Gratis chemokuurtje: eet meer fout vlees!

Dat bedrijven gek op klanten zijn dat weten we. Dat hoort ook zo. Ze doen dus hun uiterste best om klanten te trekken en het maakt niet uit hoe. Zonder enige scrupules worden de meest bizarre producten aangeboden en acties gevoerd. De stennis die wordt veroorzaakt door supermarkten die met vlees stunten is op zijn minst merkwaardig te noemen maar helaas wel een teken aan de wand. Waarom denk ik hier nu aan? Ik las op het weblog van Distrifood het vleesknalverhaal van C1000 nog eens en liet een reactie achter. Prompt volgden er verontwaardigde reacties van medeburgers dat het juist fijn is dat het zo goedkoop is en wat was er nou fout aan en wie ben ik dan wel?  Het is duidelijk dat mensen graag behandeld willen worden als dom vee omdat de marketeers slimme psychologen zijn die weten dat Nederlanders zijn gek op alles wat niets kost. De Engelsen waren daar lang geleden al achter getuigen een van de vele spreekwoorden die toen ontstonden: a Dutch treat, hetgeen zoveel zegt als dat wij Nederlanders een gierig volkje zijn. Dus logisch toch? Als je een kilo vlees kunt kopen voor weinig dan ren je naar de winkel zonder erbij na te denken. Maar wat koop je dan eigenlijk? Koop je iets dat goed voor je is? Waarom koop je het eigenlijk? Je bespaart 3 euro en wat krijg je ervoor? Je krijgt er zeker iets voor: iets wat eruit ziet als een stukje vlees, of liever een berg vlees, met daarin allemaal ingrediënten waar je maag zich van omdraait – ik herhaal even wat Felix Wilbrink laatst in de krant schreef (en het zijn gewoon feiten) –: 95% kippenvlees, gedeeltelijk geharde plantaardige olie, zonnebloemolie, zout, groenten (ui, paprika, knoflook, prei), kruiden en specerijen (o.a. selderij), invertsuikerstroop, zuiker, gemodificeerd maïszetmeel, azijn, stabilisator(xanthaangom), smaakversterker (E621), kleurstoffen (E100, E141), garnalenpoeder, zoetstof (aspartaam), aroma, voedingszuur (citroenzuur, E326), conserveermiddel (E211, oftewel benzoeenzuur). Bevat een bron van fenylalanine. Dit is boerenkipfilet, dus geeft toch een 'ambachtelijke' indruk. O ja, er was nog een kleine kanttekening voor allergische reacties door de selderij en schaaldieringrediënten (lees: garnalenpoeder). Let wel: mensen kunnen aan zo'n allergische reactie overlijden.

Waarschijnlijk kijken de meeste mensen niet eens meer op het etiket, want we wonen in Nederland en daar is toch alles goed geregeld? We kunnen er als argeloze burger vanuit gaan dat er goed voor ons wordt gezorgd. Maar wat betekenen al die mooie ingrediënten dan eigenlijk wel? Felix heeft gelijk: xanthaangom is een toevoegingsmiddel dat een toename kan veroorzaken van astma-aanvallen en ademhalingsreacties; benzoeenzuur is slechts o.a. kankerverwekkend; mononatriumglutamaat oftewel E621 oftewel MSG en is net zo giftig als aspartaam dat n.b. in elk kauwgummetje zit. Dit goedje zit in duizenden levensmiddelen die we allemaal wel eens in huis hebben. Chips, pakjes soep, etc. Het kan de neuronen in de hersenen aantasten. Het zorgt er ook voor dat je steeds meer wilt eten. Meer eten is meer kopen is meer verkopen, dus what the heck? En wat er niet op het etiket staat is het percentage antibiotica en hormonen dat je erbij krijgt. Je bent wat je eet, dus it's a package deal. De kippen (in dit geval) hebben niet vrolijk op het erf rondgelopen en hebben geen normaal voer gekregen. Zo'n kipfilet bestaat voor een heel groot deel ook nog eens uit water. De mensen juichen het toe. En we worden allemaal in de maling genomen, of willen we het gewoon zelf? Pas na jaren lekker smullen van al deze niet te versmaden heerlijkheden komen de klachten, kanker, reuma, Alzheimer, maar dan ook niet zeuren. Gelukkig is het chemokuurtje ook gratis, it's all-inclusive.

auteur: Fabiana van de Paverd

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Rob Floris
Geweldig dit artikel. Als Exercise & Holistic Lifestyle Coach schreeuw ik dit ook al enkele jaren van de daken, maar schijnt tegen dovemansoren gericht te zijn. Men investeert op de korte termijn in genot en geld besparen, maar op de lange termijn krijgt men de rekening van het jarenlange "genieten van het leven" ....en ach, wat is men dan zielig. Men vergeet daar ook  nog eens dat de keuzes die men als consument maakt van directe invloed zijn op wat de industrieën ons leveren. Maken wij gezonde keuzes, dan maakt onze leefomgeving misschien nog een kans. Maar het lijkt erop dat het de consument niets kan schelen dat zijn hele ecosysteem om zeep wordt geholpen. Ignorance a bliss ? Chronische ziekten en aandoeningen overkomen je niet....er wordt goed in geïnvesteerd en ook hier geldt : Wat je zaait zul je oogsten !
Joske
Kans op dit, kans op dat, ... . Als je ieder chemisch bestandeel analyseert, kun je veel "kans op" ontdekken.

Iedere chemische stof heeft namelijke kans op bijwerkingen. Kijk maar eens naar allergieën. Mensen kunnen enorme nefaste bijwerkingen hebben van 100% natuurlijke producten. Of al een lekkere BBQ, kankerverwekkend niet?

Het is de kwantiteit die vaak belangrijker is dan de kwaliteit.

Pas op, ik ben er volledig mee eens dat er een strenge controle moet zijn op ons voedselsysteem. (Vooral een globale controle want het steeds vaker komt ons voedsel uit landen buiten Europa waar de controles minder strikt zijn.)

Wel wil ik even aanduiden dat men niet alles achter "boze complot theorieën" van de grote multinationals moet zoeken. Hun doel is winst maken, maar niet door al hun klanten uit te moorden hé.

Je bent wat je eet, dat klopt.
Pieter
Je bent wat je eet... wat een onzin.
Als ik kip eet, ben ik nog geen kip. Als ik brood eet ben ik nog geen brood.
En mensen eet ik niet, ben geen kanibaal...
Marcel Wiedenbrugge
Lid sinds 2019
De markt liegt niet. Dus als je (koop)gedrag wilt veranderen dan zal iemand daar mee moeten beginnen met een gedegen waardepropositie. Als de standaard kipfilet voor Euro 3,- naast de Eko kipfilet van Euro 6,- ligt, dan is voor de meeste mensen (slim en minder slim) de keuze snel gemaakt. Waarom kopen mensen producten (niet)? Als gezondheid een thema is dan zouden we morgen toch ook allemaal met roken stoppen? Er kunnen hele praktische (budget) redenen aan ten grondslag liggen waarom mensen voor de goedkope kipfilet kiezen. Inzake : '<em>Het is duidelijk dat mensen graag behandeld willen worden als dom vee omdat de marketeers slimme psychologen zijn die weten dat Nederlanders zijn gek op alles wat niets kost</em>.' Op de centjes letten zit blijkbaar in onze genen, maar de relatie met dom vee lijkt me redelijk ongefundeerd, net als dat marketeers altijd slimme psychologen zijn. Waar komt deze wijsheid vandaan?