Consumenten helpdesks vaak met bek vol tanden

 

Bel net als de Keuringsdienst van Waarde eens met een afdeling klantenservice van een levensmiddelen fabrikant. Kijk voor telefoonnummer achter op een verpakking. Stel pittige vragen. Je zult verbaasd zijn wat voor een antwoorden je krijgt!

Als marketing-PR-man zit ik me vaak te verbijten bij het zien van een televisieaflevering van de 'Keuringsdienst van Waarde'. Overigens een geweldig televisieformat van de KRO.

Al sinds 2007 bestaat de 'Keuringsdienst van Waarde' en dan zou je denken dat fabrikanten hun lesje hebben geleerd. Gewaarschuwd zijn. Weten dat ze goed hun personeel moeten instrueren, een afdeling klantenservice moeten trainen, eerlijk moeten zijn over wat het product inhoudt. Vooral bij levensmiddelen... wat er in de verpakking van een product zit. Welke ingrediënten bevat het product en andere zaken die van belang zijn als je wilt weten wat je eet. Met name productkennis is essentieel als een consument een vraag heeft, contact opneemt met een afdeling consumentenservice en de vraag stelt. Dat doen de journalisten van KdvW ook. Het zijn gewoon consumenten met een vraag.

Zes jaar na de introductie van de KdvW geven consumentenservicemedewerkers nog steeds knullige antwoorden. Jokken. Of draaien om de hete brij heen. Nog steeds krijg je als consument, als je zo'n afdeling belt, niet de juiste informatie. En daar erger ik me scheel aan. Ga het maar eens proberen. Bij levensmiddelen vind je veelal op de achterkant van een verpakking een verwijzing naar een consumententelefoonnummer. Bel en stel een goede vraag. Bijvoorbeeld over het gevaar van E-nummers. (Overigens er is een machtig boekje te koop over de gevaren van E-nummers. Mijn advies is: koop zo'n boekje en gebruik het. Het kan veel ongewenste stoffen in jouw lichaam en dat van van je dierbaren voorkomen.

Stel fabrikanten op de proef. Bel, schrijf of mail. Je zult verbaasd staan over de lariekoek die er aan de telefoon wordt verteld.
Enfin, ik roep fabrianten op tot transparantie, eerlijkheid en duidelijkheid. Dat voorkomt ergernis en wellcht wordt dan ooit het fantastische televisieprogramma KdvW overbodig. Ik heb er alleen een hard hoofd in dat het gaat gebeuren.


Levensmiddelenfabrikanten en retailers kunnen altijd bij ons PR-bureau gratis advies krijgen over hoe ze hun klantenservice kunnen optimaliseren
www.dekroonophetwerk.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

R. Mokum
Dit geldt niet alleen voor levensmiddelen. Lees de perikkelen van een gewone, kritische klant:
http://klantenservices.blogspot.nl/
Marcel Wiedenbrugge
Tegenwoordig heeft iedere zichzelf respecterende fabrikant van consumentenproducten toch wel een FAQ lijst waar je op zijn minst op de meest gestelde vragen een concreet antwoord kunt vinden? Neem Wasa Knaeckebrot bijvoorbeeld. http://www.wasa.nl/veel-gestelde-vragen/
(meer hoef ik als consument echt niet te weten).

Over non-food vallen overigens ook de nodige vragen te stellen: waar is een product geproduceerd, heeft dit duurzaam plaatsgevonden (zowel voor de mens als de natuur).

Ik vind de KdvW overigens een prima programma, maar of de getoonde informatie representatief is durf ik niet te stellen. Het blijft natuurlijk televisie, dus ze zenden hoogstwaarschijnlijk alleen datgene uit wat kijkcijfers oplevert..