Vertrouwt u nog uw eigen bank?

n ons werk draait het allemaal om vertrouwen. Als dienstverlener doe je er alles aan om een goede reputatie op te bouwen en klanten vinden het belangrijk om met gerenomeerde partijen zaken te kunnen doen. In dit licht is het opmerkelijk om te zien wat er in de financieële wereld gebeurt op dit moment.

Waar banken vanoudsher een zeer sterke reputatie hadden (zeker de eeuwenoude amerikaanse zakenbanken) hebben ze de laatste maanden toch aan reputatie moeten inboeten. Allereerst was daar de kwestie van de kredietcrisis, waarbij banken tot op de dag van vandaag nog niet precies duidelijk kunnen maken wat ze aan verliezen hebben geleden.

Dit hangt nog steeds als een schaduw over de markt en is toch vooral te danken aan de grote zakenbanken die allemaal een graantje wilden meepikken van een ietwat louche handel in hypotheken in de V.S. Daarboven op komt dan deze week het prachtige verhaal van de “roque trader” bij Societe Generale. Aangemoedigd door het vooruitzicht van mooie bonussen probeert en tot dan toe onopvallende trader bij de franse bank om kost wat kost de markt te verslaan.

Met behulp van frauduleuze handelingen weet hij een aantal maanden (!) de interne systemen te omzeilen en uiteindelijk een miljarden verlies te veroorzaken. Zijn werkgever in zwaar weer en doordat SocGen in allerijl zijn posities ongedaan maakt, heeft dit zo’n effect op de markt dat dit meespeelt in de beslissing van de Amerikaanse Centrale Bank om de rente tussentijds te verlagen.

Waar banken ooit een bastion waren van conservatief zaken doen, lijken ze nu vol op mee te gaan in het grote graaien. “Zo betrouwbaar als de bank van Engeland” zei ooit het spreekwoord maar dit is nu zwaar aan inflatie onderhevig....

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Evert Visser
De media bevestigt het beeld dat veel mensen de bankwereld niet (meer) vertrouwen. Ook ik - als redacteur van Disruptivebanking.com - kreeg deze signalen gisteren bij het maken van een film waarin mensen op straat hun mening geven. Datzelfde geldt voor een eerder gemaakte film. Banken denken via innovatie (bijvoorbeeld door extra service, het uitdelen van cadeaus en mobiele diensten/ online banking) het vertrouwen te herstellen. Maar lukt dat ook? De toekomst zal het leren. In ieder geval leuk voor iedereen om mee te praten op ons platform over innovatieve mogelijkheden die banken hebben om de crisis goed te doorstaan (disruptive.com).