jaar later en het werd verkondigd alsof ze de eerste waren die dit introduceerden…. Ze leiden aan het zgn ” Fokker Syndroom” die dachten ook dat ze een goed product hadden en dat de klanten wel naar ze toe zouden komen. maar zo werkt het niet, je moet hard werken om klanten te krijgen en ze te behouden.

Pieter: 26 nov 2010

Hoe kan een luchtvaartmaatschapij zo met haar trouwe klanten omgaan?
Het lijkt e rop dat ze worden gestraft in plaats van beloond.
Inmiddels ben ik in bezit van ruim 400.000 miles. Vorige week kreeg in een mail met 50 promo aanbiedingen, nieuwsgierig geworden zie ik dat de aanbiedingen overwegend uit bestemmingen bestaat waar je je schoonoeder nog niet eens naar toe wilt sturen.
De andere bestemmingen mag je allemaal naar toe vliegen met een omweg via Parijs waar je een halve dag of meer mag wachten op de aansluitende Air France vlucht, terwijl er ook gewoon rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam gaan ?
HOE KAN ZOIETS een loyaliteitsprogramma worden genoemd ? goede klanten koester je en leg je in de watten. Het lijkt e rop dat KLM bewust het gebruik van de miles ontmoedigd.
Sinds begin jaren 90 ben ik loyaal klant, maar  wat mij betreft zetten ze gewoon Air France op de toestellen  en vereet ik onze nationale ‘trots’

Hans: 24 jan 2011

Ik ben alleen maar mijn pasje kwijt…. ga er niet eens aan beginnen om contact op te nemen, wel geprobeerd maar eerste 0900 gesprek verliep op niets. Deze website gevonden en dus… LAAT MAAR… ik betaal die €55 wel om mijn fiets mee te nemen… scheelt hoop ergernis…. en kies volgende keer gewoon een andere maatschappij….

J.A.Soetens: 10 feb 2011

Sinds 25 november 2010 is mijn vrouw bezig middels telefoon, e-mail en enkele brieven om
A. toegang te krijgen tot haar FB account met de pincode die de KLM haar zelf gegeven heeft en
B. te vragen waar haar gespaarde award miles gebleven zijn. (We vliegen enkele malen per jaar naar de USA waar onze kinderen wonen.)
Alle vragen en brieven verdwijnen in een zwart gat hoewel ze met 2 cm.dikke letters geschreven zijn.
Wat een rot maatschappij. En wat een verschil met de behandeling die je krijgt van Amerikaanse maatschappijen.
Weg wezen daar.

Adam Vamvakas: 19 feb 2011

Tried Amsterdam Los Angeles return.  I needed 50000 points via Paris.
Directly with KLM I had to pay 25000 extra points!
The truth is that the Flying Blue program is one of the very bad ones.  Does’t anyone from the marketing/sales dept., of AIR FRANCE-KLM read our problems?

J. den Boer: 22 feb 2011

Flying bleu

Wat moet ik doen als ik nog 2 vluchten wil bij boeken voor mijn airmails?
Telefoonnr. is niet bereikbaar en volgens deze mailtjes hieronder hoef ik eigenlijk niet eens te mailen…maar ik probeer het toch.
Ik heb een pasnr. en wachtwoord maar deze geeft een foutmelding aan.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

mw. Lo: 23 feb 2011

Als ik het allemaal lees zijn er al jaren problemen met de bereikbaarheid van de Flying Bleu klantenservice. Ik heb al jaren een FB-nummer en vermeld die trouw bij alle KLM, Martinair en nu ook Delta boekingen, maar heb nog nooit 1 punt bijgeschreven gekregen. Mijn (gehuwde) naam op de pas komt nl niet overeen met mijn (meisjes)naam op de tickets. En probeer dat nu eens op te lossen….. Contact maken lukt niet. Voor mij is het FB-programma geen stimulans om bij KLM (en gerelateerde maatschappijen) te boeken!
Als ook het verzilveren van je FB-punten een probleem is, dan kan ik me de verdere moeite en frustratie besparen om ze alsnog te claimen.

clara jones: 11 mrt 2011

Hallo,
krijgt een lening vandaag om 3% rente, moeten geïnteresseerde kandidaten vul dan het onderstaande aanvraagformulier en weer terug naar ons via: clarajonesservices02@gmail.com voor meer informatie.

Lening aanvraagformulier (FILL en terugbrengen)
Volledige naam _________
LEEFTIJD ____________
SEX _____________
LAND ________
STATE___________
MOBIELE NUMMER ________
BEROEP __________
MAANDELIJKSE INCOME______
BEDRAG NEEDED________
Lening Duur _________

In afwachting van uw antwoord,
Mrs.Clara Jones ..

M.A.J. van Maris: 14 mrt 2011

Ik vlieg iedere maand een keer naar Hongarije met KLM! Van de helft van alle vluchten worden de miles NIET automatisch bijgeschreven! Ik heb altijd ‘n e-ticket waar naam en flying blue nummer korrekt genoteerd zijn! ONLINE de ontbrekende miles claimen is mij nog NOOIT gelukt!!! Er komt altijd ‘validatiefouten’ op het scherm te staan?!? Niemand bij KLM kan mij vertellen waar dat door komt, het enige dat ze IEDERE keer zeggen, ‘stuur de hele handel maar op’! Hoezo, ‘klantvriendelijk’? 

BW: 28 aug 2011

Hoi allemaal,

Ik ben echt wel trots op KLM (al vergrijst de organisatie wel) maar toch hou ik wel wat frustraties over……..

Na 3 jaar in het buitenland te hebben gewoond zouden we van de FBmiles nog een leuke vakantie boeken. Inmiddels ruim 300.000miles dus aan de miles zou het niet liggen.

Na verschillende error meldingen lukte het maar niet om te boeken. Zelfs na telefonisch uit te leggen dat vlucht 2min voor de error nog beschikbaar was, hielp totaal niet.
Zelfs werd de medewerker wat brutaal en werd ik afgescheept.

Tja, en dat na vele vluchten de afgelopen jaren voelt het als Stank voor dank!

Bert vanden Berg: 13 sep 2011

Beste Freqent Flyers,

Ook ik ben super gefrustreerd met het Flying Blue beleid van de KLM. Ik heb mijn hele werkleven vanaf 1977 met het gezin minimaal twee keer per jaar bussiness klas gevlogen tussen het verre oosten en het midden oosten. De laatste tien jaar zelfs maandelijks naar Amerika of Azie totaal heb ik (en mijn werkgever) meer dan 500.k€ aan tickets besteed. In 2001 heb ik me aangemeld voor het FB programma en had binnen een jaar de Platinum status, die heb ik 9 negen jaar gehad. Ik vond dat ik met mijn loyaliteit wel platinum voor het leven verdiend had en heb dat aangevraagd en natuurlijk niet gekregen. De officiele regeltjes zeggen 10 jaar aaneengesloten Platinum status en die had ik op een jaar na niet gehaald. FB was niet over te halen, mijn loyaliteit van voor 2001 kon daar geen verandering in brengen. Dus weg loyaliteit die moet dus blijkbaar maar van een kant komen. Kortom blijkt mijn loyaliteit dus helemaal niets waard te zijn. Dus wat ga je doen shoppen en wat blijkt als ik met de Emiraten naar Dubai vliegen en dat doen we regelmatig dan blijken de tickets goedkoper te zijn de stoelen bredere en comfortabeler de servies completer en vriendelijker. Duidelijke keuze dus.
Goeie manier van de KLM om met zo’n FB programma je vaste klanten te verliezen. Is het u ook al opgevallen dat het benodigde aantal punt voor een cadeau ticket steeds maar opgeschroefd wordt en met die duur verzamelde punten alleen maar als kist vulling mee mag……..geweldig doen joh kun je nooit vliegen wanneer jij dat wil. Ik ben er klaar mee en heb ook meteen de gekoppelde American Express kaart in de wilgen gehangen, die veel te duur is voor wat hij biedt. Allemaal services die toch al gedekt zijn op andere manieren of goede verzekeringen die je toch al moet hebben als je veel reist.
Ik moest dit even kwijt……………………….Trek hier u lering uit. De voordelen die FB beloven wegen echt niet op tegen de beter service en goedkoper tickets van ander maatschappijen.
Zonde want zo gaan ons goed verdiende geld dan wel naar het buitenland ipv dat wij ze in Nederland besteden en onze economie spekken. Ja hoelang kan en wil je dat nog volhouden als ik bedenk dat als ik 1 liter benzine in Nederland koop ter waarde van +/- 40 €cent ik 3,50€ moet verdienen daar krijg ik dus maar 11.2% aan produktwaarde voor terug de rest verdwijnt in welke vorm dan ook naar Den Haag.
Waar gaan wij met zijn alle naar toe. Ik hoop dat ik u niet verleid heb om mij te overtuigen en recht te praten wat krom is…..want daar zit ik even niet op te wachten.

A Brouwers: 24 okt 2011

Bij mij zijn opeens mijn miles verdwenen. Dit was genoeg voor 2 retourtickets binnen EU. Wij zouden een weekendje weg gaan… Nu blijkt opeens dat ze na 20 maanden verlopen… Ik ben hier nooit op gewezen en voorheen was dit 3 jaar..
Heeft er iemand ervaring over hoe je dit terug kunt krijgen???

J. Assen: 14 dec 2011

Flying Blue lid worden en bijschrijven lukt me niet. Krijg wel een nummer maar inloggen is volkomen onmogelijk . De commentaren die hierboven staan zijn ook op mijn ervaring van toepassing. In 2011 zijn een reis naar Nieuw Zeeland en een reis naar Zwitserland niet bij te schrijven. En in 2010 was er hetzelfde aan de hand, Nieuw Zeelandreis, en een paar keer een Europese bestemming. Toen is het ook niet gelukt om FB te activeren.

Maar er zijn prachtige, prima andere maatschappijen die op dezelfde bestemmingen vliegen en je niet met een kluitje in het riet sturen.Want het gevoel dat je beetgenomen word is het ergst; in het vliegtuig worden zelfs de FBpassagiers speciaal welkom geheten. Ben benieuwd wie dat dan zijn…En als het weer KLM moet zijn dan laat ik die hele FB-rimram voor wat het is.

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.