Overstapleed Energiebedrijven

Mijn één-jarig energiecontract met mijn leverancier E.On liep ten einde per 1 februari 2012. Daarom ging ik medio december maar eens kijken op de bekende vergelijkingssites en besloot dat een één-jarig contract bij Budget Energie wel iets voor mij was. Op de vergelijkingswebsite gelijk de bestelling geplaatst met de vermelding dat ik graag een éen-jarig contract met vaste tarieven wilde, ingaande 1 februari 2012 en dat ik tevens gebruik wilde maken van de overstapservice, dus opzeggen huidig contract door de nieuwe leverancier. Ik kreeg keurig een e-mail retour met daarin bijlagen die vermeldden dat ik een contract voor onbepaalde tijd was aangegaan tegen variabele tarieven. Niet dus. Daarom even de klantenservice gebeld? "Hoe bedoelt u? Wij hebben staan een éénjarig contract vast tarief", meldde mij de dame monter. Foutje dus in de toegezonden bijlagen en rechtgezet. Net als het feit dat de beloofde korting en beloofde aanmeldbonus pas bij einde contract werden uitbetaald, hetgeen niet in de aanbieding stond. En ook stond daar niet in dat de helft van het vastrecht voor de hele contractperiode direct maar werd afgeschreven. Maar alla, de rente bij de bank is toch niet veel, dus zie het als een vorm van sparen. Ergens in januari kwam een bevestigingsbriefje van Budget Energie dat alles keurig pico bello was geregeld, dus rustig slapen. Weekje later de eindafrekening van E.On. Beetje vreemd dat dit al voor 1 februari kwam, maar alles was immers pico bello geregeld? En kreeg ook nog 300 euro terug, kan het mooier?

Een week later

Weer een week later volgt een standaard briefje van E.On dat ik dom was om op te zeggen bij zo een geweldige energiemaatschappij met de volgende geweldige voordelen, enz. En dat ik het risico liep om eventjes 350 euro overstapboete op te lopen bij voortijdige beëindiging. En dat ik het besluit over te stappen nog binnen 7 dagen kon terugdraaien. Dit briefje viel bij mij verkeerd en ik schreef een pittige e-mail? Hoezo overstapboete? Contract was toch beëindigd? Hoezo 350 euro? Volgens de richtlijnen op Consuwijzer mag voor voortijdig opzeggen van een jaarcontract maximaal 50 Euro boete gerekend worden. E.On, probeert u mij soms te intimideren? En waarom zegt u niet waarop u een boete baseert en hoeveel deze dan concreet is? Waar slaat dit op? Zet dat dan eens duidelijk in zo'n brief! Vervolgens kwam er een e-mailtje van de klantenservice dat mijn nieuwe leverancier het contract had opgezegd per 4 januari, dus 27 dagen te vroeg, en dat ik daarom 100 euro overstapboete zou moeten betalen! Vervolgens telefoontje naar Budget Energie. "Waarom opgezegd per 4 januari als ik zelf 1 februari heb opgedragen? En waarom niet in de bevestiging genoemd per wanneer is opgezegd, zodat ik nog had kunnen reageren? En oh ja: neemt u de overstapboete even voor uw rekening, het is per slot van rekening u aan te rekenen?" Schoorvoetend werd fout toegegeven en nee: de boete werd niet overgenomen. En ja: de overstap werd dan maar teruggedraaid. En nee, ik krijg geen nieuw contract per 1 februari, want dat is niet meer realiseerbaar. Maar wel per 1 maart. En wie lever dan de energie in februari? Tja..... Ik denk dat ik beter een maand met vakantie ga. Zucht.
Nog even gebeld met E.On. Situatie uitgelegd, begripvolle dame. "Maar waarom verifiëert of bevestigt u niet bij mij of de opzegging per door nieuwe leverancier opgegeven datum correct is? Zou hoop gedoe hebben gescheeld? En wees nou eens gelijk duidelijk en noem man en paard in uw correspondentie!" De dame zei dat ik wel een puntje had en belooft dit als suggestie te zullen voordragen.
Beide energiemaatschappijen hebben op het gebied omgaan met klanten nog een hoop te leren!

Naschrift van de gastcolumnist: 21-02-2012 -

Inmiddels reactie gehad van Eon dat de klantcorrespondentie wordt aangepast en men mijn kritiek terecht vindt. Van BudgetEnergie kwam een bericht dat men excuus aanbiedt, vergezeld van de mededeling dat men 1 maart bij lange na niet zal halen, wanneer wel is onduidelijk. Ook vinden zij het terecht dat ik de ten onrechte afgeschreven termijnen heb doen storneren door mijn bank en het zou doorgegeven worden aan de betreffende afdeling. Die heeft vervolgens weer de termijnen nog een keer afgeschreven, ik nog een keer gestorneerd, enz. enz. Zijn nu dagelijks geld heen en weer aan het boeken. Zal de rode kaart maar eens gaan trekken voor de incasso.

 

 

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

ineke
Het verhaal klinkt mij niet vreemd in de oren. Soort gelijk vehaal heb ik meegemaakt bij de overstap van Energie Direct naar Greenchoice. Het heeft maanden geduurt voor alles geregeld was en ik heb zelf een berekening moeten aanleveren van de teruggaaf die ik tegoed had.
Ik heb sterk de indruk dat ook de nieuwe keus voor GreenChoice niet de beste keus is. Ook ik had voor een jaar een contract met vaste tarieven besteld via de overstapservice en op de paieren die ik thuis kreeg stond dat het variabel tarieven betrof, veel hoger natuurlijk. Met bellen is dit wel weer rechtgezet. Al met al heb ik zeker 15 keer gebeld en een stuk of 10 mails verstuurd. Hopelijk is nu alles goed. Ik heb geen overstapboete hoeven te betalen, gelukkig maar.
Dus een ieder die wil overstappen: advies leg elk telefoontje vast, print elke mail, en controleer alles!
Edwin Weijers
Inmiddels reactie gehad van Eon dat de klantcorrespondentie wordt aangepast en men mijn kritiek terecht vindt. Van BudgetEnergie kwam een bericht dat men excuus aanbiedt, vergezeld van de mededeling dat men 1 maart bij lange na niet zal halen, wanneer wel is onduidelijk. Ook vinden zij het terecht dat ik de ten onrechte afgeschreven termijnen heb doen storneren door mijn bank en het zou doorgegeven worden aan de betreffende afdeling. Die heeft vervolgens weer de termijnen nog een keer afgeschreven, ik nog een keer gestorneerd, enz. enz. Zijn nu dagelijks geld heen en weer aan het boeken. Zal de rode kaart maar eens gaan trekken voor de incasso.
Edwin Weijers
Het blijft een never ending story. Ondanks het feit dat Eon beterschap beloofde in communicatie werd er pats-boem 100 euro boete van de bankrekening gehaald zonder nader bericht. BudgetEnergie schoof de ingang contract datum verder op van 1 maart naar 15 maart . Op 20 maart nog even gebeld: nog een paar daagjes geduld, meneer. Op 4 april heb ik gezegd voor de allerlaatste keer te bellen en dan om ontbinding van mijn contract te gaan vragen. Antwoord: maar u heeft al een contract per 4 januari en wist u dat wij de boete van uw oude leverancier vergoeden? Nee, dat wist ik niet, want mij is altijd verteld dat BudgetEnergie dat juist niet deed en daarom de contractdatum zou wijzigen. Zucht, dat noemt zich klantenservice. Al die tijd ben ik onwetend gelaten. En nu maar eventjes 4 maanden voorschot laten incasseren. Je krijgt er een punthoofd van.