Maakt u het verschil?

Verkopers hebben naast dolfijnentrainers het mooiste vak van de wereld. Het enige dat verkopers de hele dag mogen doen is mensen blij maken.

Als ik met mijn kinderen een speelgoedzaak binnenloop tref ik zelden blije klanten aan. Geïrriteerde ouders, zeurende kinderen en verveelde verkopers. Onvoorstelbaar toch? Op hoeveel terrassen tref je nog echt vrolijke bediening? �Zeg het maar�� getuigt niet echt van een klantvriendelijke instelling. Als je vervolgens na 10 minuten beleefd vraagt waar je drankje blijft, krijg je als antwoord: �Sorry, maar het is helaas erg druk�. Sorry begrijp ik, maar helaas? Het is toch juist fantastisch dat het druk is?

Ik krijg regelmatig het idee dat mensen hun werk helemaal niet leuk vinden. Kermis is een feest, maar niet voor de medewerkers. Met de kids naar de ballengooikraam zou dikke pret moeten zijn. Twee medewerkers staan verveeld voor zich uit te staren en ik geef aan dat mijn zoon graag drie keer wil gooien voor twee euro. De medewerker pakt mijn geld en legt drie ballen voor me neer zonder iets te zeggen. Mijn zoon gooit al kijkend naar de levensgrote pluche beesten, op zijn hardst drie ballen tegen de blikken zonder resultaat. De medewerker legt daarop wederom zwijgend zonder ons aan te kijken een sleutelhanger neer (ja, ja, altijd prijs!)

Alle gespreksmodellen ten spijt zal het vrijwel altijd zo zijn dat het succes van een verkoop grotendeels gefundeerd is op een eerste indruk. Durft u kritisch om u heen te kijken naar uw medewerkers en te aanschouwen wat voor een verpletterende eerste indruk ze maken? Heeft u wel eens een op zaterdag een rondje door de stad gelopen om in vrijwel alle winkels tot de conclusie te komen dat u compleet wordt genegeerd?
Klanten kopen een cadeautje voor zichzelf en de verkoper mag helpen dat cadeautje uit te zoeken. Eigenlijk zou er dus de hele dag een feeststemming moeten zijn. De praktijk wijst anders uit.

Ondernemers klagen steen en been over de opkomst van internet winkels. Stop met klagen. Stel uzelf liever de vraag wat uw toegevoegde waarde is. Als de ondernemer niet het verschil kan maken heeft de klant geen reden om niet op internet te kopen. Op wat voor een manier maakt u het verschil?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jan de Mos
Ik zag vandaag op Twitter @slechteservice en @bozeklant voorbij komen. Misschien ook goed voor deze website om eens naar te kijken!
Thomas Vencken
TOP TOP TOP artikel, in alle nuchterheid van de constatering. En voor het contrast: ik was recent tien dagen in de USA en HOE ANDERS gaat het daar. In winkels wordt je begroet en bevraagd of je een leuke dag hebt. Er is humor, er is aandacht, er is interesse, er is gemeend advies. Ook in de horeca, in sportstadions en zelfs op straat.....getuige een man die spontaan naar me toekwam toen ik op een plattegrondje stond te staren en zei: You seem lost, how can I help you?
Carla
Inderdaad een frisse kijk. Wie wil er zo nu de werkdag doorkomen? Terwijl je ook plezier kunt beleven aan goede interactie, waarbij je dan als bonus nog verkoopsucces boekt ook? Maar nee, verveling is troef, met lange tenen op de koop toe: als de klant onaangenaam getroffen reageert op de hondse behandeling, neemt veel winkelpersoneel dit onmiddellijk persoonlijk op een eist op hoge toon 'respect'. Laten ze eens beginnen bij het begin: met zelfrespect en ouderwetse beroepseer.