Hoe is de kwaliteit van SAAB?

Saab staat bekend als een kwaliteitsmerk. Toegegeven, ik rijd Saab en de auto bevalt me goed. Een prima auto.

Wat mij minder goed bevalt, is dat mijn Saab momenteel al 5½ week bij de garage staat.

Er is een onderdeel van de stuurbekrachtiging kapot (een of ander pijpje of slangetje) en Saab kan het betreffende onderdeel niet leveren. De toelichting die Saab geeft is: de serie waar dit onderdeel uit komt, heeft momenteel allemaal dit probleem. Het onderdeel is nu helaas niet leverbaar. Het is in backorder. Wanneer wordt het geleverd? We kunnen het helaas niet precies zeggen….

Hoelang gaat dit nog duren? Dit is toch niet de kwaliteit waar Saab graag mee pronkt?

25 thoughts on “Hoe is de kwaliteit van SAAB?”

Tim 11 jaar ago

Het is inderdaad slecht dat het a) zo lang duurt, maar ook b) dat ze geen inzicht hebben wanneer het probleem wordt opgelost. Ik vind wel dat je nog van kwaliteit kan spreken als ze zorgen wegnemen dmv een soortgelijke vervangende auto te geven. Heeft Saab nog andere compensaties beloofd?

Coert Visser 11 jaar ago

Nee…. was wel een prima idee geweest

Coert Visser 11 jaar ago

6½ week duurt het nu…. geen nieuws. Hoe lang gaat dit duren?

Coert Visser 11 jaar ago

7½ week zijn er voorbij en nog steeds is SAAB niet in staat het onderdeel te leveren

Coert Visser 11 jaar ago

8½ week zijn er voorbij en SAAB heeft nog steeds niet kunnen leveren met als gevolg dat ik nu (op 3 dagen na) 2 maanden zonder mijn SAAB 95 zit.

Vorige week donderdag werd ik wel gebeld door customer service van Saab en de correcte heer die ik sprak schijnt er mee bezig te zijn. Natuurlijk heb ik hem uitgelegd wat mijn probleem is.

2 maanden zonder SAAB. De kosten lopen gewoon door (verzekering, wegenbelasting, fiscale bijtelling). Ook moet ik al die tijd ZELF vervangend vervoer regelen (terwijl ik vrijwel dagelijks op de weg moet zitten door het hele land). Je kunt je voorstellen wat een geld het kost en wat een ergernis het oplevert. Helaas is er al weer een week voorbij zonder oplossing.

Ik zal er als de kippen bij zijn om hier op deze site te vermelden wanneer SAAB het probleem heeft opgelost. Ook zal ik Saab zonder meer prijzen wanneer dit bedrijf er in slaagt dit probleem alsnog tot mijn tevredenheid op te lossen.

Vooralsnog is dat helaas niet het geval.

Coert Visser 11 jaar ago

9½ week zijn er voorbij en nog steeds is SAAB niet in staat het onderdeel te leveren waardoor ik nog steeds geen auto heb. De heer van customer service die mij 2 weken geleden belde en vorige week zou terugbellen heeft niets meer van zich laten horen.

marco 11 jaar ago

straf verhaal !!!
zo iets verwacht je toch niet van en groot merk als saab???
als k jou was ging k saab wat bangmaken met een proces en slechte reclame 
kdenk dat wel snel gemaakt ga zijn

robert kroon 11 jaar ago

al eens nagedacht om een brief naar de importeur te sturen t.a.v. directie en een verwijzing naar deze blog. Werkt prima hoor………….laatst nog een naar geintje gehad met Visa Card (Green Card uit Den Bosch). Brief naar de directie verwijzing naar blog. Binnen drie dagen was het opglost.

Coert Visser 11 jaar ago

Op 1 dag na zit ik nu 10½ week zonder mijn SAAB. Zoeven werd ik gebeld door de heer van customer service van Saab die mij ruim 3 weken geleden voor het eerst belde nadat hij dit bericht op deze site had gelezen. Hij had eigenlijk binnen een week terug zullen bellen. Maar ik was allang blij weer een teken van leven van SAAB te horen. Is er een oplossing? Helaas. Hoe graag ik ook een happy einde aan deze case zou schrijven…. voorlopig geeft SAAB me daartoe helaas geen aanleiding. De heer van customer service blijft correct en lijkt zijn best te doen. Het probleem is echter niet opgelost. Saab had het probleem natuurlijk al kunnen oplossen (desnoods door me een vervangende auto aan te bieden) en me kunnen compenseren voor alle kosten die ik gemaakt heb ik de tussentijd. Maar dat is niet gebeurd. In de tussentijd vragen veel collega's wat er toch met mijn SAAB aan de hand is en waarom ik nu elke dag in een andere auto rijd. Ik vertel ze dan – met plaatsvervangende schaamte – dat hij sinds 21 april bij de garage staat omdat SAAB een onderdeel van de stuurbekrachtiging niet kan leveren. Zoiets verwacht je inderdaad niet van een groot merk als SAAB maar het is wel wat er nu gebeurt. Nogmaals, ik hoop nog steeds op een goede oplossing. Mocht ik alsnog tevreden eindigen dan meld ik het nog dezelfde dag op deze site.

Willem Mastenbroek 11 jaar ago

Leuk die Google ads  "Occasion Saab"  die regelmatig bij dit bericht verschijnen. Wat een geweldig systeem die op klant en product toegesneden advertenties! Enfin; ik rijd ook Saab en heb ook wel eens en akkefietje gehad. Werd vlot opgelost. Ligt het niet aan de dealer? Die maakt in dit geval de indruk er heel laks mee om te gaan. 

Coert Visser 11 jaar ago

11½ week zit ik nu zonder mijn Saab omdat SAAB niet in staat is het onderdeel te leveren

Vlijmscherpe service van Global Yoshikin messen 11 jaar ago

[…] wordt veel geklaagd. Het afgelopen jaar heb je veel kunnen lezen over slechte service (lees het SAAB verhaal op deze site), onbeschoftheid, oneerlijke reclame (Kruidvat) waardeloze producten, bedrijven die het niet zo nauw […]

Tim 11 jaar ago

Coert – bizar verhaal. Ik begrijp je manier van handelen maar begin het langzaam eens te worden met marco: een klant die 12 weken zich elke dag afvraagt hoe het met zijn auto is, begint het recht te krijgen om de druk op de ketel te voeren bij het bedrijf. Ik denk dat een combinatie van brief plus een belletje naar Saab Nederland geen kwaad kan. [Ben je trouwens al naar een van de grote autosloop bedrijven geweest? Ik weet niet welk model je hebt, maar er is kans dat zij het onderdeel wel hebben.]

Koen 11 jaar ago

Beste heer Visser,

Een uiterst vervelend verhaal. Aangezien ikzelf voor diverse merken (waaronder ook SAAB) gewerkt heb als consultant interreseerd uw bericht mij uiteraard.

Als een dergelijk probleem zich voor doet, van welk merk dan ook, komt naar boven dat dit product dus niet aan de redelijke verwachtingen voldoet. U mag als klant ervan uitgaan dat en het product en de organisatie borg zullen staan om plezierig met uw auto te kunnen rijden.

Mocht er dan onverhoops toch een dergelijke situatie ontstaan dan zullen alternatieve oplossingen aangedragen moeten worden door de dealer evt in samenwerking met de importeur. Die op haar beurt weer de zaken met de fabrikant zal regelen.
Eventuele oplosingen is een andere “passende” auto. Bijvoorkeur van hetzelfde merk! Eventueel het onderdeel lenen van een nieuwe auto die nog in een opslag/showroom staat?

Wat niet in uw informatie staat of het hier om een koop of leaseauto gaat. Betreft het namelijk een leaseauto dan kunt u ook uw leasematschappij aanspreken om dit probleem op te lossen met de importeur.

Het is echter niet goed te praten dat als u reeds contact heeft met een medewerker van de klantenservice van de importeur, dat deze zijn/haar afspraken niet nakomt! Dat is een ernstige en zeker te voorkomen tekortkoming. Elke klant wil graag serieus genomen worden en gehoord worden. Dat heeft met respect, fatsoen en ettiquette te maken en al zeker bij een merk als SAAB.

Mijn advies naar u is dan ook om een correcte brief naar de directie van SAAB Nederland in Vianen te schrijven met uw ervaringen en bevindingen. Wellicht eveneens een hint geven naar deze website. Uiteraard een CC naar uw dealer en dan kijken wat de reactie zal zijn.

Mocht dit niet tot het gewenste resultaat leiden dan kunt u ook contact opnemen met de Bovag.

Succes met uw uitdaging en ik wens u nog veel fijne SAAB kilometers toe want de beleving en het product is toch een erg prettige ervaring.

M.vr.gr. Koen

P.S. Dit soort situaties komen bij elk merk voor. De manier hoe men hiermee omgaat is echter wel doorslaggevend voor de `kwaliteit` van zowel de merkbeleving als de organisatie.

Coert Visser 11 jaar ago

12½ week zit ik nu zonder mijn Saab omdat SAAB niet in staat is het onderdeel te leveren.

Beste Koen, dank voor jouw reactie! Ik vraag me af of ik ooit nog ga genieten van het product SAAB waar ik inderdaad altijd tevreden over ben geweest.

Johan 11 jaar ago

Beste Coert,
Een uiterst vervelende situatie waar ik persoonlijk toch zeker meer druk achter zou zetten in de trant
zoals Koen hem voorstelt. De dealer zal wel eens de indruk kunnen hebben dat je het allemaal wel goed vind zoals het gaat en zal dan ook geen actie ondernemen. 12,5 week zonder alternatief bieden is echter absurd !

Coert Visser 11 jaar ago

Na 3 maanden minus 2 dagen heb ik zojuist mijn Saab teruggekregen. De garagehouder (geen Saab dealer) heeft het onderdeel bij een sloper te pakken gekregen.

Het gaat om een onderdeeltje van niets. Een stukje leiding van de stuurbekrachtiging. Van Saab customer service (Zeist) heb ik niets meer vernomen. Saab heeft het niet opgelost en ook op geen enkele manier voor het ongemak en de kosten gecompenseerd. Natuurlijk kan het zijn dat Saab dit alsnog gaat doen… beter laat dan nooit. Ik laat het natuurlijk hier weten als dat gebeurt.

Nu ik weer in mijn Saab 95 rijdt merk ik weer wat een fijne auto het is. Toch…. dit najaar had ik al gepland een nieuwe auto te kopen. Wordt het een Saab? Ik dacht het niet.

Robert Kroon 10 jaar ago

Saab laat een tevreden rijder in de steek. En dat is jammer. Ondertussen is deze column gelezen door ongeveer 42.466 mensen. En denk eens na over de imagoschade voor Saab….daar kan geen advertentie van Saab tegenop.

artiom 9 jaar ago

ik was  van plan om saab te kopen maar nu ga ik geen saab meer kopen. dank je wel

André Pinas 9 jaar ago

Geachte heer Visser, U staat niet alleen er zijn nog veel meer wachtenden voor en na u. mijn saab heeft een onderzoek gehad bij saab en de diagnose luidde; waterpomp, achteruit verklikker, en een bout met rubber van de stabillisatorstang stuk, reparatiekosten; € 850 ongeveer. Ik heb zelf de bout van de stabillisatorstang vervangen en de achteruitverklikker en dat heeft mij ongeveer € 50 gekost. Wat betreft de waterpomp, die was niet stuk er was wel een klein gaatje in de rubberen leiding van de airco, vlak bij de motor. Dit stukje weggesneden en weer vastgemaakt € 0. Voor de onderzoekkosten moest ik wel € 51 neer tellen. Ik heb een brief geschreven naar saab en heb tot nog toe geen reactie ontvangen en dat was bijna een jaar geleden. Nu is er een gaatje in de leiding van de stuurbekrachtiger en die kost bij saab € 249 inc btw  en elders € 176 inc. btw. Bij deze heet ik u welkom bij de pechsaab familie. Ik ben eigenaar van een saab 900 S

Eddy Voerman 8 jaar ago

Wij hebben vroeger een Saab 900 gereden,goed bevallen. we rijden nu twaalf jaar Volvo en willen binnenkort een tweede auto aanschaffen.
We zitten  aan een Saab te denken,
 prachtige wagens met net als Volvo nog een eigen smoel.
De tweede wordt dus nu ook een Volvo, de service is n.l. uitmuntend.
ik mocht vorig jaar van de dealer in Enschede na een reparatie eerst een week de auto proberen en dan bij tevredenheid pas betalen.

Hobbema 8 jaar ago

Ik geloof werkelijk helemaal NIETS van bovenstaand “te lang wachten op reparatie”  verhaal.
Ik heb sterk de indruk dat alles is verzonnen.
Kortom, ik heb ernstig mijn bedenkingen…
 

Cor 8 jaar ago

Saab maakt zelf geen stuurhuizen en aanverwante zaken. Dus moet je het merk opvragen, vermoedelijk
Opel. Dan ga je naar de Opeldealer en die heeft het
vermoedelijk op voorraad.
Ook al eens gedacht aan een onderdeel van de sloop.
Het hele verhaal van Saab klopt niet.
De eerste de beste werkplaats kan zo’n leiding zelf maken.
Je moet alleen niet bij koekenbakkers in zo’n garage
zijn maar bij een echte werkplaats.
Sukses, Corl

pol 8 jaar ago

Deze leiding is waarschijnlijk de retourleiding en dus zeer lage druk. Kun je als noodreparatie met vloeibaar metaal dichten. kosten 10 euro.
Ik heb ditzelvde probleem gehad en rij nu al jaren zo rond.

koopman 8 jaar ago

Nou ik geloof alles wat hier staat, ik ben in het bezit van een Saab 9-3 en die staat meer in de garage dan bij mij.
Dealer maakt er een puinhoop van en ik kan om de week naar de dealer.(Jager auto Naarden)

de groeten ik verkoop deze Saab en koop een volkswagen ofzo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *