Robert Kroon

Berichten van Robert Kroon

Waarom bezorgen wij onze klanten stress?

meer keuzen = meer problemen

 

 

Per dag ontvang je 3.000-5.000 informatie impulsen. Dit komt bij jou binnen via televisie, radio, billboards, online en zelfs op het toilet word je nog bestookt. Het is onmogelijk om als normaal mens al deze boodschappen te filteren. En wat doe je dan? Gewoon, je sluit je af voor al dit communicatiegeweld. Ondanks dat communiceren wij met z’n allen nog meer. Wij adverteren en mailen meer dan ooit tevoren. En de efficiënte contacten nemen af…waarom doen we dit onze klanten aan?

Houd jij ook van ‘wachttijdverzachting’?

 Onlangs las ik in het interessante e-marketing vakblad ‘Emerce’ een boeiende column van Joris van Heukelom. Het ging over wachttijdverzachting. Het had Belgisch kunnen zijn. Na het lezen van het artikel ging ik eens na wat bedrijven zoal doen om het wachten te verzachten. Een mens wacht gemiddeld 7,5 jaar in zijn hele leven. Tel alle wachttijden bij kassa’s, stoplichten, incheck balies, call centers bij elkaar op en je mist zo een paar minuten per dag.

 

Stel je eens voor 7,5 jaar van jouw kostbare leven ben je gewoon kwijt aan…..niets.

Ik vraag me dan ook hardop af:  “Wat kunnen organisaties doen om dit leed te verzachten?

Is de ING BANK gek op klanten?

Wist u het al? De ING Bank Adviesmarathon weken zijn in volle gang. Op de televisie worden we plat gebombardeerd met lollige commercials. In de dagbladen zien we opvallende advertenties. Maar wat voor zin hebben deze massacommunicatie inspanningen als in het dagelijkse leven het lastig is om een ING-adviseur te spreken. Mag ik u uitnodigen om het telefoonboek te pakken en het telefoonnummer van de dichtstbijzijnde ING vestiging te zoeken. Ik zal de uitkomst verklappen. Die vindt u niet! Maar wat nu als u toch een advies van de ING wenst? 

WAT DOET HET BKR MET JOUW GELD?

 Vrijwel iedereen die een krediet heeft is bekend bij het BKR  (Bureau Kredietregistratie). Grote kans dat dit ook voor jou geldt. Wat weet BKR eigenlijk, wat doet BKR met die informatie en wie kan die informatie inzien? Zo luidt het intro van een informatiebrochure van de BKR. De BKR kan er voor zorgen dat je wel of niet een lening kunt sluiten, iets op termijn kunt gaan kopen of een lease contract kan aangaan. Maar wat nu als een instantie, zonder dat jij het weet, jou opgeeft als ‘wanbetaler’ bij de BKR? Dan heb jij een probleem en begint de ellende…….

WAAROM OVERHEERST TEKST NOG STEEDS?

 Ik durf te wedden dat je eerst naar het plaatje keek en toen pas deze tekst bent gaan lezen. Logisch, beelden zijn sterker dan platte tekst. Wij leven in een beeldcultuur. Televisie en internet zijn de aanjagers van de beeldcultuur. Met name jongeren zijn sterk visueel ingesteld.

Ik verbaas me dan ook dat met name opdrachtgevers nog steeds heel veel waarde hechten aan tekst. Het liefst willen ze zoveel mogelijk tekst in advertenties, brochures en jaarverslagen. Hoe meer tekst hoe beter? Waar komt deze behoefte vandaan? Is de ontvanger van de boodschap wel echt geïnteresseerd in grote hoeveelheden tekst?

Traditionele relatiegeschenken: grote onzin

Jaarlijks worden miljoenen uitgegeven aan traditionele relatiegeschenken. Je mag ook incentives zeggen. Ik verbaas me er nog steeds over dat er voor zoveel geld aan die onzin wordt uitgegeven. Want wees eens eerlijk: kun jij je nog herinneren wanneer je voor het laatst een waardevol relatiegeschenk hebt ontvangen. En van wie het was. De kans is groot dat je het niet meer weet. Vraag is dan ook of de traditionele relatiegeschenken nog wel nuttig zijn.