Jazz aan de Amsterdam grachten: Panama meets Concertgebouw

Amsterdam heeft er zojuist een nieuwe jazz-club bij in Hotel Krasnapolsky. Beleef het 50-er jaren gevoel, stijlvol uitgaan in ballroom-achtige sferen met klassieke en moderne jazz en swing. Bij Jazz on the Riverbank staat alles in het teken van exclusiviteit en stijl. Zo ook waarderen zij een Tenue De Ville dresscode die de ervaring en entourage compleet maakt. Aldus hun website…

Met Jazz on the Riverbank heeft Nederland voor het eerst een jazzclub met wereldallure erbij. Alle grote namen in de jazz wereld staan daar straks op het podium. Door samenwerking met het Conservatorium krijgen bovendien de beste jazzstudenten de kans naam te maken via Jazz on the Riverbank. De club heeft als ambitie Amsterdam weer op de kaart zetten van beste jazzsteden ter wereld.

Tot zover zit alles goed. Geweldige artiesten voor het openingsweekend. Dee Dee Brdigewater, Roy Ayers en Laura Fygi en DJ Maestro als hoofdacts. En de slotavond is voor de Brand New Heavies, een acid jazz en funkgroep uit London. Zij staan voor een avond swingen. Ze gaven eerder een geweldig optreden in Paradiso in 2007… het dak ging eraf. Genoeg redenen om kaartjes te kopen. Stevige prijs, 100 euro, maar dan heb je ook wat. In Paradiso kostte een kaartje 30 euro, maar dan had je geen glas champagne en geen ‘fingerfood’.

Tot zover zit ook dit nog goed… wij komen binnen. Sfeervolle zaal! Glas Champagne bij binnenkomst. Een gebakken gamba als ‘fingerfood’. Ja, wij hebben er zin in!

We zijn nog geen 30 seconden binnen. Twee collega’s van het werk klampen me aan… keurig in smoking. In mijn vale G-star Raw broek, Ed Hardy t-shirt en behangen met de laatste Buddha 2 Buddha kettingen voel ik me ineens een beetje underdressed. Dat vond de organisator duidelijk ook… nog geen blik keurde hij ons waardig.

Mijn collega’s vragen of wij ook van jazz houden? Eigenlijk niet zo… maar, wel van de Brand New Heavies. De collega’s hadden zelf nog nooit gehoord van de Heavies, maar hadden wel twee gratis kaartjes gekregen van de organisatie. En wij hadden net elk 100 euro betaald. Op 50 trouwe fans na, bleek de zaal gevuld met kortingsbonnen van De Telegraaf en het Parool en genodigden, heel veel genodigden, die gratis naar het feestje mochten. Dat voelt niet goed.

Het resultaat? Concertgebouw meets Paradiso meets Zuidas. Een dodelijke mix… In de zaal doodsaaie, verveelde vuttende accountants en bankiers. Op de dansvloer mobiel bellende hockeyshirt en doorgesnoven en kwetterende MOMO-dolly’s. Het plezier vergallend voor het handjevol echte fans, die wel hadden betaald, wilden genieten en vooral wilde dansen. En op het podium de band met een geluidsinstallatie, die net voldoende moet zijn geweest voor Laura Fygi, maar zeker niet voor de dancemuziek van de Heavies. Jammer voor zo’n geweldige act en teleurstellend voor de fans, die wel het volle mep hadden betaald. Een avond om heel snel te vergeten dus.

Met welke klant in gedachten bedacht de organisator van Jazz On The Riverbank dit? Wie had je een memorabele jazz-avond willen bezorgen? Jazz On The Riverbank had een fantastische ervaringen kunnen zijn. Ons restte enkel teleurstelling… en de restanten uit de artiestenfoyer die we daarom maar met de Brand New Heavies hebben gedeeld.

Het was nog lang onrustig in Krasnapolsky!

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>