KIJK NIET IN DE OGEN VAN OOGARTS KHALIL IN WATERLAND ZIEKENHUIS

Onlangs werd mijn zoon (20) doorverwezen, door onze huisarts,  naar het Waterland Ziekenhuis. Hij had last van een slechtziend oog en hij maakte een afspraak met de oogpoli. Op de dag van het onderzoek ging zijn vriendin  met hem mee want twee horen en zien meer dan één. In de wachtkamer van de polikliniek kreeg hij te horen dat zijn oog zou worden ingedruppeld. In de behandelkamer vroeg een ‘zuster’ of mijn zoon zijn mouw op wilde stropen omdat hij toch voor de diabetestest kwam?! Dit was het begin van een ziekenhuismiddag die zoonlief niet gauw vergeet. Bij oogarts Khalil ging het niet veel beter. Bij binnenkomst werd hij zeer ongeïnteresseerd ontvangen door de arts zelve. Hij las de brief van de huisarts en keek in het oog van de patiënt. Naast de oogarts zat een co-assistent. De heer Khalil riep triomfantelijk: ‘Moet je eens naar dit oog kijken. Dit is een bijzonder gevalletje. Kom je bijna niet tegen’. Mijn zoon voelde zich ongemakkelijk met deze opmerking. Het nare gevoel werd nog eens extra gevoed door de oogarts: ‘Je hebt een lui oog en op jouw leeftijd is daar niets aan te doen. Pech voor je. Als je eerder actie had ondernomen dan had je nog een kans op herstel. Je mag je ouders wel dankbaar zijn dat ze je nimmer naar een oogarts hebben gestuurd’, aldus Khalil. De moed zonk in de schoenen van mijn zoon. Halil ging verder: ‘Het is ook je eigen schuld en het is dom dat de schoolarts ook niets gezien heeft’, aldus de man in de witte jas. Na dit spervuur van beschuldigingen, vroeg de vriendin van mijn zoon of het nog zin had om een bril te gaan dragen met een ‘lui oog’? De arts: ‘Een bril dragen heeft geen zin, uw vriend gaat ‘m toch afdoen’. Tja, daar kun je het mee doen. Toen ging de telefoon. Halil ging uitgebreid in conclaaf met een collega. Na dit gesprek ging de oogdeskundige nog even verder: ‘Ja, met zo’n oog kun je later nooit oogarts worden of piloot, ha ha ha, want met zo’n oog kun je geen diepte zien. Totaal verslagen verlieten de jongelui de spreekkamer.

Later vertelde ik het verhaal aan een kennis. Ik liet de naam van de arts vallen: ‘Ohhh, die arts ken ik. Hij heeft de ogen van een vriendin van mij verknald. Ze is nu aan een oog halfblind.’ Ze adviseerde me om een klacht te sturen naar de klachtencommissie van het ziekenhuis. Even twijfelde ik als vader. Ik dacht: heeft het wel zin? Ze houden in zo’n commissie elkaar allemaal de hand boven het hoofd. Dat blijkt wel uit het feit dat een orthopedisch chirurg Cees de Bruin jarenlang in hetzelfde Waterland Ziekenhuis ongestraft mensen in de vernieling heeft geholpen. Lang werd er over deze arts geklaagd maar de directie van het ziekenhuis greep pas na aanhoudend aandringen, te laat in. Op 5 mei jl. kwam het bericht naar buiten dat politie en justitie onderzoeken of orthopedisch chirurg Cees de Bruin voor de rechter moet komen. Drie oud-patiënten hebben aangifte gedaan.

Ik vraag me af hoe je je kunt wapenen tegen artsen die je slecht helpen, schofferen of zelfs de vernieling in werken. Een blacklist aanleggen zou dat helpen?

 

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Margreet
Het zal vast allemaal wel waar zijn, ik heb ook wel es een enorme botte *piep* als arts gehad, maar om dit als podium te gebruiken en dan ook nog ziekenhuis en naam van de arts noemen?
Wat nou als jij een persoonlijk oorlogje met die man hebt uit te vechten. Hoe moet ik dat weten of dit waar is? Omdat het hier staat?

De schrijver van dit stuk is, ondanks dat hij redacteur is?, niet professioneel bezig en de betrouwbaarheid van dit forum is zo niet langer gewaarborgd. Geval van jammer.
Helemaal als die arts echt zo'n *piep* is. Want dan moet je er echt iets aan doen en niet twijfelen of je een klacht in gaat dienen. Put your money where your mouth is!

Nu nog een blacklist van redacteuren?
Margreet
Ik was benieuwd of er ook gereageerd zou worden op mijn kritiek op dit stuk,
maar wat ziet mijn oog, het is niet eens geplaatst!
Zeker weten heb ik mij aan de Code of conduct gehouden, dus vraag me af..?
Waarvoor de mogelijkheid tot reageren, voor applaus?
R.W. van Est
Lid sinds 2008
Geachte arts, natuurlijk kunnen artsen fouten maken. Het zijn mensen. Echter ik vind het een groot bezwaar dat klachtencomm. niet of nauwelijks werken. Zie gevalletje Cees de Bruin. Het is een kwalijke zaak als patienten alles moeten pikken van artsen. En dat ziekenhuis directies vaak niet de guts hebben om een arts op het matje te roepen/te ontslaan.
C.J. Luyckx
Lid sinds 2019
Met alle begrip voor de situatie zoals in dit artikel geschetst, ben ik het met andere reagerenden eens dat dit niet het platform of medium is, waarop deze strijd moet worden gestreden!.
Wat nu als ik zelf een dispuut zou hebben met opstelster, hoe zou zij reageren als ik dit platform zou gebruiken op háár publiekelijk aan de schandpaal te nagelen? Een ongepaste situatie.

bob
Ik ben reuze benieuwd of de directie van het ziekenhuis Waterland stappen heeft ondernomen? Ik lees geen enkele officiele reactie van het ziekenhuis. Angst?
Enfin, er is niets mis als patienten in opstand komen tegen misstanden...dan is de schandpaal nog niet zo slecht.
betty
Kijk hier eens: http://www.optologie.nl/index.htm

Misschien dat er nog best iets te doen is aan het luie oog, dat willen oogartsen niet weten, echter in Amerika en een hoop Europese landen is optologie een erkende medische behandeling

Sorry voor de dol op klanten lezers.....deze post helpt niet in de discussie

Mijn zoon van 7 heeft anderhalf jaar met een afgeplakt oog gelopen om z'n luie oog te stimuleren, dat hielp maar nauwelijks, door de mensen van optologie.nl gaan z'n oog snel vooruit, de oogarts heeft inmiddels 2 keer gecontroleerd en is blij met het resultaat van het plakken.....we vertellen maar niet dat we dat al een half jaar niet meer doen.......
zo maar even
Beste Robert Kroon,

Aller eerst, wat naar dat uw zoon deze ervaring heeft moeten mee maken en op zo'n onproffesionele manieer ook nog. Ik hoop dat hij nog een keer voor een so naar een ander ziekenhuis gaat al is het maar dat een oogarts hem op een normale manier behandeld en uitlegt wat er wel of niet aan te doen is.

Ik lees u stuk maar er staan enkele punten in die niet helemaal kloppen.
ten eerste zijn er 31 officiele aangiftes tegen deze orthopeed gedaan ipv 3 dit was op de publiceer datum van u al bekend.
Het waterland ziekenhuis heeft pas sinds eind 2010 een klachtencommissie opgericht daarvoor was er alleen een klachten functionaris die aan zich zelf moest rapporteren (beetje dubieus) dus klachten kwamen niet verder dan haar kamertje. dus ook niet bij de directie. In 2008 is er ook een tucht zaak geweest en gewonnen tegen cees de bruin waar de directie van op de hoogte is gebracht door de klaagster zelf en haar advocaat en de directie heeft hier niks mee gedaan, verder zijn er geen aanwijsbare klachten geweest bij het ziekenhuis die ze ook heeft geregistreerd.
De directie greep pas in toen het in de media kwam, ze wilde niet naar ons luisteren maar toen de 2 berispingen begin 2010 naar boven kwamen in kranten toen namen ze ineens actie want toen ze op het bureau lagen bij de directie gaven ze niet thuis.

Ik zou zeker een klacht in dienen om te zorgen dat of de arts verbeterd in zijn gedrag en werkwijze (over zijn kundigheid kan ik niet oordelen) en laat het ziekenhuis maar eens wakker worden dat ze niet met cijfertjes naar het publiek moeten strooien kijk eens hoe goed wij zijn terwijl het in praktijk toch regelmatig anders is en niet alleen bij de oog arts er is op heel wat meer afdelingen echt wat fout.........alleen als wij als patienten of bezoekers blijven zwijgen kunnen ze er ook niks aan veranderen (als ze dat al zouden willen) want beloven daar zijn ze goed in, maar nakomen helemaal niet..... 1 klein voorbeeld. er zou een onderzoek komen naar de neurochirurg en de pijnpoli arts die inzake de bruin met elkaar samen werkte, het algemeen onderzoek is afgerond maar over deze 2 artsen word gezwegen.
Medische blunders
Gevalletje de Bruin, Khalil...,nu is er ook een kinderarts die zwaar over de schreef is gegaan dhr Lim
Waterland ziekenhuis en klantenservice??? lachertje
Sandra
Het is nu wel bekend dat het waterland ziekenhuis niet beste artsen heeft.
Afgelopen zondag was ik met mijn zoontje van 16 weken naar de eerste hulp gegaan omdat hevige krampen had in combinatie met koorts, overgeven en een ingezakte fontenell. Alles wat hij binnen kreeg kwam er ook weer uit.
Aangekomen bij de huisartsenpost kreeg ik eerst een waslijst aan vragen vervolgens deed ik mijn verhaal. Ik gaf de arts aan dat mijn zoontje sinds 3 weken naast de borstvoeding ook.flesvoeding krijgt.
Nou ik.gaf meneer meteen handvaten waaraan hij zich kon vastgrijpen en niet meer los wilde laten.
De klachten die mijn zoontje had zouden namelijk volgens de arts komen door de verandering in melk. Ondanks dat ik meerdere keren aangaf dat ik me dat niet kon voorstellen aangezien de melk voor hem niet onbekend was.
Ik ben naar huis gestuurd met druppels genaamd cinababy en ik moest het flesje kunstvoeding weglaten. Ondertussen was mijn zoontje nog steeds ziek.
De week erop had ik een afspraak bij consultatiebureau en daar bleek dat mm zoontje erg was afgevallen. Ik vertelde ook hun het verhaal. Tot mijn grote verbazing vertelde de verpleegkundige mij dat dit tekenen zijn van buikgriep en dat ik het flesje kunstvoeding absoluut niet moet weglaten anders had mijn zoontje kans op uitdroging.

Ik was en ben woedend op de arts van het waterland ziekenhuis. Dat een arts ondanks de klachten die ik aankaartte geen verder onderzoek verichtte en ons wegstuurde met druppels.
Lilian Damman
Ik heb alleen maar goede ervaring met oogarts Khalil voor me zelf en een bejaarden buurman jammer dat dat niet gemeld wordt
N.Bark Nadort
Ik kom al jaren bij dr.Khalil,een zeer goede arts.Een paar jaar geleden door een Kauwtje in mijn rechteroog gepikt.Een rafelig scheurtje in mijn hoornvlies.Diverse keren door dr.Khalil de rafeltjes behandeld en het is helemaal goed gekomen.Zeer kundig en een fijn mens.
wim van den broek
prima ervaring met Dr Khalil, beide ogen aan staar geopereerd.