Employer branding bij supermarktketen Jumbo!

Het is bekend dat Jumbo supermarktorganisatie 170 Super de Boer winkels heeft overgenomen. Inmiddels is begonnen met de ombouw van enkele winkels in Nederland. Deze transformatie is niet alleen gericht op de winkeluitstraling, productassortiment en prijsbeleid maar vooral ook op service, klantbenadering en klanttevredenheid. Jumbo doet daarom een enorm charme offensief om goed winkelpersoneel binnen te halen om de filosofie van Jumbo uit te dragen.

De personeelswerving wordt grondig aangepakt door het houden van een sollicitatie- avond in een locale horeca uitspanning. Als je na twee rondes uitverkozen bent krijg je een keurig arbeidscontract thuisgestuurd met bedrijfsreglement. Met het oog op de nieuw te openen winkel wordt het nieuw geworven personeel ’s morgens vroeg met een touring bus opgehaald die vervolgens richting hoofdkantoor in Veghel rijdt. Na het Jumbo ontbijtpakketje achter de kiezen te hebben in de bus wordt het nieuwbakken personeel in Veghel persoonlijk verwelkomd door de directeur-eigenaar, Frits van Eerd zelf.

Na een bedrijfspresentatie volgt een rondleiding door het DC en kantoor en krijgt een ieder de bedrijfskleding aangemeten. Na een heerlijke lunch krijgt iedereen de Jumbo “doctrine” uitgelegd (o.a. de 7 zekerheden training) en vinden rollenspellen plaats waarin alles in het teken staat van SERVICE- en KLANTvriendelijkheid. Na een schriftelijke proeve van bekwaamheid afgelegd te hebben krijg je een certificaat “Basistraining” uitgereikt (tijdens je werk kun je nog studeren aan de Jumbo Academy). De dag wordt afgesloten met een warm/koud buffet waarna iedereen, voorzien van Jumbotas, USB stick, T-shirt, key-cord en pennen, als versbakken “Jumboriaan” met de bus wordt thuisgebracht.

Jumbo laat hier een mooi staaltje van goed beginnend employer branding zien. Employer branding is het sturen van je bedrijfsimago tot een geweldige plek om te werken. Dit is niet enkel voor werknemers maar zeker ook voor elke toekomstige werknemer. Wie wil er niet voor een mooi bedrijf werken met een goed personeelsbeleid!

Als de werkgever een goede “thuis” basis geeft, zijn werknemers de beste ambassadeurs van de werkgever naar buiten toe. Geef waardering en maak hen deelgenoot van het bedrijfs(merk) gevoel. De motivatie en de trots om voor het bedrijf te werken zal groeien en zal zeker zijn uitwerking hebben op de buitenwereld!

De mensen die dit tripje hebben meegemaakt zijn nog amper begonnen maar zijn al zo overdonderd en enthousiast over de aanpak van Jumbo dat de eerste gulden al zeker een daalder waard is!

vraag van redactie: is er dan geen vuiltje aan de lucht bij jumbo?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>