BijCard: Kafka bij de Bijenkorf op zondag?

Zondagmiddag, net na 12 uur. Even snel naar de Amsterdamse Bijenkorf voor nieuwe Nespresso-cups. Dat gaat normaal al helemaal niet zo snel... Nee, ik wil me niet inschrijven voor de Nespressoclub. Nee, ik wil geen nieuwe smaak proberen. Nee, ik weet dat ik die overige Bijenkorfspulletjes bij een andere kassa moet afrekenen (al begrijp ik totaal niet waarom).
Ja! Ik wil gewoon koffie, afrekenen en naar mijn zondagse brunch thuis!

Maar, zover kwam het niet. De BijCard doet het niet. Geen idee waarom... we hebben die kaart al jaren zonder enig probleem. Waarom we die kaart hebben? Geen idee!

Die Bij-punten leveren nauwelijks iets op, de speciale aanbiedingen stellen niks voor, het betalen van de afrekening gaat moeizaam en de rente als je ook maar even te laat betaald is exorbitant. Verder heb ik al zes andere MasterCards waarvoor ik betaal.

Ik mag naar de afdeling Klantenservice op de 5e etage... Uiteraard zijn de medewerkers daar als altijd voorkomend en behulpzaam: “de BijCard is geblokkeerd”.

Ik krijg een telefoon in mijn handen met aan de andere kant een BijCardServiceMedewerker:
“Tja, meneer... u heeft vorige maand niet het minimum bedrag betaald”. Pardon? Hoe moet zou ik dat moeten weten? “U moet voortaan zelf uw afrekening opzoeken op mijnbijenkorfcard.nl. Daarover heeft u een brief gehad. Ik zie hier dat u zelf al een login heeft aangemaakt. Ik kan natuurlijk automatisch incasso voor u regelen, als u dat wil. Maar, de kaart blijft geblokkeerd...”. Kortom, foei meneer!

Ik vraag een schaar en knip ter plekke, met mijn volle verstand, mijn BijCard door.

Thuis surf ik meteen naar mijnbijenkorfcard.nl. Er staat een kleine 25 euro ‘open’... en inmiddels de nodige euro’s rente over die enkele maand. Volgens mijnbijenkorfcard.nl mag ik nog € 2.262,89 besteden. Van een blokkade lijkt helemaal geen sprake. Kortom, foei BijCardServiceMedewerker.

Ook mijn mailbox gecheckt. De mailtjes van International Card Services met de maandelijkse BijCard-afrekeningmelding staan keurig in mijn spam-box. Maar, ik zie geen mailtje over achterstanden.

Ik haat schulden en heb natuurlijk meteen betaald. Beetje teleurgesteld en vooral beledigd door die zondagskracht aan de andere kant van de lijn, maar vooral boos op de chef die dit allemaal heeft bedacht. Leuk dat je papierloos wilt afrekenen met klanten. Dat spaart bomen. Maar, waarom stuur je mij, als gewaardeerde en trouwe klant, niet gewoon even een ouderwets briefje als ik onverhoopt niet betaal. En, waarom kan ik dat niet gewoon ter plekke, in de winkel, regelen? Hier is 25 euro... zand erover en ik zal voortaan beter oppassen.Is mijn geld in de winkel misschien minder waard?

Een leuk stel naast met aan de klantenservice luisterde stilletjes mee mijn relaas... Ze besluiten de zojuist ingevulde aanvraag voor hun Bij-Card toch maar te verscheuren en geven me een vette knipoog ;-)

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Eric
Heel herkenbaar verhaal. Waarom Bijenkorf van het kopen van koffie (Nesspressocups) zo'n bureaucratische heisa moet maken, geen flauw idee. Bij de gemiddelde supermarkt koop ik in no time een pak koffie. Bijenkorf: het is koffie!!!! geen auto of wat voor duurzaam artikel dan ook.
Susan van Gorp
Pro-lid
Zo zie je maar dat exclusiviteit niet altijd leidt tot de juiste beleving. De rest moet ook kloppen.
Steven R
Inderdaad heel herkenbaar, jammer dat het niet wat klantvriendelijker kan.
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Uiteraard het probleem aan Bijenkorf willen voorleggen. Maar de mijn 'klacht' bleek te lang voor het klachtenformulier op het Internet. Sneu!
Johanneke
het woord zondagkracht triggerde mij. Van de week stond er een vriendelijk stel ( ze leken op mijn ouders) bij de balie om iets van blomus te retourneren. Helaas de lieve dame kwam er achter dat ze het bonnetje niet meer had ... en kreeg nul op request. Niet heel vriendelijk legde vakantiekracht uit dat ze dan niets kon doen... ondanks dat mevrouw een hele goede klant was bij de bijenkorf. Manlief liep weg en zei iets van laat ze Mijn aankoop werd ook minder leuk, de dame gaf mijn aankoop ingepakt en wel met het verzoek de bon zeker niet kwijt te raken, ik zou het niet kunnen ruilen ( bankafschrift is toch ook goed dacht ik nog?).  Vanaf nu zou de vakantiekracht het bij iedereen zo gaan zeggen. MMMM klantgericht en klantvriendelijk staat hoog in het vaandel bij vakantie- en zondag krachten.
Esther
Ik heb zelf ook een Bijcard en ben er uiterst tevreden over. De keuze om de rekening online te betalen heeft u zelf gemaakt toen u een log-in heeft aangemaakt. Het spreekt voor zich dat deze rekening dan ook online bekeken en vervolgens betaald moet worden.
Beetje jammer aan dit verhaal is dat de Bijenkorf hier de schuld van krijgt terwijl u ook bij uw volle verstand ja heeft gezegd op een online rekening. (waar je dan ook in het internet tijdperk mee om moet weten te gaan)
Ook heb ik inmiddels 8000 bijpunten die toch 200 euro waard zijn tja, om dan te zeggen dat het NIETS oplevert..........
Esther
trouwens u kunt een kopje koffie ook gewoon contant betalen, doe ik ook altijd
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Toch doen we ook leuke dingen! Tijdens GayPride: http://www.weareproud.nl/agenda.html?action=show&aid=400
We are proud to announce "Be "Be Gay for a Day" @ de Bijenkorf Amsterdam - Dam Square

Come along and be suprised by the very special events, bargains & WIN great prizes at the "Gay for a Day Bingo with the one and only Miss Windy Mills as your Hostess with the Mostess!!
Vrijdag 31 July, 13:00-17:00
Robin
Hoewel ook ik met mijn volle verstand over ben gegaan op de digitale statements, is mij ook overkomen dat ik een betalingsachterstand opliep op de BijCard. Niet doordat ik niet kon betalen, maar puur vanuit gewenning van deze nieuwe manier van communiceren van statements. 
Dat gaat voor de gebruiker één keer fout en daarna nooit meer.  Ik vind dat de organisaties die deze nieuwe manier introduceren (en daarom ook fors pushen) best wel wat coulanter kunnen zijn als het een keertje fout gaat. Helemaal van de Bijenkorf verwacht je hierin wat meer empathie.  De BijCard blijkt echter vooral Bijenkorf gelabled de Bij-cultuur is echter onvoldoende geïmplementeerd bij de creditcard maatschappij...
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
@ Robin: je raakt precies het punt dat ik bedoelde ;-)
Coulantie.... en aandacht.
Marc
Stond op punt een BijCard aan te schaffen, maar dankzij deze verhelderende recensie zie ik daarvan af. Tnx!
trudy
Helemaal herkenbaar deze klachten. Past bij het aftakelende  karakter van Bij. Niet alleen is het omschakelen op login zeer slecht geregeld .... een potpourri van persoonlijke codes inlognamen die aan afwijkende  regeltjes moeten voldoen .....en helemaal niet vrijwillig zoals Bij je streng voor houdt al je durft te klagen: als je papier wilt moet je nl extra betalen. Maar ook de benadering in de winkel...de klant "mag" zich vervoegen bij de klantenservice alsof dit een supegrote gunst is.  Zaterdag liet het kassaschermpje zien dat mijn aanschaf was betaald, echter de zaterdaghulp meende beter te weten en ik moest nogmaals betalen. Toen ik vroeg hoe het dan ging als er twee keer was betaald werd ik als ouwe zeur weggekeken.  Een paar weken geleden wilde ik een tas van FdeB laten repareren die bij Bij was gekocht en al na twee jaar kapot stiksel rits, enz. De dame van Bij sprong meteen in de "aan mijn lijf geen polonaise" stand toen ik vriendelijk kwam informeren hoe dit geregeld kon worden: GEEEEEEN GARANTIE!!!!!!!! Toen bleek dat ik gewoon wilde betalen voor een reparatie moest ze met zichtbare moeite omschakelen. Ik "mocht" me bij de klantenservice vervoegen want heel misschien konden ze dan wel iets opsturen (uiteraard tegen betaling) naar FdeB en anders moest ik zelf maar..... En dan die acties dat je de winkel drie keer in minder dan een week moet bezoeken om van je "cadeaucheque" te kunnen genieten. Hoe denken ze daar eigenlijk dat ik het geld verdien om daar uit te geven...als personal shopper? Afgelopen week  kreeg ik de Diamond membership card opgestuurd "omdat ik zo'n loyale klant ben". Ze moesten eens weten..... Overigens is mijn tas gemaakt door de lokale schoenmaker die zoiets binnen een paar uur doet tegen geringe vergoeding, het gebruiksgemak van de tas naar eigen idee en passant aanzienlijk heeft opgekrikt en er nog vriendelijk bij was ook.
Ger
Geen problemen met de Bijcard! Ik betaal er heel veel mee, in Frankrijk kun je er in alle winkels mee betalen. Je verdient dan ook je punten, inmiddels alweer 5500 punten, dus bijna € 140,00 gespaard. Rekening via de mail, toch geen probleem...? Je bankafschrift krijg je ook via mail, dus....