Robert Kroon

Berichten van Robert Kroon

Marketingcase uit India (2) “In de taxi zit je goed”

Het leven van een taxichauffeur gaat niet over rozen. Druk verkeer, haastige passagiers en lang wachten op een ritje. Maar moet je daarom onbeschoft worden? Jarenlang zocht ik naar de mens achter de taxichauffeur. Totdat ik weer in Mumbai, India aankwam. Daar gingen mijn naïeve blauwe ogen open…

Meer Surinamers, Antillianen, Turken en Marokkanen in de reclame!

 In mijn vorige column hield ik een warm pleidooi voor de Turkse detailhandelaren.

In de afgelopen dagen hebben maar liefst 600 unieke bezoekers deze column gelezen (hoogste score deze maand!) Daaruit maak ik op dat het een onderwerp is dat mensen raakt. Ik wil dus nog even doorgaan op dit onderwerp. Ik wil meer kleur en variatie zien in de reclame..

Nederlandse detailhandel kan iets leren van Turken!

 Zaterdag is voor mensen ‘winkeldag’. De wekelijkse boodschappen worden gedaan. Ik ga op zaterdag heel graag naar de Amsterdamse “Dappermarkt”. Met name koop ik graag bij de Turkse winkels en marktstallen. Waarom, omdat Turken veel beter door hebben wat service is.

Nog een klantenkkaart erbij? Nee dank u!

Laatst gebeurde het weer. Bij het afrekenen keek de verkoopster me blij aan: “Mogen wij u een klantenkaart aanbieden???? En zonder te wachten op mijn reactie begon ze als een automaat alle voordelen op te noemen van zo’n klantenkaart. Ik keek haar aan en zeg heel rustig….. 

OOIT WELEENS EEN DIEF GEVOELD?

 Afgelopen zaterdag overkwam het me weer….de pieper ging af. Zwaailichten begonnen in actie te komen. Beveiligingscamera’s zoemden in. Winkelend publiek keek me pisnijdig aan en ik….ik was verstijfd…..

MARKETINGCASE UIT INDIA: BLUNDER BIJ INTRODUCTIE ILLY COFFEE

“Kom morgen maar terug, dan is onze marketing actie afgelopen”
Ja, dat internationale marketeers een leuk beroep hebben is een bekend gegeven. Dat klanten van marketing acties ongelukkig worden, is een verhaal apart. Ik neem jullie graag mee in de wereld van Illy Café, dat nog niet zo lang geleden India als “emerging market” heeft ontdekt. Lees, huiver en vooral: trek je conclusies!

STOMME OF GEWELDIGE RENTEPUNTEN VAN DE POSTBANK?

 De Postbank is al meer dan een jaar bezig om haar rentepunten te promoten. Ik ben eens de straat opgegaan en heb voorbijgangers gevraagd: “Wat vindt u van de rentepunten van de Postbank?” De antwoorden die ik kreeg varieerden van:

“Rentepunten is een sigaar uit eigen doos?” of “Rentepunten, ik word er gek van” of “Wat moet ik met die onzinnige artikelen die je moet kopen!” en tot slot “De rentepunten artikelen van de Postbank zijn net zo duur of zelfs duurder dan….”

Ik vraag me af hoe jij er over denkt….

De sex factor in de reclame werkt nog steeds. Waar of niet?

 Welke man droomt er niet van? Vrouwen die op je afstormen. In bikini’s met prachtige rondingen naar je toe rennen. Niet één babe  komt op je af maar honderden. Vrouwen met golvend blond, bruin haar die jou willen adoreren en beminnen. Elke man wil weten hoe je dat gewenste effect bereikt. De oplossing is heel eenvoudig: koop Axe en spray veel deodorant van dit merk over je hele lijf. Maar werkt het in het echt ook zo?

Uit eten en bepaal zelf hoeveel je betaalt

 Genieten van een volledige maaltijd in een restaurant zonder een cent op zak. In de Verenigde Staten bestaan enkele restaurants waar je zelf bepaalt hoeveel je betaalt. Ook Nederland kent vergelijkbare eetgelegenheden: de zogenaamde ‘Happetarias”