Ik word niet goed van klanten!

De klant is een eigenaardig volksoort. Soms lijken ze zelfs van een andere planeet te komen.

Je hebt ze in alle lagen van de bevolking. Ruimgesorteerd in vele subcategorieen. Op zich heb ik daar ook helemaal geen moeite mee, integendeel zelf. Ik vind ze uitdagend.

Maar ik wil er toch wel iets kritisch over kwijt. De klant gedraagt zich al lang niet meer koninklijk!

Het begint al 's morgensvroeg. Om 5 minuten voor openingstijd staan ze op winkelruiten te kloppen om vervolgens op hun horloge te wijzen. Snel doe je de deur open en wenst de klant een goedemorgen. Bits word je dan toegesnauwd dat ze al 10 minuten staan te wachten.

Ze lopen een rondje door je winkel en willen geen mandje meenemen, omdat ze maar 1 dingetje nodig hebben. Vervolgens lopen ze met de handen vol en laten ze iets vallen op je grond. Maar dat zullen ze je niet even komen vertellen. Gewoonweg omdat ze dat niet kunnen. Ze hebben zojuist ook nog even met een vrije hand in de schepsnoepbak gegraaid en hun mond gevuld. Want dat is namelijk heel gewoon. Iets pakken wat niet van jezelf is. En natuurlijk reageren ze verongelijkt als je daar wat van zegt.

Lichtelijk geiriteerd ontvang je de klant met een verkrampte glimlach en verplichte klantvriendelijkheid aan je kassa. Je slaat de artikelen aan op de kassa, vraagt tevergeefs of ze niet liever 6 zakken hebben i.p.v. 4, want dat is voordeliger en pakt het e.e.a. samen met een gratis verstrekt artikeltje in twee tasjes. "Kan ik er geen grote tas bij krijgen?' wordt er op z'n Tokkies gevraagd. Als je de klant er vervolgens op wijst dat dat 15 cent kost dan noemen ze je een krent en betalen mopperend hun boodschappen, met het geld dat ze vervolgens nog moeten laten drukken. Althans zo lijkt het want het moet nog van ver komen.

Goedgeluimd ga je dan met een volgend minder moeilijk exemplaar verder. Terwijl je een nieuwe klant volledig aan het helpen bent, dringt dezelfde klant van er voor zich voor je kassa en zegt dat het bonnetje niet klopt. Als je voorstelt dat je daar na de klant die je nu helpt even naar zult kijken, krijg je het boze antwoord dat de parkeermeter doortikt en dat de persoon nu geholpen wenst te worden.

Enfin, daar kom je vanzelf aan toe dus je werpt een blik op de bon met de vraag wat er scheelt. En ik verzeker je dat dat nog steeds met dezelfde goedgeoefende nepvriendelijkheid gepaard gaat. Gaat de klant tegen je tekeer over het feit dat ze 4 zakken voor 4 euro hoort te krijgen want zo staat het op de poster. Als je dan de klant laat zien dat er op de poster staat, 3 zakken voor 4 euro dan hoeft ze de zak niet meer. Kun je dus even de zak weer retour gaan nemen. Extra oponthoud aan de kassa.

Als je dan om 18.05 uur de deur dicht hebt i.v.m. sluitingstijd is de klant boos omdat het op datzelfde klokje als vanmorgen pas 3 minuten voor 18.00 uur is.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

edwin
Ja, het resultaat van een fast-living-society, jammer maar iedereen heeft er last van, het stoort ook de andere klanten en in de file is het al niet beter..enz.enz.