IDEAL IDEAAL?

Ik ben een gretige klant op internet. Ik koop boeken, dvd’s, computerspulletjes en dj-gadgets. Elke week komen er weer nieuwe webwinkels bij. Mooie aanbiedingen, scherpe prijzen en kraaltjes en snoertjes bij je eerste bestelling. Sommige websites van die winkeliers zijn alleen maar mooi vormgegeven etalages waarachter zich een hobbyist verschuilt die vanaf de keukentafel in de avonduren wat bij wil verdienen. Heel ondernemende jongens en meisjes. Goed zo!

Vaak gaat die hobbyist pas bestellen bij zijn leveranciers als ik de ‘bevestig’-button heb aangeklikt. Dat heb ik hem of haar geleerd in mijn boeken over supply chain management… zonder werkkapitaal toch een bedrijf starten en laten groeien.
Het resultaat? Lange levertijden, meerdere pakjes aan mijn deur of in het ergste geval zelfs helemaal geen levering. Niet goed… De ondernemer was even vergeten dat de logistieke verwachtingen van de klant voorop moeten staan: snelheid, gemak en doen wat je belooft.

Wat die hobbyist wel slim doet is mij, en andere consumenten, alvast vooruit laten betalen. En dat wil de consument veilig. Wij kunnen vandaag bij driekwart van de Nederlandse webwinkels met iDeal betalen, het online betaalmiddel van de Nederlandse banken. Met iDeal kun je vertrouwd, veilig en gemakkelijk jouw online aankopen afrekenen. Althans dat zegt de website… iDeal is inderdaad gemakkelijk. Maar ik heb nu twee keer meegemaakt dat ik geen product kreeg, wel had betaald en een hoop gezeur had om dat geld weer terug te krijgen. Ik vind iDeal dus niet zo vertrouwd en niet veilig!

Er zijn 6.500 webwinkels bij iDeal aangesloten. Klaarblijkelijk kan iedereen zich zo maar aansluiten. Maar dat vertrouwde iDeal-logo van de banken mag natuurlijk nooit een cover-up worden voor ‘door banken geautoriseerde’ flessentrekkerij. iDeal zelf meldt in haar kleine lettertjes: Wanneer u een klacht heeft over de bestelling zelf, bijvoorbeeld over de levering van de bestelling, kunt u contact opnemen met de webwinkelier waar u de bestelling heeft geplaatst en proberen hier samen uit te komen.

Hier ligt een uitdaging voor logistieke, juridische, commerciële en de financiële bollebozen om slimme oplossingen te bedenken. Koppel bijvoorbeeld de tracking en tracing-informatie van de transporteur aan de betaling, regel een verhaalmogelijkheid als de leverancier op de vastgelegde leverdatum niet levert of zorg voor een klachtenprocedure. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Koppel de harde logistieke feiten aan de betaling! En we hebben er allemaal belang bij. Vertrouwen in betalen op internet is een eerste voorwaarde voor elke startende webwinkelier.

Of hoeft webwinkelen niet veiliger te zijn dan gewoon winkelen? En moet de klant het risico gewoon maar aanvaarden?

Walther Ploos van Amstel
www.delaatstemeter.nl
www.twinklemagazine.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

johan vercruysse
deposito en consignatie: stel dat een financiële instelling het geld in ontvangst neemt en bewaart tot het ogenblik dat de klant confirmeert dat hij het tegoed mag overmaken aan de leverancier of tot de leverancier meldt dat hij het bedrag mag terugstorten naar de klant dan heeft alvast iedereen belang bij vlotte afhandeling

als beiden er niet uit raken zal een iets moeilijker (en iets duurdere) oplossing nodig zijn
Marco Bouman
Hier ligt een mooie kans voor webwinkels die zich niet alleen op prijs willen onderscheiden. Service in de vorm van keiharde levertijden, vlotte doorlooptijden en snel antwoord op mailtjes en vragen etc. lijkt mij een slimme strategie.

Laat kopers via een online gastenboek vertellen over hoe snel de bestelling werd geleverd. De energie hierachter heeft in mijn ogen een hoge aantrekkingskracht op toekomstige kopers.
W.Sjouke
Er zijn er alternatieven: betalen met de creditcard of via Paypal. Leveranciers die dat niet accepteren zijn niet te vertrouwen. Ebay levert een doorlopende evaluatie van leveranciers. Een kritische opmerking daar leverde mij een zeer bezorgd telefoontje uit Californie op en een gratis zending met de juiste waar. (Please remove your comment, this is killing my sales!)Ik heb zegge en schrijven een keer met Ideal betaald en kreeg prompt problemen over de leverantie. Inderdaad heel veel gedoe (tot en met in gebreke stelling toe) om het geld terug te krijgen. Voor mij geen Ideal meer. 
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Nederlanders hebben vorig jaar bijna 15 miljoen keer betaald met iDeal. Dat is een stijging van 238 procent ten opzichte van 2006. IDeal is nu het meest gebruikte online betaalmiddel.
Dat meldt: <a href="http://www.twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?id=13148" rel="nofollow">http://www.twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?id=13148</a>De bijna 15 miljoen transacties hadden een gezamenlijke waarde van 1,1 miljard euro, zo beheerderd Currence vandaag laten weten. Het gebruik van iDeal zit duidelijk in de lift. In januari 2007 werden er nog ruim 800.000 betalingen mee gedaan. In december waren dat er al ruim twee keer zoveel (1,7 miljoen).Volgens Currence heeft december veel mensen kennis laten maken met iDeal. Van de gebruikers betaalde 16 procent voor het eerst met iDeal.Bijna &eacute;&eacute;n op de drie Nederlandse internetters betaalt het liefste via iDeal, stelt Currence. De belangrijkste redenen daarvoor zijn dat de betaalmethode gemakkelijk en gebruiksvriendelijk wordt gevonden.Currence-woordvoerder bob Goulooze verwacht dit jaar een verder stijging van het gebruik van de betaalmethode. &lsquo;Ruim een derde van alle online kopers kent iDeal nog niet goed, dus daar ligt nog veel potentieel&rsquo;, aldus de zegsman.<a href="http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=12826" rel="nofollow"></a>
WAT IS DE BESTE COMPUTERSHOP?
[...] Lees ook over ervaringen met betalen met Ideal. /* */ /* */ [...]
iDEAL NIET ZO IDEAAL?
[...] iDeal dus niet zo vertrouwd en niet veilig! Klaarblijkelijk kan iedereen zich zo maar aansluiten. We schreven er eerder over. Nu heeft ook collega weblog Twinkle een kritische blog. Lees dit commentaar&#8230; /* */ /* [...]
Nancy Groen
de website van love &amp; hope.
noemen zich de webshope van Nederland.
ze leveren helemaal niks!
en via Ideal kan je niet je geld terug eisen.
niet bestellen dus!!!!!
Johan
ik heb eten besteld bij de turkse zaak avivam in rotterdam zuid en via ideal betaald.
het is van mijn rekening afgeschreven maar die mensen weigeren om mijn bezorging te leveren omdat het bedrag niet boven de 10 euro is. maar op de site staat niet dat het minimun bedrag 10 euro is. bij andere zaken wordt een bestelling onder het minimum bedrag onmogelijk gemaakt. bij avivam is dat niet goed geregeld en ben ik daar weer de dupe van.
die kanker turken willen mijn geld ook niet terug geven..