Jazz aan de Amsterdamse grachten: Paradiso meets Concertgebouw

Amsterdam heeft er zojuist een nieuwe jazz-club in Hotel Krasnapolsky bij.

nieuwe jazz-club in Hotel Krasnapolsky..een aanwinst?

Beleef het 50-er jaren gevoel. Stijlvol uitgaan in ballroom-achtige sferen met klassieke en moderne jazz en swing. Bij Jazz on the Riverbank staat alles in het teken van exclusiviteit en stijl. Dresscode: Tenue De Ville. Allemaal bedoeld om de klantervaring en entourage compleet te maken. Aldus hun website…

Met Jazz on the Riverbank heeft Nederland er een jazzclub met wereldallure bij. Alle grote namen in de jazz wereld staan daar straks op het podium. Door samenwerking met het Conservatorium krijgen bovendien de beste studenten een mooie kans naam te maken via Jazz on the Riverbank. De club heeft als ambitie Amsterdam weer op de kaart zetten van beste jazzsteden ter wereld.

Tot zover zit alles goed. Geweldige artiesten voor het openingsweekend eind december. Dee Dee Bridgewater, Roy Ayers en Laura Fygi en DJ Maestro als hoofdacts. En de slotavond is voor de Brand New Heavies, een acid jazz en funkgroep uit London. Zij staan garant voor een avond swingen. Ze gaven eerder in 2007 een geweldig optreden in Paradiso… het dak ging eraf. Genoeg redenen om kaartjes te kopen bij het AUB.

Een stevige prijs, 100 euro, maar dan heb je ook wat. In Paradiso kostte een kaartje slecht 30 euro, maar dan had je geen glas champagne en geen ‘fingerfood’.

Tot zover zit ook dit nog goed… wij komen binnen. Sfeervolle zaal in het vertrouwde Kras! Meteen, een goed glas Champagne bij binnenkomst. Een gebakken gamba als ‘fingerfood’. Ja, wij hebben er zin in!

We zijn nog geen 30 seconden binnen. Twee collega’s van kantoor klampen me aan… Zij, keurig in smoking. Ik, in mijn vale G-star Raw broek, Ed Hardy t-shirt en behangen met de laatste Buddha 2 Buddha kettingen, voel me ineens een beetje underdressed. Dat vond de organisator duidelijk ook… nog geen blik keurt hij ons waardig.

Mijn collega’s vragen of wij ook van jazz houden? Eigenlijk niet zo… maar, wel van de Brand New Heavies.  De collega’s hadden zelf nog nooit gehoord van de Heavies, maar zij hadden wel twee gratis kaartjes gekregen van de organisatie. En wij hadden net elk 100 euro betaald. Op 50 trouwe fans na, bleek de zaal gevuld met kortingsbonnen van het Parool en genodigden, heel veel genodigden, die gratis naar het feestje mochten. Dat voelt niet goed.
Het resultaat? Concertgebouw meets Zuidas meets Paradiso. Een dodelijke mix… In de zaal doodsaaie, verveelde vuttende accountants en bankiers. Op de dansvloer mobiel bellende hockeyshirt en doorgesnoven en kwetterende MOMO-dolly’s. Het plezier vergallend voor het handjevol echte fans, die wel het volle pond hadden betaald, wilden genieten en vooral wilden dansen. En op het podium de Brand New Heavies met een geluidsinstallatie, die net voldoende moet zijn geweest voor Laura Fygi, maar zeker niet voor de stevige dancemuziek van de Heavies. Jammer voor zo’n geweldige act en teleurstellend voor de fans, die stevig in de buidel hadden getast. Een avond om snel te vergeten dus.

Met welke klanten in gedachten bedacht de organisator van Jazz On The Riverbank deze avond? Wie had je een memorabele jazz-avond willen bezorgen? Een jonger publiek? Of juist het chique Amsterdam Zuid publiek? Of de echte liefhebbers?

Jazz On The Riverbank had een fantastische klantervaring kunnen zijn. En wat zou het geweldig zijn al we zo’n jazzclub hebben in Amsterdam. De slotavond was vlees noch vis. Ons restte na het concert enkel teleurstelling… en de restanten uit de artiestenfoyer die we daarom maar met de Brand New Heavies hebben gedeeld. Samen met de geweldige muziek van jazz DJ Maestro hebben we ons in elk geval nog geamuseerd met de achtergebleven bezoekers.

Het was nog lang onrustig in Krasnapolsky!

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Robert Kroon
Auteur
Vraag is en blijft...wie heeft er nu geprofiteerd van deze fake jazz avond?
Aloysius A.M. Hopstaken
Lid sinds 2019
<!--[if gte mso 9]&gt; Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 &lt;![endif]--><!--[if gte mso 9]&gt; &lt;![endif]--> Jazz heeft sinds pakweg 60 jaar heel verschillende publieksgroepen gehad. Elk publiek zijn 'venue', elk zijn drankvoorkeur. Ga maar kijken op North Sea Jazz. Big band liefhebbers (flinke hal voor de dansers, en concertzaal voor de muziekliefhebbers; koffie, wijn &amp; bier). Kelderjazz-bezoekers (kleine combo's, drank, rook, bebop, vaak met een zwarte solist; vooral wijn). Neo-dixieland liefhebbers (vnl. blanke groepen met middelbare heren, vaak met gestreepte vesten en platte petjes; vooral bier). Blues-jazz liefhebbers (bij voorkeur geheel zwarte band, soms een blanke; biertjes). Gepolijste-jazz-liefhebbers (musici in smoking; kamermuziek-omgeving; cognacje, bessenjenever). 'Jazz'-liedjes liefhebbers (nachtclub-setting; in gala- of cocktailjurk gestoken zangeres, begeleid door een enigszins verveeld ogend combo; cross-over naar pop- en cocktailmuziek; wijntjes). Free jazz-liefhebbers (briljante, vaak bloedserieuze kunstenaars in slecht gevulde, kleine zaaltjes; biertje). Rock-jazz en Fusion liefhebbers (virtuoze musici en electronica; bier en wijn). Latin Jazz-liefhebbers (2 soorten: Braziliaanse luisterjazz, en dans-bands - salsa e.d.; veel wijn en bier). Trip- &amp; Dance-jazz (hip hop &amp; dance groepen; bier en wijn). Behang-jazz liefhebbers – muziek om doorheen te praten (muzak-makers; veel eten en drinken). Zo zijn er nog wel een paar te onderscheiden. Elke soort heeft zijn eigen helden. Op North Sea gaat dat meestal goed: iedere publieksgroep zoekt en vindt er zijn eigen vertier. En als je het even niet vindt, ga je snuffelen in de cd &amp; dvd-bakken. Maar de onderscheiden groepen liefhebbers hebben over het algemeen weinig met elkaar, zoals het verslag al duidelijk maakt. Alles &amp; iedereen proberen te persen in één ruimte is artistiek inderdaad vlees noch vis, en je mengt groepen die elkaar niet liggen. Onmogelijk om het hen naar de zin te maken. Wat dan wel? Ik vrees dat jazz het beste tot zijn recht komt in kleine ruimtes, met beperkt licht, lekkere hapjes en een prima drankkaart. In Kras zou men avonden kunnen organiseren, die gericht zijn op een specifiek publiek. Ik vrees alleen dat men de welgestelde veelverteerder beoogt. Dan gebruik je een verkeerd publieksgroep-criterium. Rijke-mannen-en-vrouwen-jazz bestaat nu eenmaal niet. Dat is juist één van die leuke aspecten van muziek: geen rangen en standen. Maar wel veel religies en sekten, en die-hard fans vs. uitgesproken haters van genre X, Y of Z. En champagne? Alleen voor de gepolijste jazz, en 'jazz'-liedjes liefhebbers. En de champagne-liefhebbers natuurlijk.
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Loek, je slaat de spijker op z'n kop ;-)
En daarom is North Sea Jazz zo'n geweldig evenement.