Jos Burgers

Berichten van Jos Burgers

Hartelijk dank voor het aanbevelen!!

Vandaag werd er een enorme bos bloemen bezorgd. Mijn vrouw wist niet wat ze zag. Waar we die wel niet aan te danken hadden? Op het kaartje stond de tekst ‘Hartelijk dank voor het aanbevelen van ons bij jouw relaties. Beste groeten van de Biggen’.

Hij bleek afkomstig van een relatie van me. Ik had onlangs een klant van me naar het betreffende trainingsbureau verwezen: Big_Unlimited b.v. De trainers daar noemen zichzelf ook wel ‘Biggen’.

 

Marktwerking in de zorg is zoiets als een gratis Albert Heijn!!

In het deze maand verschenen rapport ‘Zorg voor Innovatie’ van KPN-topman Ad Scheepbouwer aan minister Hans Hoogervorst wordt gesteld dat in 2007 voor vrijwel de gehele zorgsector vrije marktwerking moet gaan gelden.

Als ziekenhuizen en verzekeraars onderhandelen over prijs en kwaliteit, zo staat er te lezen, wordt er efficienter en goedkoper gewerkt en valt er voor patienten meer te kiezen.

Sponsors WK-voetbal gooien veel geld over de balk!

Eerst even een kleine test. Welke van de volgende vijf bedrijven is volgens u sponsor van het WK-voetbal in Duitsland?

1.Visa Cards

2. Pepsi Cola

3. Nike

4. Heineken

5. Siemens

 

Denkt u even goed na, voor u verder clickt en maak eerst uw keuze!

Het juiste antwoord vindt u hieronder.

De strategie van de gevangenisdirecteur: klanten houden!

Een klant vertelde me een tijdje geleden dat hij in een vroeger leven directeur was geweest van een gevangenis. In feite was zijn echte core business dus het houden van klanten. Daaraan werd alles ondergeschikt gemaakt. Het leek me de ultieme strategie, waar bedrijven en instellingen nog veel van kunnen leren.

De kwaliteit van Hugo Boss. Met de prijzen van Zeeman. En de service van Yab Yum.

Dat is wat klanten graag willen. Want consumenten zijn natuurlijk lang niet altijd realistisch. De uitspraak is overigens van een marketing manager van modeketen HIJ. Ruim 10 jaar geleden al maakte hij deze opmerking, toen hij het in een interview had over ‘de ongrijpbare consument’. Deze week kwam er weer een, overigens onzinnig, onderzoekje naar buiten, waaruit hetzelfde bleek.

Verkopen marketeers gebakken lucht? Of water met een luchtje?

Regelmatig wordt dienstverleners verweten dat ze gebakken lucht verkopen. Marketeers in het bijzonder. De vraag is echter: is het gebakken lucht die verkoopt of is het wat anders? Laten we het in dit kader eens hebben over water, één van onze primaire levensbehoeften. Als u de kraan opendraait, stroomt er altijd vers drinkwater uit.

Wie is dat zegt u? Oh, mijn directeur??

Call centers. Eerder al schreef ik onder het kopje ‘Je vrouw uitbesteden’ over de zin, en vooral onzin, van het inschakelen van call centers. Kijk, als mijn krant er niet is, vind ik het niet zo’n ramp als ik ‘de krant zelf’ niet aan de lijn krijg. Dat mag de krant van mij uitbesteden. Op voorwaarde dat er snel wordt opgenomen door iemand die veel begrip voor me heeft.

De zwaan gaat er aan: KLM draait onze lievelingsvogel de nek om!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ongelofelijk hoe grote, multinationale ondernemingen, regelmatig de weg kwijt raken als het gaat om merken, merkwaarden, pay-off’s en reclame-uitingen. Marketing-goeroe Paul Postma heeft dat volgens mij ooit eens het ‘directiekamer-syndroom’ genoemd: het reclamebureau zorgt ervoor dat de directie schitterende foto’s krijgt van de nieuwste reclamecampagnes.

Ook de tarieven van fysiotherapeuten hoger door marktwerking: dat gaat lekker zo!

Niet alleen energiemaatschappijen profiteren volop van de prijsruimte die de politiek hen biedt. Blijkens een artikel in het FD van afgelopen week (9 mei) zijn nu ook de tarieven van fysiotherapiebehandelingen sinds de introductie van de marktwerking met 13% gestegen. Dat blijkt uit een verslag dat de toezichthouder CTG / Zorgautoriteit heeft gepubliceerd.

Ben ik nou zo dom, of ben jij zo slim?

De journalist aan wie Louis van Gaal jaren geleden deze vraag stelde kon of wilde zo snel geen antwoord geven. En waarschijnlijk is dat maar goed ook, want de vraag was niet bedoeld als vraag. Maar als uitbrander. Enige tijd terug was het niet een verslaggever, maar een collega-trainer die de wind van voren kreeg. Ron Jans, de trainer-coach van FC Groningen, had zojuist in zijn analyse van de van AZ gewonnen wedstrijd gewag gemaakt van ‘een paar kansen voor FC Groningen’ en meldde en passant dat hij de overwinning over twee wedstrijden uiteindelijk ‘nipt, maar toch wel verdiend’ vond.