Slecht sollicitatieproces schaadt bedrijfsimago

Een aantrekkelijke vacature in de krant of op internet levert tientallen tot honderden enthousiaste reacties op. Dat zijn niet allemaal nieuwe werknemers, want de meeste sollicitanten vallen af. De afwijzingen zijn niet altijd vriendelijk: een onpersoonlijke e-mail of soms zelfs doodse stilte. Slecht voor het imago!

Geen reactie op een sollicitatie. Moet je dan bellen? Na een paar weken zonder reactie op een sollicitatie, is het hoog tijd om te gaan bellen.

Neem Frits. Hij solliciteerde bij een groot bedrijf, waar een inhouse vormgever werd gezocht. Een gesprek volgde, Frits was opgetogen. Afspraak in het gesprek: we bellen je morgen even, we hebben nog één andere kandidaat. Geen bericht, de volgende dag. En de dag erna ook niet. Dag drie: een e-mailbericht. Drie regels, waarin Frits veel succes werd gewenst met het vinden van een passende stageplek. “Ik was met stomheid geslagen,” zegt Frits. “Stageplek? Daar ging het helemaal niet over! Het is duidelijk dat ze me haastig een standaardmailtje hebben gestuurd. Belachelijk.”

Reactie is ondoenlijk

Ander voorbeeld: webredacteur Anneke solliciteert bij een groot internetbedrijf. Natuurlijk gaat dat via e-mail, maar helaas krijgt Anneke geen reactie. Kan gebeuren, dus ze stuurt haar sollicitatie opnieuw met een begeleidend mailtje. Niks. Nog een mailtje? Dan ziet ze dat de vacature van de site is gehaald, die is al vervuld. Dag digitaal, tijd voor een telefoontje. “Ze hadden wel honderd sollicitaties gehad, dus reageren op iedereen was ondoenlijk,” zegt Anneke. “Behoorlijk asociaal, als je het mij vraagt. Dat zijn toch honderd mensen die de moeite hebben genomen om hun cv en brief aan te passen en op te sturen. Bovendien: hoeveel werk is het nou helemaal om een bestandje te maken met de e-mailadressen van mensen die reageren? Dan is een nette afwijzing echt niet zoveel werk.”

Slechte reclame

Asociaal, ongeïnteresseerd: deze bedrijven laten zich in het sollicitatieproces niet van hun beste kant zien. Ze zijn niet alleen, ruim veertig procent van de sollicitaties blijft onbeantwoord. Uit onderzoek van vacaturesite Careerbuilder blijkt dat 42 procent van de sollicitanten zonder antwoord nooit meer bij dat bedrijf wil solliciteren, 22 procent raadt andere mensen af er te gaan solliciteren en 9 procent schrijft het bedrijf helemaal af: ze willen er nooit meer iets kopen, of dat nou producten of diensten zijn. Bovendien wordt slecht nieuws snel verspreid. Op Twitter delen sollicitanten hun frustraties over werkgevers die zich onbehoorlijk gedragen bij sollicitatieprocedures. Een paar retweets en duizenden mensen hebben de faux-pas van een bedrijf onder ogen gehad. Toch jammer, als je bedenkt hoeveel tijd en geld wordt besteed aan het  opbouwen van een goed imago.

Blijf vriendelijk

Slecht omgaan met sollicitanten is een gevaar voor een klantvriendelijk imago. En het hoeft niet! Hou het vriendelijk met deze tips:

  • Stuur iedere sollicitant een ontvangstbevestiging met daarin informatie over de procedure.
  • Stuur afgewezen sollicitanten zo snel mogelijk een bericht. Bedank ze voor hun interesse en geef aan waarom ze niet worden uitgenodigd op gesprek. Zijn er teveel reacties om zo gedetailleerd te kunnen reageren? Geef dat dan aan.
  • Na sollicitatiegesprekken is een telefoontje de beste manier om een sollicitant af te wijzen. Geef hierbij aan wat er goed ging in het gesprek en welke reden er is om de sollicitant toch af te wijzen. Niet leuk, wel nuttig, want daar kan de sollicitant bij een volgende sollicitatie zijn voordeel mee doen.

Frits en Anneke bestaan echt, maar ze heten anders. Ze willen niet met hun echte naam in het artikel om hun kansen op een nieuwe baan niet te verpesten.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

ProfessionalMetAmbitie
Wat leuk om dit te lezen en bovendien een geweldig toeval.

Recentelijk een sollicitatie gehad bij Performance Solutions te Hoofddorp.
Zij pretenderen het beste te weten hoe klantvriendelijkheid bij bedrijven verbeterd kan worden.
Omgaan met kandidaten moeten ze echter nog leren. Misschien is dit bericht een gratis tip en een wijze les om mee te beginnen zodat ze zichzelf in het vervolg minder lomp opstellen.

Jammer, leek een leuk bedrijf, helaas toch wat minder geloofwaardig.
Martin
Dit is precies mijn ervaring. Bedrijven realiseren zich kennelijk niet dat mensen die vandaag bij hen solliciteren wellicht morgen klant kunnen zijn of worden.
PS
Beste ProfessionalMetAmbitie en Martin,

Bedankt voor je reactie op dit artikel en wat jammer om te horen hoe jij je sollicitatieprocedure bij PS hebt beleefd! Onze excuses hiervoor!

Het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling, maar het kan gebeurd zijn dat jouw reactie op de vacature is gemist tussen de duizenden reacties. Zoveel respons hadden we helemaal niet verwacht! Ondanks dat we dachten iedereen een antwoord gegeven te hebben is er blijkbaar 1 tussendoor geglipt. Vervelend om te horen! We nemen graag persoonlijk contact met je op om meer van jouw ervaring te horen. Waar kunnen we je bereiken?

We vinden dat de traditionele procedure van solliciteren veel mist in persoonlijke aandacht die we graag willen uitstralen. Daarom doen we het helemaal anders: we organiseren Casting Days op bepaalde functies zodat we met veel kandidaten persoonlijk kennis kunnen maken. Als kandidaat kun je tijdens je dag veel meer van jouw kwaliteiten en talenten laten zien en je voelt direct ook of het bedrijf waar je solliciteert wel echt bij je past, of er een "klik" is. Dit werkt ook wederzijds: door als werkgever een kandidaat te ontmoeten en dmv workshops de talenten in hen te ontdekken merk je veel sneller dan in motivatiebrieven en cv's wie het beste bij de functie past. In dit filmpje een impressie: http://www.youtube.com/watch?v=kAq-2pQuETc

Nogmaals onze excuses. Ik ben erg benieuwd wat je van onze nieuwe aanpak vindt.

Ik hoop dat je, ondanks deze tegenvallende sollicitatie, toch ergens een geweldige baan hebt gevonden die goed bij je past. Zoals Confucius zegt: "Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life."

PS. Veel kandidaten hebben ook onze reactie teruggekregen in de "junk"-folder in de e-mailbox. Kan het zijn dat je onze reactie daardoor niet hebt gezien?
Thijs van Performance Solutions
Hi ProfessionalMetAmbitie,

Wat vervelend om te horen en wat jammer dat je contact met ons zo vervelend verlopen is. Graag zou ik met je in contact komen over het verloop van de communicatie rondom je sollicitatie dan kunnen wij hier van leren. Je kan me mailen op info@ps-ee.com of gewoon even bellen op 023-510 0 510.

Alvast bedankt!

Thijs