Wie veel reclame moet maken, doet iets niet goed!

      

Dat antwoordde een ondernemer mij eens op mijn vraag waarom ik nauwelijks advertenties of andere reclame-uitingen van hem zag. Het zette me wel aan het denken. Reclame, of marketingcommunicatie in z’n algemeenheid, is maar een middel.

En het lijkt er wel op alsof dat middel steeds vaker tot doel wordt verheven. Successtory’s zoals Marktplaats.nl (5 jaar na oprichting verkocht voor 250 miljoen euro) hebben hun succes niet te danken aan de inzet van reclame.
Als het grote adverteerders zoals Unilever niet erg voor de wind gaat, lees je vaak dat ze hun marketinguitgaven drastisch gaan verhogen. Vaak bedoeld men dan dat de investeringen in reclame omhoog gaan. De vraag is alleen of het helpt als je meer van hetzelfde doet, terwijl de effecten daarvan tot nu toe uitbleven. Het doet me denken aan de grap van cabaretier Henk Elsink, die van zijn leraar ooit te horen kreeg: “Elsink, je bent een grote nul. Ik ben minstens tien keer zo goed als jij???. Waarop Henk Elsink antwoordde met: “Dat kan wel zo zijn mijnheer, maar tien keer nul is nog steeds nul???.
Wie veel reclame moet maken doet misschien inderdaad iets niet goed. Misschien is het onderscheidend voordeel wel veel te gering? Verwarren we marketing niet te vaak met reclame?

Jos Burgers

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>