Klachten over TNT Post: no reply

De postbode was vroeger het geweten van onze buurt; onze Ome Henk op zijn dienstfiets. Henk wist hoe het Oma Jansen ging. Henk deelde mee in de vreugde bij het bezorgen van de eindexamenbrieven; weer of geen weer. En Henk haatte onze hond.

Postbode was een gerespecteerde en respectabele baan voor het leven. De tijden zijn veranderd er moest een andere wind waaien bij de voormalige Staatsposterijen. Kostenbesparing heeft de vaste postbode vervangen door een anonieme oproepkracht. Ook in onze buurt zien we elke dag een andere TNT-bezorger.

De post komt laat, soms heel laat in de avonduren. En onder de druk van zware arbeidsnormen duwt de postbode dan maar meteen de post voor alle buren in een enkele brievenbus. Meestal net die brievenbus van de buren die twee maanden op wereldreis zijn.
In dezelfde beweging krijgen we ook de post voor de rest van de straat en een massieve stapel ongeadresseerde ellende. We lijken wel een postsorteercentrum. En zo verdwijnt veel van de aan ons geadresseerde post weer bij een van de huizen verderop in de buurt. Is dit misschien een stiekem complot om de sociale cohesie in onze buurt te vergroten?

Uiteraard hebben we er eerst een van de postbodes op aangesproken. Die sprak geen woord Nederlandse, en ook geen Engels. Hij was een illegale onder-onder-aannemer uit een Oost-Europees land. Zou hij analfabeet zijn? Of toch tenminste ernstig dyslectisch? De 'nee-nee' sticker was hem helemaal onbekend. We kwamen er niet uit met hem, hij had er geen idee van hoe hij de post moest bezorgen in Nederland.

Je kunt dan een klachtenformulier op de TNT website invullen. Eerst moet je plechtig beloven dat je geen post krijgt van Sandd of een andere commercieel geleide bezorger. Na enkele dagen kwam er een verassende reactie: "U heeft van TNT Post een reactie op uw e-mail gekregen"  Mooi niet. Wij hebben helemaal geen reactie gehad. Dus hebben we opnieuw een klacht ingediend, waarop wel een reactie kwam. Ze hebben de klacht doorgegeven aan de afdeling klachtbehandeling en het kan dan nog wel vijf werkdagen duren voordat we een reactie krijgen. Pardon? Had ik bij die afdeling mijn klacht niet al zelf doorgegeven?

Mirjam van TNT Klantenservice schrijft: "Mocht u in de toekomst nog vragen hebben over onze dienstverlening, laat het mij dan gerust weten". Maar, je mag helemaal niet reageren! Mirjam van Klantenservice schrijft zelf als slotregel "het is niet mogelijk via e-mail te reageren". De mail is "no reply".
Klagen helpt niet. Twitter wel? Dat hadden we ergens gelezen. Het TNT Webcare team reageerde snel en spontaan. Maar, zij komen er ook niet uit. Het is inmiddels heel erg stil geworden vanuit het TNT Post hoofdkwartier.

Onze post? Dat is natuurlijk nog steeds een bende. Klagen helpt niet; no reply. De vakbonden en het laatste personeel staken deze weken de restanten van TNT Post definitief kapot. De concurrenten varen er wel bij; "suicide by customers". Wij hebben de laatste post naar digitaal omgezet; geen bankafschriften meer, geen facturen en geen kerstkaarten. Alles doen we voortaan digitaal en met andere postbedrijven.

Het is jammer dat het TNT-concern enkele jaren geleden niet die geweldige postbezorgers betrokken heeft bij de snelle groei van webwinkels. De vertrouwde buurtpostbode, onze Ome Henk, had een geweldige rol kunnen spelen bij het bieden van een betrouwbare en klantgericht service aan consumenten. Maar, dat is allemaal achteraf, en vooral veel te laat, praten.

Doodzonde toch? Nu is de oude, vertrouwde postbode geëindigd in het museum voor oude ambachten; naast de voddenboer en de dorpsomroeper.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

De meest gelezen laatstemeters in 2010
[...] hun verdwenen pakjes in te gaan. Meerdere malen hebben we TNT om commentaar gevraagd, echter… no reply. Dus, dat doen wij voortaan ook maar met mailtjes van hun [...]
Benno R. RENAUD
Met KPN is het minstens net zo erg!
Nico Kortleven
Helaas is het u niet duidelijk denk ik waardoor een en ander dus komt. Jammer dat een persoon dan niet verder kijkt naar oorzaken.
Iedereen doet er dus aan mee om de postbode naar het museum te krijgen, dan moet je het bedrijf TNT niet de schuld geven.

Nico Kortleven
Henri
De ellende is begonnen met het vrijgeven van de postmarkt.
Daarvoor wist je precies wie er bezorgde, nl. TNT. Nu kan je maar gissen met welk bedrijf je post van diverse instellingen bezorgd wordt. Dus weet je ook niet waar je moet klagen.
Vroeger liet ik de post tegenhouden tijdens mijn vakantie. Na mijn vakantie werd de post dan netjes in één enveloppe thuisbezorgd. Met al die losse bezorgers is dat zinloos geworden.
Dus geef niet TNT de schuld, maar de 2e kamer of de EU die het nodig vonden om de postmarkt vrij te geven aan meer aanbieders.
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Vandaag belde TNT uitgebreid... webcare heeft actief de discussie gevolgd!
De manager bezorging van mijn buurt heeft gebeld en alles uitgelegd. Veel beterschap beloofd en mij zijn rechtstreekse nummer gegeven, wat ik erg op prijs stel.Het zou nu beter moeten gaan ;-)
De Roemeen bleek overigens een Pool te zijn...
 
Klagen helpt niet, Twitter wel!!!
http://www.delaatstemeter.nl/gastcolumns/klagen-helpt-niet-twitter-wel-2/
bettie
Heb al 2 keer gemaild over verkeerd bezorgen van de post. Post van alle naaste, maar ook verre, buren wordt in één brievenbus gedropt. Ik heb al weken lang bepaalde abonnementen niet gehad. Toen kreeg ik een kaartje van TNT: " bedankt voor het melden van de klacht etc...." Dit kaartje zat tussen allerlei verkeerd bezorgde brieven! Dus daar zat schot in. Ook vind ik het jammer dat ik de post niet meer kan laten bewaren.
We zijn er zeker niet op vooruitgegaan!
koelman
Ik ga hier niet de ellende opsommen die ik sinds 6 weken ondervindt met middels TNT verzenden van pakketjes naar het buitenland (EU en VS). Mij dunkt dat de POST en alle andere belangrijke en essentiële nutsvoorzieningen onverwijld genationaliseerd moeten worden. Maar dat zal niet gebeuren.
De kern van administratieve communicatie: verwachtingenmanagement : Administratieve communicatie
[...] je je zaakjes goed op orde hebt. De afgelopen tijd ging het mis bij T-Mobile, maar ook bij Eneco, TNT, diverse gemeenten en ga zo maar door. Uiteindelijk komt het probleem op hetzelfde neer: gebrekkig [...]
M.Schellekens
bij deze wil ik melden, dat ik af gelopen weken wel zeker 6 keer post van andere mensen in mijn brievenbus kreeg, netjes heb ik dat zelf bezorgd, maar ik mis zelf mijn bankafschriften, die hadden als 3wkn geleden binnen moeten zijn, navraag op mn bank gedaan; ik kreeg het advies om n klacht in te dienen, op de bank werd verteld dat vele mensen met dit probleem zaten, dat ze hun bankzaken niet bezorgd kregen, ook heb ik TNT zelf gebeld, de Mevr. die was niet geintresseerd in mijn verhaal, ze kon dit toch niet nagaan wie de post bezorgde, nou ja, waar is inderdaad de oude vertrouwde goede postbode gebleven die zijn werk met intresse deed, ik kijk zelf wel, welke stappen ik kan gaan zetten, na TNT, Marja
R. vd Elshout
Beschadigde en geopende post (door fout bezorgen) en vooral veel fout bezorgde post van ons en voor anderen. Sinds augustus is het helemaal mis. Klachten per e-mail en per telefoon bij TNT helpen niet,  Het ergste vinden wij dat onze privacy geschonden wordt doordat mensen (per ongeluk, neem ik aan) de fout bezorgde post openen. Misschien een actie alla Youp van 't Hek of Marcel van Dam organiseren onder het motto: "Het hek is van de dam" bij TNT?  :)