Gezocht: open sollicitant klantvriendelijkheidbewaker NS

Dat de NS weinig om zijn klanten geeft wist ik al. We zijn vaak niet meer waard dan een kopje fabriekserwtensoep of een slappe bak gratis koffie. Maar dat klanten zo weinig betekenen voor de NS, daar  ben ik lichtelijk van geschrokken toen ik een klacht neerlegde bij hen.  Wie o wie voelt zich geroepen om klantvriendelijkheidbewaker te worden bij de NS?

De NS: monopolist en klantonvriendelijk ten top!  Al jaren ben ik een trouwe klant bij de NS, zoals eigenlijk meer dan de helft van alle Nederlanders. Miljarden spenderen wij aan veel te dure treinreizen, die ook nog eens voor files zorgen want waarom zou je meer betalen voor je treinkaartje (mét vertraging) dan een paar liter benzine? Anyway, let’s stick to my story!


Het is december 2010. Na een hectisch weekend in mijn ouderlijke woonplaats (Twente), vertrek ik de volgende morgen in alle vroegte weer richting Amsterdam. Snel koop ik een kaartje in de automaat (13 euro, jawel). Mét korting ook nog, want ik heb een kortingspas in mijn bezit waar ik ieder jaar weer 60 euro voor neertel. We zijn nog geen minuut onderweg als meneer de conducteur binnenstapt. Norse man, duidelijk een ochtendhumeur. Waarom ik denk zonder geldig kaartje te kunnen reizen. Ik kijk hem stomverbaasd aan en zie hem geïrriteerd op zijn horloge staren. Shit, dringt er tot mij door, het is 10 voor 9. Mijn kortingspas gaat pas in na 9 uur! Ik leg hem uit dat ik zelden ’s morgens zo vroeg reis, veel stress aan mijn hoofd heb en me echt van geen kwaad bewust was. Ik stel zelf nog netjes voor om bij de volgende halte uit te stappen en een nieuw kaartje te kopen.  Geen greintje medelijden had de conducteur. Ik kreeg gewoon een boete. Want ohohoh, je zou toch maar 5 minuten lang met korting reizen zonder dat het toegestaan is. Mokkend neem ik de boete aan. Waarop hij me aan het einde nógmaals vraagt waarom ik dacht zonder geldig kaartje te kunnen reizen. Alsof ik een moord had begaan, of ingebroken had. Ik vroeg hem vriendelijk te vertrekken voordat ik uit mijn dak zou gaan.

7 dagen later. Plof. Daar viel de NS-boete al netjes op tijd op mijn mat. 47 euro moet ik betalen, inclusief de kosten voor een extra kaartje tot aan 9 uur. Ik besluit een bezwaarbrief te sturen. Insteek van mijn verhaal: de NS mag fout op fout maken, maar als een trouwe klant een piepklein menselijk foutje maakt wordt die daar keihard voor gestraft. Met meer dan 10 uur winterse vertraging vond ik het klantvriendelijkheidwijze wel gepast als ze ook een beetje begrip voor mijn situatie zouden tonen. Wij kunnen de NS toch ook niet beboeten voor hun (in mijn ogen overbodige) winterse spoorboekje? Dus hoppa; 7 kaartjes met vertraging gingen ter compensatie mee de enveloppe in. Ruim 1,5 maand lang heb ik op antwoord moeten wachten. Sorry mevrouw, drukte vanwege het winterweer. Dat snapt u toch wel? Ondertussen kreeg ik wel een incasso op mijn dak. Dáár hadden ze wel tijd voor. Ik heb onmiddellijk de NS en het incassobureau gebeld dat er nog een bezwaar openstond en ik eerst netjes op antwoord wachtte.

Vorige week, ja hoor, het verlossende woord van de NS. Mijn boete werd niet ingetrokken. Over alle winterse ongemakken werd niets gemeld. Enkel dat ik mijn vertragingskaartjes niet vergoed kreeg want die waren niet tijdig ingediend. Dat moest binnen een maand tijd. Ik liep rood aan. Ik had de kaartjes duidelijk op tijd verstuurd, maar vanwege de trage klantenafdeling van de NS, werd mijn brief pas 1,5 maand later in behandeling genomen. Een dag later kwam er weer een incassobrief binnen. Dat ik binnen 48 uur 78 euro moest overmaken! Die boete wilde ik met veel tegenzin nog betalen omdat ik in principe fout zat (vriendelijk met klanten omgaan interesseert ze dus totaal niet, dat was me nu wel duidelijk), maar die incassokosten waren van de zotte! Ik had ze drie maal gestalkt, maar de NS liet het afweten waardoor de betaling steeds langer werd uitgesteld. De NS hield zijn handen er vanaf, het zéér onbeleefde incassobureau (Inkasso Unie!) ook. De NS verwees me door naar het incassobureau en viceversa. Het enige wat ik als loyale klant kon doen was 78 euro’s ophoesten.

Ik voelde me machteloos als klant zijnde. Ik besloot de NS wederom te bellen. Ik wilde nu op zijn minst het geld terug van mijn kaartjes met vertraging. Ditmaal kreeg ik een vriendelijke jongeman aan de lijn. ‘Ow, maar mevrouw u kunt nog tot 3 maanden uw kaartjes indienen en geld terug krijgen.’ Mijn mond viel open. Rob de klantcontact manager had toch zelf geschreven dat ik naar mijn centen kon fluiten!? ‘Ik stuur u een teruggave formulier op mevrouw’, stelde de telefonist voor. Fijn, zei ik. Maar waar zijn mijn kaartjes dan gebleven? ‘Het is hier zo groot mevrouw, dat weet ik ook niet.’ Hoe kan ik dan mijn geld terug vragen als de kaartjes kwijt zijn? , vroeg ik weer.  Dat wist hij ook niet. Dat moest de NS maar oplossen, vond hij.  Verbijsterd vroeg ik hem of de NS ook iemand had die de kantvriendelijk bewaakte bij het bedrijf. Hij kon me wel door verbinden met de klachtencentrale, maar eigenlijk wisten we allebei toch wel dat mijn klacht nooit de afdeling klachtencentrale zou verlaten. Ze noteren het, om het vervolgens weer weg te gooien. Dat kon ik althans opmaken uit de woorden van de eerlijke telefonist. Op zo’n moment wil je als klant nog maar één ding: de NS failliet laten gaan, de directeur bekogelen met tomaten op een overvolle Dam in Amsterdam en daarvoor dan een klantvriendelijk vervoersbedrijf terug krijgen!

Marieke Ordelmans - www.thedigitalistas.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Soraya
10 minuten te vroeg vertrekken. Ja dan vraag je er ook om. In Middelburg vertrekt de trein om 08.59. En ook daar worden boetes uitgedeeld. Het kan dus nog erger.
ingeborg
@ Soraya: Dit is dan een situatie waar je met de OVchip met voordeelurenkaart van de NS wel een voordeeltje hebt: Nl de korting gaat om 8.55 in... Dus hier staan we s-morgens allemaal voor de chippaal, en springt het klokje op 8.55, allemaal inchecken, en rennen, want dan halen we de trein van 8.57 ;-) En geloof me, ik heb nog NOOIT een boete gehad, en gebruik de chipper al ruim een jaar!
Gijs
Advies: ga echt werken bij de NS en hoor de hele dag het gezeur aan van klanten.
Of wordt automobilist en sta dagelijks in de file.

Mijn advies: minder zeuren en klagen
Marieke
En als je nou om kwart voor 9 in de trein stapt met een ov-chip kortingskaart en twee uur later er pas weer uit moet? Reis je dan de hele weg zonder korting?
Casper
Ben je vrouw, blond of donker maakt niet uit, dan heb je hier meestal geen last van, is mijn (niet blonde man)ervaring. dan zijn de conducs erg vriendlijk. Jij hebt echt pech gehad. Optimisten die zeggen dat je niet moet zeuren hebben ook wel weer gelijk. Maar ja, als je dit vaak meemaakt....Gelukkig gaan de topslarissen omlaag, komt er wrs toch iets moois uit voort
Nieuw onderwerp: mannen, allo of auto, zijn vaker de lul bij conducteurs.
Chantal Gerads
Advies aan Gijs:
Ga bij de klantenservice van de NS werken, ik ben bereid om je een CV én aanbevelingsbiref te verschaffen, je bent uitermate (echt) geschikt hiervoor.
Geen last van inlevingsvermogen en alles als gezeur afdoen,prima.
Als de NS klantvriendelijke wordt en klachten van klanten serieus gaat nemen, dan zou hun service vanzelf verbeteren.
En dat trein personeel de klachten aan moet horen die eigenlijk voor de managers bedoeld zijn, ja dat moge duidelijk zijn. Dat is in bijna ieder bedrijf zo.
Chippie
Je hebt een VOORDEELURENkaart dus ik denk dat het woord al genoeg zegt. Ik ben het met je eens dat de conducteur ook voor een andere oplossing had kunnen kiezen maar waarom je dan de winterperikelen op het spoor erbij haalt is mij een raadsel.

In België is men helder: tijdens de winterse periode geen geld terug bij vertraging. Duidelijk en volstrekt LOGISCH! Met de auto kun je ook geen 120 rijden als het flink sneeuwt of ijzelt dus loop je vertraging op.

De conducteur is overigens verplicht de cautie te verlenen vandaar dat hij aan het einde nogmaals vroeg 'waarom'! En geld terug vragen van kaartjes kan alleen via de gebruikelijke formulieren en dus niet via een bezwaarbrief.

Ik hoop voor je dat de boete alsnog wordt kwijtgescholden maar haal er in het vervolg geen dingen bij die er niet toe doen. Haha... loyale klant (vrijwillig nog wel of bij gebrek aan een beter alternatief?)... ga toch fietsen!
Jan
Als je nu gewoon vanaf 9 uur reist met je kortingskaart, is er niks loos. En natuurlijk wist je wel beter, kom op zeg! Die gespeelde onschuld altijd bij de luitjes die geen of een verkeerd kaartje hebben: getverrr. Dit heeft alles te maken met de mentaliteit in dit land. Alles moet altijd anders beoordeeld worden, behalve als het 'mij' uitkomt; dan is een uitzondering op zijn plaats.
En dan dat eeuwige gezeur over de dienstverlening van NS. Ook daarin slaan we door. Tuurlijk, het kan altijd beter. Maar is het nou echt zo beroerd? In Engeland sta je wel eens twee dagen op de trein te wachten, en dan komt-ie nog niet. Hier wordt iedereen nerveus als-ie twee minuten te laat is. Soms sporen mensen ook echt niet. Mooi voorbeeld: laatst barstte iemand in woede uit omdat hij het perron op kwam rennen en de trein net vertrok. Precies op tijd vertrok die trein, dat wel. En schelden dat de man deed: ,,Die k.... NS!'' Tsja, benieuwd wat onze spoorjongens daar nu weer aan gaan doen. Aan het op tijd vertrekken van treinen, bedoel ik.
gerzon
hello Jan, Jij werkt zeker bij de NS dat je het opneemt voor de non communicatieve NS mensen. Het hoofdkantoor in UTRECHT van de NS heeft een waterhoofd. En daarom gaat er zoveel mis bij de NS. Net zoals bij PRORAIL. Gewoon ambtenaren clubs met teveel mensen. Te weinig besluitvaardigheid. Angsthazen. En mensen die te lang op een stoel zitten.....
Gezocht: open sollicitant klantvriendelijkheidbewaker NS en de Inkasso Unie | Incassobureauterreur
[...] Gezocht: open sollicitant klantvriendelijkheidbewaker NS. This entry was posted in Inkasso Unie, Nederlandse Spoorwegen. Bookmark the permalink. ← [...]
Hans
Hee Marieke,

Wat een verhaal zeg!

Maar, heb je in de file wel eens een gratis bak koffie of erwtensoep aangeboden gekregen?
Jan
Ha Gerzon; nee hoor, ik werk niet bij NS, ben wel een zeer regelmatige treinreiziger (dagelijks). Bevalt prima. En zoals gezegd, het kan best allemaal beter, ook bij NS en Prorail. Maar dat eeuwige geleuter van de brave Hollander (rustig maar, ben er zelf ook een): schei toch uit. Mijn advies aan iedere burger: 's morgens eerst eens zeer indringend in de spiegel gluren, over jezelf nadenken, de mondhoeken flink optrekken en pas de deur uit als er louter positivisme door het lijf giert. Dan ziet de wereld er een stuk beter uit. Want als je wilt kun je onbeperkt blijven meuten. Enne, wat je kritiek betreft: ik ben ook betrokken bij de mensen op de vloer bij NS. Zij krijgen vaak de 'shit' over zich heen en verdienen beter. En, ook managers bij NS of Prorail kunnen er niks aan doen als een bezopen voetbalfan op de rails gaat liggen en de trein netjes stopt. Waarbij nogmaals, en dat ben ik met iedereen eens, een aantal zaken best beter kunnen. Fijne dag!
onbekend
ik vraag me af waar je moeilijk over doet. De Voordeelurenkaart is gewoon pas vanaf 9 uur geldig, dus niet om 5 voor 9, want als jij vind dat je om 5 voor 9 kan vertrekken, dan kunnen mensen ook best om 10 voor 9 vertreken, of weet je wat.. waarom niet om kwart voor 9. Die regel is er niet voor niets.

Ik werk bij het bedrijf en weet dat de incasso's automatisch worden geregeld. Bij de eerste heb je 3 weken de tijd om te betalen, bij de 2e ook 3 weken, en bij de 3e word het moeilijker, en inderdaad, dan loopt de boete op. Logisch lijkt mij, dat is niet alleen bij NS maar dat is overal.

En de boete kwijtschelden omdat het beroerd is geweest in de winter.. ik zie de connectie niet?
ingeborg
@ marieke: als je om kwart voor 9 in de trein stapt koop je gewoon 2 kaartjes: eentje voor vol tarief tot volgende station of iig waar je rond 9 uur bent, en een kaartje met korting vanaf punt waarom je om 9 uur bent tot eindstation. Reis je met een OV chipper, dan uitstappen om 9 uur, uit en inchecken, maar ja, niet overal staan de chippalen op t perron, in Leiden moet je helemaal naar de hal bijvoorbeeld. Maar goed, daar komen zoveel treinen langs dat je zo weer op weg bent!
christian ter maat
PR mooi, maar wat nu als PowNed op je perron staat? De NS laat PowNed niet toe bij een Kamerleden en media bijeenkomst ter ere van de Fyra wake. Er was geen plaats meer voor PowNed. Een rondje om de kerk smoes, NS!

Lees verder:

http://www.replytoall.nl/corporate-communicatie/pr-blunder-powned-de-ns-en-bokito-beveiligers/