Gastvrijheid bestaat nog in Nederland....hoe is het mogelijk?

Een kort verblijf in een hotel is een trend. Steeds meer mensen willen zich lekker laten verwennen in een hotel Mijn ervaring leert dat het aantal sterren van een hotel niet een garantie is voor een prettig verblijf. Grote namen van hotelketens ook niet. Het gaat om betrokkenheid en een goed gevoel van gastvrijheid. Van de top tot de vloer.
Omdat ik een boek aan het schrijven ben over #gastvrijheid, test ik zo nu en dan hotels, bedrijven en overheidsinstanties.

Goed nieuws: gastvrijheid bestaat
Onlangs ging ik naar hotel Villa de Duinen. Een klein – tien kamers tellend – hotel in Noordwijk aan Zee. De dag dat ik het hotel bezocht, stormde het. Het was het slecht najaarsweer. De eerste verrassing was dat ik mijn auto voor de deur kon parkeren.
Bij binnenkomst werd ik door de vrouw des huizes ontvangen; Katja. Ze nam alle tijd,lLiet ons het restaurant zien, de keuken van het hotel/restaurant en ze bracht ons naar de kamer. De kamer was een feest. Lekker ruim, openslaande deuren met een terras, een ruime moderne badkamer en een Nilson bed. Wow. Hästens kende ik maar Wilson? Na een vermoeiende dag winkelen is het heerlijk om je neer te vleien in zo'n heerlijk bed. Top.

 

Na een opknapbeurt naar het restaurant, een trap neerwaarts.
Wat mij opviel is dat wij een tafeldame kregen. Denk aan DWDD. Ze leidde ons door het fraaie diner. Deed niet tuttig, was er wanneer wij het nodig vonden. Ze was vakkundig en gaf ons het gevoel alsof ze er voor ONS was. Heel wat anders dan de stijve bediening in veel Michelin sterrenrestaurants in Nederland. Geen gefluister. Eerlijk en heerlijk eten met een smooth bediening. De hotelnacht laat ik achterwege. Het hotelontbijt niet. Wij werden om half elf gebeld door een prettig heerschap. Of wij nog gebruik wilden maken van het ontbijt. Stel je voor. Wanneer ben jij gebeld in een hotel of je nog komt ontbijten. Ik heb het nimmer meegemaakt. En ik heb in heel wat hotels geslapen. Het ontbijt in veel hotels bestaat uit een buffetontbijt. In de Villa niet. De tafelheer deze ochtend vroeg waar wij zin in hadden. Eitje, broodjes, gesneden fruit? Wij werden er bijna verlegen van. En alles in kleine porties. Een kiwi gesneden in mini stukjes, mini croissants, broodjes, prachtige hamsoorten, boerenkaas. Bij het uitchecken kregen wij nog de aanbieding om naar het Wellness Center te gaan aan de overzijde van het hotel. Een tas met schone badjassen en handdoeken kregen wij mee. En het Wellness Center – geen onderdeel van Villa de Duinen – kan ik kort over zijn. Een weldaad. En probeer vooral het bubbelbed. Een massagebed waar je geheid in slaap valt. Na deze short stay in Villa de Duinen en het Wellness Center konden wij er weer tegenaan. Kom maar op boze buitenwereld.

Alle gekheid op een stokje. Managers die graag proefondervindelijk gastvrijheid willen ervaren behoeven geen boeken meer te lezen over gastvrijheid maar moeten zichzelf eens laten verwennen in Villa de Duinen. Overigens waarom gaat niet heel hotel Nederland eens te gast in Noordwijk aan Zee?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>