Verkoop vs. Vertrouwen

Hoe vaak horen we , of lezen we:
“Goede verkopers behoren zich te verdiepen in de behoeften en doelstellingen van de prospect en behoren samen met de prospect op zoek te gaan naar een oplossing voor zijn probleem”.

Dit is natuurlijk van begin tot eind waar, maar wat komt er in de praktijk nu eigenlijk van terecht? Hoe vaak horen we de verkoper niet zeggen:”De klant is er mee bezig”, “de klant heeft geen budget”. Is de klant er werkelijk mee bezig en heeft hij echt geen budget? En wat doe je dan als verkoper? Terugbellen en vragen hoe de zaken er voor staan? Vooral blijven bellen en je kans niet laten lopen.

Dat die verkopers zo werken is echter niet hun schuld. Zo zijn ze getraind!.

Volgens de traditionele verkoop moet je de klant blijven najagen en overtuigen.
Dit klopt allemaal, als je de traditionele verkoop tenminste volgt. Maar de traditionele verkoop dreigt gigantisch achterop te raken in de huidige New Time Business van de 21ste eeuw. Klanten zijn mondiger geworden en willen niets verkocht worden. Als je voelt dat iemand jou iets wil laten doen wat hij wil dan wordt de relatie vijandig, en in een reflex probeer je jezelf hiertegen te beschermen. Daar komt de weerstand, argwaan en vijandigheid vandaan. Traditionele verkoop, en het maakt niet uit hoe de training wordt genoemd, is jager tegenover prooi.

Zou het niet fantastisch zijn als je in een eerste( koude ) gesprek al een vertrouwensband schept met je potentiële klant?, dat het klikt?, alsof je met een vriend praat? In plaats van met een vreemde?
Dit is mogelijk als je alle (verkoop)spanning vermijd in een gesprek. Wanneer je niet overkomt als een verkoper hoef je ook niet bang te zijn om afgewezen te worden. En als je niet klinkt als een verkoper wordt je ook niet behandeld als een verkoper.
Verkopers moeten dus hun mindset veranderen. Een mooie term daarvoor die ik uit de V.S. oppikte is paradigm-shift (paradigmaverschuiving)
Even uitleggen:
Vissen leven in het paradigma water. De vissen zijn zich hier niet van bewust want het water is en was altijd al aanwezig. Echter dat water vormt hun universum; hoe ze bewegen, hoe ze eten hoe ze ademen en hoe ze reageren.
Traditionele verkoop is voor verkopers wat water is voor de vissen.

Verkoop moet dus gebaseerd zijn op vertrouwen. Vertrouwen elimineert elke vorm van druk en stress in het verkoopproces waardoor je het belangrijkste bij een potentiële klant naar boven haalt: de waarheid.

Dit is tenslotte de belangrijkste schakel in het gehele verkoopproces omdat daar boven water komt wat de eigenlijke problemen van je klant zijn.
Volgens het ijsbergprincipe ligt 80% van de werkelijke redenen om te kopen onder water. Alleen die prospects die bereid zijn zich stap voor stap te committeren aan het verkoopproces zijn de tijd, energie en middelen van de verkoper waard.
Dat betekent dus diskwalificatie van prospects die niet passen in die criteria, als de klik er niet is. Dit gebeurt in principe al in het eerste gesprek, zodat je niet door hoeft te jagen om aan het eind van het traject erachter te komen dat u de opdracht uiteindelijk toch niet krijgt.

Dit scheelt heel veel tijd, geld en ergernis en het bezorgt u uiteindelijk meer klanten.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Robert Kroon
Ger! Goed artikel! Maar betekent dit dat je alleen maar zaken kunt met ' vriendjes' . Mensen waar het mee klikt? En een vertrouwensband opbouwen kost tijd...dat lukt niet in een gesprek.
Ger de Bruijn
Lid sinds 2008
Beste Robert,
Bedankt voor je reactie. Ik zal proberen mijn verhaal wat te verduidelijken. Ik heb de vergelijking met een vriend gebruikt om te laten zien dat er een verschil is wanneer we met een vriend praten en wanneer we met een prospect praten. Dan worden we ineens een ander mens, want de verkoop staat centraal.Als je dus zorgt dat er een vertrouwensband is, en dus niet als een verkoper je verkoopriedeltje afdraait, dan praat je met een prospect alsof je met een vriend praat.
Ik ben met je eens dat een vertrouwensband niet in één gesprek lukt maar als je binnenkomt (persoonlijk of telefonisch) en je probeert niets te verkopen en je werkt daarbij ook niet met een dubbele agenda dan wek je vertrouwen en is dat voor de prospect een voorbode voor je latere performance.
David Maister heeft daarover eens gezegd:
"Je kunt niet krijgen wat je wilt, als andere mensen niet bereid zijn jou te geven wat je wilt"
met vriendelijke groet,
Ger de Bruijn
Op zoek naar nieuwe klanten (Zakelijke Dienstverlening) - ManagementSite.nl
[...] verder op Gek op Klanten: Verkoop vs. Vertrouwen Hoe vaak horen we , of lezen we: “Goede verkopers behoren zich te verdiepen in de behoeften [...]