Jos Burgers

Berichten van Jos Burgers

Concurrenten afzeiken werkt niet!

Het was natuurlijk wel lachen toen Route Mobiel zich eens lekker afzette tegen de ANWB met ‘het blaadje dat je toch niet leest’. Maar ervaren account managers weten als geen ander dat je er zelf niet sterker op wordt als je je concurrenten flink door het slijk haalt.

Er lopen te weinig burgermeesters achter vuilniswagens

Hoe vaak ziet u klanten? En spreken we die wel eens ooit? Volgens de jaarlijkse Grote Marketing Enquête ziet of spreekt tweederde van alle marketeers geen consumenten of gebruikers in hun eigen omgeving. Marketeers luisteren eenvoudigweg te weinig.

Er is veel vraag naar open deuren!!

Bij alle presentaties die ik in het land geef, ruim 100 per jaar, vertel ik vooral datgene wat iedereen in de zaal eigenlijk al weet. Ik realiseer me dus goed dat ik in ‘open deuren’ doe. Gelukkig voor mij zit vrijwel iedereen daar op te wachten. Bezoekers aan seminars, congressen en allerlei andere soorten bijeenkomsten weten namelijk wel hoe het moet. Ze doen het alleen niet. En dus blijf ik maar vertellen wat ze eigenlijk al weten.

Hoe kom je van klanten af??

Je moet je ook weleens de vraag stellen hoe van klanten af te komen. Nu ken ik directeuren die op die vraag antwoorden: “Oh, maar ik heb hier mensen rondlopen, die hebben dat van nature”.

Marktwerking werkt niet op elke markt

De energieprijzen rijzen de pan uit. Gezinnen komen in de problemen. En dat is niet zo gek. Want (geliberaliseerde) energiebedrijven leveren graag zo veel mogelijk energie tegen zo hoog mogelijke prijzen. Gek, hè? Laat ik meteen duidelijk zijn. Ik ben als marketingman voor één groot staatsbedrijf dat energie levert aan alle Nederlanders.

Hou op met al die klanttevredenheidsenquetes!

Heeft u dat thuis al wel eens geprobeerd? Uw partner direct na thuiskomst vragen of hij of zij ‘even 20 minuutjes’ voor u heeft. “Voor een klanttevredenheidsonderzoek.” “Hoe bedoel je, voor een klanttevredenheidsonderzoek?”. “Oh. er ligt daar een vragenlijst, en ik dacht, misschien kun je mij even wat rapportcijfers geven”.  

De 11 lepeltjes van de KRO

Oneerlijk vond ik het. Gewoon onrechtvaardig. Ik kon me daar zo kwaad over maken. Mijn ouders waren vroeger lid van de KRO en hadden dus ook een abonnement op de KRO-gids.
Als klein jongetje kwam ik al bladerend in die gids elke week opnieuw diezelfde door mij zo gewraakte advertentie tegen: wie zich opgaf als nieuw lid, ontving als dank een welkomstgeschenk. En niet zó maar één! Neen, een fraaie set blinkende lepeltjes. Elf stuks in totaal. Met op elk lepeltje een ander provinciewapen.

Heb je een marketingvraag, -probleem of -uitdaging?

Iedereen met een marketingvraag, -probleem of -uitdaging kan dat hier voorleggen aan de bezoekers van deze site. Elke bezoeker kan hier kort de ander van dienst zijn met goede raad, een handige tip of andere soorten handreikingen. Dit alles onder het motto: ‘Kennis vermenigvuldigen begint bij kennis delen’.

Wijs ook anderen die bij je aankloppen om een advies of met een vraag eens op deze mogelijkheid.

Mond-tot-mond reclame is terug van weggeweest

Het belang van mond-tot-mond reclame wordt voor marketeers steeds belangrijker. Niet voor niets vond vorig jaar oktober in Hamburg de eerste internationale conferentie over mond-tot-mond marketing plaats. En in de Verenigde Staten is in 2005 de WOMMA actief: de Word of Mouth Marketing Association.

Je vrouw uitbesteden

Mijn vrouw is gek op aandacht en nu zoek ik iemand die dat van me over kan nemen. Iemand aan wie ik dat met een gerust hart over kan laten. Diegene aan wie ik het ga uitbesteden moet natuurlijk wel doen alsof het van mij afkomt. Anders werkt het natuurlijk niet. Ik wil haar voor geen goud kwijt, maar dat aandacht geven, dat vreet echt tijd.