WAT KUNNEN WE LEREN VAN DE GOUDEN OLYMPISCHE WINNAARS?

WAT KUNNEN WE LEREN VAN DE GOUDEN OLYMPISCHE WINNAARS?

Gastvrijheid in plaats van regels om de harten van uw klanten te winnen
Systemen, regels en te ver doorgevoerde bureaucratie leiden tot faalangst en slechte service. Gastvrijheid geeft inspiratie, kracht en help mensen bij de persoonlijke ontwikkeling en geeft zelfinzicht en kracht!
ISO, TQM en andere kwaliteitsmeetsystemen? Daar is overigens niks mis mee. Maar ze komen wel uit het industriele-productietijdperk van de vorige eeuw en dagen mensen niet meer uit. In onze hedendaagse diensteneconomie is wel even wat anders nodig.
De genoemde systemen zijn ontwikkeld gedurende de 60er tot en met de 90er jaren. Gemiddeld zo’n 30 jaar oud dus. Of had u gedacht de Tour de France nog te kunt winnen op een fiets van 1969?
Genoemde systemen zijn gemaakt voor industrieprocessen en zijn minder geschikt gebleken voor diensten- en serviceprocessen, waarbij o.a. persoonlijke aandacht een dominante rol speelt. Tegenwoordig noemen we dat ‘klantgerichtheid’ of zo iets!
Maar we blijven halsstarrig en in toenemende mate vasthouden aan deze (bureaucratische) systemen door onwetendheid en vooral: FAALANGST ofwel angst voor het nieuwe. Neofobie dus!

We kunnen van de Olympische winnaars nog heel veel leren over hun innovatieve en grensverleggende trainingssystemen. Twéé succesfactoren zijn daarbij absoluut dominant gebleken: ….PERSOONLIJKE AANDACHT én GASTVRIJHEID.
Deze twee kenmerken zijn namenlijk ‘de echte onzichtbare winnaars’ achter de sportschermen die hebben geleid tot hun Gouden Successen.
Weg met het onpersoonlijke ‘digitalisme’ zonder enige persoonlijke en menselijke bejegening en aandacht. Angst werk verlammend dat weten we al.
Gastvrijheid met persoonlijke aandacht werkt inspirerend, motiveert en draagt bij aan het nemen van eigen verantwoordelijkheid van mensen. Deze waarden zijn gedurende de afgelopen eeuwen, door dik en dun, aantoonbaar bewezen. Voordeel daarbij is: gastvrijheid en persoonlijke aandacht schenken kost niets en levert alleen maar op. Gratis dus met veel, héél véél winstvoordelen! Als dat geen aandacht krijgt!

Met vriendelijke groet, Fons Bitter
Fons Bitter is gastvrijheidprofessional en consul in gastvrijezaken.
Consulaat voor GastvrijheidManagement.
consulate.nl

1 thought on “WAT KUNNEN WE LEREN VAN DE GOUDEN OLYMPISCHE WINNAARS?”

WAT KUNNEN WE LEREN VAN DE GOUDEN OLYMPISCHE WINNAARS? | aboutMARKETING 13 jaar ago

[…] 1 september 2008 · Geen reactiesBlog, Business, Trends WAT KUNNEN WE LEREN VAN DE GOUDEN OLYMPISCHE WINNAARS? Gastvrijheid in plaats van regels om de harten van uw klanten te winnen Systemen, regels en te ver doorgevoerde bureaucratie leiden tot faalangst en slechte service. Gastvrijheid geeft inspiratie, kracht en help mensen bij de persoonlijke ontwikkeling en geeft zelfinzicht en kracht! ISO, TQM en andere kwaliteitsmeetsystemen? Daar is […] bron: Gek op klanten […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *