Christian ter Maat

Berichten van Christian ter Maat

Woningcorporatie Stadgenoot misbruikt macht en verzandt in organisatierot.

De woningcorporaties in Nederland (Rochdale, Woonbron, SGBB) liggen behoorlijk onder vuur de laatste tijd. Fraude

en zonnekoningengedrag in het bestuur en onbehoorlijk toezicht door de Raad van Commissarissen. Maar ook onder de top zijn er allerlei koninkrijkjes die hun macht misbruiken o.a. bij Stadgenoot (fusie tussen de Algemene Woningbouwvereniging (AWV) en Het Oosten).

Geen sneeuw in de Alpen?

Na het schaatsfestijn begin januari, crossen nu de Easyjet kisten heen en weer tussen Nederland en de Alpen. Het wintersport seizoen is in volle gang en de boodschap slaat in als donderslag bij heldere hemel; geen sneeuw, groene pistes en koeien met bel.

 

McDonald’s heeft dit thema opgepakt. Met zijn redelijk geestige TV commercial van jongeren in ski outfit op een letterlijk groene piste.

De direct email campagne van McDonald’s is wat gewaagder. U ontvangt een email van een kennis waarmee u gaat skiën of die weet dat u binnenkort gaat skiën, bijvoorbeeld in Chamonix met de volgende tekst:

KLM; een gegeven paard moet men in de bek kijken.

Of volgens oud en blauw Hollands gebruik; ‘tegenover geschenken moet men niet kritisch zijn’. Marketeers, wat is beter; ‘een klant belonen en de beloning later weer afpakken’ of eenvoudigweg niet belonen? KLM, je moet de kat niet op het spek binden.

ABN AMRO: de Man Van Acht Miljoen.

Op de laatste dag van 2008 werd bekend dat de vertrekregeling van ABN Amro-bestuurder Jan Peter Schmittmann, die de kantonrechter afgelopen maandag heeft vastgesteld op 8 miljoen euro, mede op aandringen van de Nederlandsche Bank tot stand gekomen is. Velen zullen denken welke postcode prijs heeft Schmittmann gewonnen, woon ik daar in de buurt en heb ik ook prijs?

City marketing; verhoog de parkeertarieven en innoveer het product.

Gelukkig scoren wij Nederlanders met Amsterdam, hier goed, de  nummer 2 na Londen.

Waarom verhogen we de parkeertarieven niet?

Een goed marketeer weet dan dat hij meer waarde moet toevoegen aan het product. Of het product onderscheidend maken, wat in feite ook een manier van waarde toevoegen is. Zo kan je auto gewassen worden terwijl hij geparkeerd staat. Of kan een elektrische auto worden opgeladen aan het stopcontact. Dan is gelijk het probleem van geluid- en luchtvervuilingoverlast aangepakt.

Anti-marketing was ooit een beproefd middel, dachten City Marketeers, om auto’s uit de stad te weren. Bijvoorbeeld door de stoplichten de stad in, juist niet op elkaar af te stemmen, waardoor u van rood licht naar rood licht rijdt. Weinig parkeerplaatsen in de stad en met hoge tarieven. en veel opbrekingen en omleidingen, die ook nog eens slecht aangegeven staan. Weinig controle op en aanpak van auto-inbrekers. En nu de laatste anti-marketing innovatie: de ‘Italiaanse methode’ (daarbij slaan jongens op een scooter de ruit van een auto in om bijvoorbeeld een tas weg te grissen), welke breeduit in de media wordt gepromoot.

City marketeers terug naar de basis en naar de oude leermeesters. Bijvoorbeeld Peter Drucker; ‘the aim of marketing is to make selling superfluous.’ It is marketing’s task is to discover unmet needs and to prepare satisfying solutions. When marketing is very successful, people like the new product, word-of-mouth spreads fast, and little selling is necessary.

 Van: ‘I am Amsterdam’ naar ‘The customer is Amsterdam’.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Ook gevraagd als: management, marketing, motivatie & inspiratie spreker en aangesloten bij Speakers Academy. Voorbeeld titels van zijn presentaties: ‘Bureaucratie; bevrijd uw organisatie van hinderlijke regels.’ en ‘Van klantgerichtheid naar service kwaliteit naar klanttevredenheid.’ en ‘Kredietcrisis Krijgskunsten’.

© Copyright 2008 Carevolution

De ‘best gelezen’ Klanten en Marketing artikelen van GekOpKlanten.

De tijd van lijstjes is aangebroken. Van de ‘The World’s Biggest Companies’ tot en met Most Fuel-Efficient American Cars. Aan de hand van Google Statistics, hebben wij voor u; de best gelezen artikelen van gekopklanten in 2008 geselecteerd. Denk aan de disclaimer; ‘please consider the environment before printing this article’.

Cure4less; gespecialiseerde ziekenhuiszorg dicht bij de klant.

Cure & Care; de meeste ziekhuizen bieden ten minste cure, hoewel met de bacterie en hygiëne debacles van de laatste tijd is de klant hier ook niet meer zeker van.
Care; alle processen en diensten die niet tot het cure proces behoren. De diensten in het ziekenhuis zonder de witte jas. Laten dit nou net de diensten zijn waarop een ziekenhuis zich kan (niet moet) onderscheiden.

Delta Lloyd communiceert met digitale nieuwsbrief maar laat, en passant, de belangrijkste informatie weg!

Nu is minus 39%, in het laatste jaar, voor een fonds in deze tijd geen absolute schande, maar vermeld dat dan gewoon op de site. En ga vooral niet opscheppen in de nieuwsbrief met rendementen in het verleden behaald door een ander fonds. Een fonds welke een jaar geleden is gestart heeft ook last van de kredietcrisis, welke nu ruim een jaar duurt. Aan de andere kant is men gedurende het afgelopen jaar gefaseerd en goedkoop ingestapt in relatie tot een wat langere termijn. Dus is minus 39% toch wel om je voor te schamen. En nu is het klip & klaar, waarom Delta Lloyd de rendementen niet op de site of in de nieuwsbrief communiceert. Men schaamt zich daar aan de Amstel, hoe menselijk. 

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Ook gevraagd als: management, marketing, motivatie & inspiratie spreker, aangesloten bij Speakers Academy. Voorbeeld titels van zijn presentaties: ‘Bureaucratie; bevrijd uw organisatie van hinderlijke regels.’ en ‘Van klantgerichtheid naar service kwaliteit naar klanttevredenheid.’

© Copyright 2008 Carevolution

Klanten winnen; hoe een accountplan de klantfocus vergroot. [boek recensie]

Klanten winnen, wie wil dat niet? Welke klant is er te winnen in de loterij en met welke inzet? Is het een kansspel, behendigheidsspel of een vak? Op Google vindt u ; 460.000 hits bij ‘klanten boeken ISBN’. Met titels als: ‘Klanten zijn eigenlijk nét mensen!’, ‘Maak een fan van uw klant’, ‘Het karakter van de klant’, ‘50 manieren om een klant kwijt te raken’, ‘Klote klanten’………… Wat voegt ‘Klanten Winnen’ toe?

Nieuwe reclamevormen innovatie of irritatie?

Dat marketeers zichzelf willen blijven onderscheiden is niet nieuws. Als ze een opleiding hadden gevolgd hadden ze wel geleerd dat het om ‘onderscheidende producten’ ging. Innovatie wordt over het algemeen ook toegejuicht, tenzij het om financiële verpakte gebundelde hypotheken gaat of het maatschappelijk onverantwoord ondernemen betreft. Sinds kort heeft SBS6 een marketing innovatie.