ArkeFly serveert maaltijden uit de jaren zeventig

 

In de luchtvaartindustrie wordt op de kleintjes gelet. Vanmorgen nog las ik dat de combinatie KLM-Air France wederom miljoenen gaat bezuinigen. Helder want iedere profitorganistatie wil – hoe kan het ook anders – winst maken. Echter moet dat ten koste gaan van de passagier? Of is het niet handig om eens de passagier te vragen of hij of zij wellicht een beetje extra wil bijdragen, bijvoorbeeld aan goede maaltijden?

Gisteren arriveerde ik met een vliegtuig van ArkeFly op Schiphol. Toen ik uitstapte ben ik meteen op Schiphol iets gaan eten. 11,5 uur was er aan boord niets fatsoenlijks te eten. Laat ik u meenemen op reis. Wij kregen binnen die 11,5 uur een bekertje water en een gevulde koek: suikerbom!  Daarna werd een 'maaltijd' geserveerd. Dit bestond uit de volgende delen: een pastamaaltijd met een enorme, smakeloze, lees: vieze kaassaus, piepklein beetje groenten, een broodje in een cellofaantje. Dit bolletje was volgens mij al 2 maanden oud. Een salade die het woord salade niet mag dragen en een brownie die meer op een stuiterbal leek. Kortom zo'n airline maaltijd die je al in de jaren zeventig kreeg. Je begrijpt, ik heb het zo teruggegeven aan de stewardess Geen hap genomen. Tijdens de lange vlucht kun je ook iets eetbaars kopen bij ArkeFly, wel te verstaan: tankstation broodjes, veel candybars en andere vette snacks.
Waar blijven die zakjes met verse appeltjes, worteltjes, rauwkost? Die kun je tegenwoordig in elk tankstation kopen. Waarom geef je de consument aan boord geen kans om 'gezond' te eten. Je zit al verdorie heel lang stil en dan alleen maar vet en suiker te consumeren vind ik ronduit een slechte zaak.

Prijsvraag
Goed ik begrijp dat de airliners dus op de kleintjes moeten letten maar wees dan in hemelsnaam creatief, zeker als het om eten gaat. Schrijf een prijsvraag uit onder Nederlandse cateraars hoe ze een maaltijd goed en relatief goedkoop kunnen maken. Kijk hoe je (in dit geval de luchtvaartmaatschappij - daar slim met een kleine bijbetaling de clienten – vooraf – de keuze geeft of ze wel of niet lekker willen eten. En terug naar de prijsvraag: maak van die prijsvraag jaarlijks een event: De beste airlinemaaltijd van 2012 is gewonnen door... en ja, dat levert publicteit op en reken maar dat consumenten maar al te graag willen vliegen met een luchtvaartmaatschappij waar je lekker gezond en calorie-arm kunt eten... En die publiciteit regel ik wel met mijn mensen van www.dekroonophetwerk.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Willem Mastenbroek
Lid sinds 2024
Een beetje ervaren reiziger weet dit al lang en kruist dus altijd bij het online inchecken, vegetarisch en low fat maaltijd aan. Je zal verrast zijn!!!

Vers fruit, lekkere salades. Geen rufterige pastas met knor sauzen die je 3 dagen later nog de smaak van in je mond hebt.

Het beste is het effect op de medepassagiers, die zo'n beetje schuin jaloers naar jou heerlijke maaltijd zitten te kijken.

Slaappil er in en tukken maar.

Nu maar hopen dat jee een beetje strategische plek hebt. Betaal altijd voor extra beenruimte omdat de kans klein is dat je in die zone trappende gil-kinderen heb.

Maar je hebt niet alles in de hand. Zat laatst naast een gezin, ontstond er een enorme stront lucht, zat de vrouw een peuter de luier te verschonen in het gangpad. Toen ik zei dat het ook mogelijk was in het toilet, kreeg ik zo'n grote bek dat ik 2 seconde stil viel, daarna heb ik zo'n scene getrapt dat de vrouw met het schaamrood op haar brutale snoet en strontluier en al, als nog vertrok naar het toilet.
Joost
Of je boekt een lijnvlucht met een normale airline (lees: geen hoog in de bol KLM of goedkope Arkfefly troep). Ik heb zelf goede ervaringen met bijna alle oosterse airlines (moet voor mijn werk, veel die kant op) en/of Lufthansa (Duitse degelijkheid). Goed eten, goede stoelen en omdat het iets duurder is minder tokkies in het vliegtuig.
Daisy
Hoi Robert,

Ik vind je verhaal niet supersterk. Nergens een hap van eten en dan wel over alles een mening hebben. Bah, wat een makkelijke manier om een stukje te schrijven. 'Geen hap genomen' en 'Smakeloze kaassaus' rijmen niet echt met elkaar.

En je begint je artikel met het extra bijdragen van de passagier, maar je zit wel aan boord van een low cost prijsvechter. Ook niet helemaal consistent zou ik denken. Nou, jij hebt waarschijnlijk je bijdrage voor dit artikel makkelijk verdiend en dan geef ik je een tip om voortaan een a la carte maaltijd te kopen aan boord van de klm. Dat kost je ongeveer 15 euro extra en dan krijg je een heerlijke maaltijd. Kortom er wordt al naar passagiers geluisterd die bereidt zijn om iets extra's te betalen.

Gr,
Daisy