Pathé houdt niet van 3D-klanten

Klantgerichtheid is al niet overal vanzelfsprekend. Nog erger is het als er helemaal geen sprake meer is van een klantgerichte benadering omdat een opgedragen werkwijze of procedure belangrijker is dan de doelgroep. Bioscopen hebben zo’n nieuw ‘ding’ waar vooral stevig aan vastgehouden moet worden: de 3D-bril!

Er worden steeds meer films vertoond in 3D. In het verleden kreeg je bij de ingang van de bioscoop een 3D-brilletje uitgereikt dat je, na afloop van de film, weer moest inleveren. Maar sinds kort heeft men bedacht dat de bezoekers hun brilletje beter zelf kunnen aanschaffen; een eenmalige investering van € 2,50 per persoon en bruikbaar bij alle 3D-films. Een idee dat snel is opgepikt, beide grote bioscopen in de stad hanteren inmiddels dit systeem.

Als eerste bezochten wij met het gezin de Euroscoop. Kaartjes en brilletjes gekocht en genoten van een geweldig leuke 3D-film. Enkele weken later gingen we weer naar de film, deze keer bij Pathé. Brilletjes van huis mee in de tas, het was tenslotte een eenmalige investering geweest… Groot was dan ook onze verbazing toen de caissière ons vertelde dat de brilletjes van de Euroscoop niet werken bij Pathé. Hoeveel verschil kan er zijn tussen 3D-brillen en de films waarvoor ze nodig zijn, dacht ik nog. Maar oké, niet te flauw, er stond een lange rij achter ons, dus maar weer vijf brilletjes à € 2,50 aangeschaft. In de zaal toch eerst even ‘onze’ brillen uitgeprobeerd. En ja hoor, uiteindelijk zijn de brilletjes van Pathé keurig in hun plastic verpakking gebleven; natuurlijk doen de brilletjes van de ene bioscoop het ook bij de andere! Hoe langer ik er over nadacht, hoe onvriendelijker ik deze werkwijze en klantbenadering vond.

Na afloop van de film dus terug naar de balie om de brilletjes weer in te leveren. Maar dat ging helaas niet meer, de brilletjes waren nu eenmaal aangeschaft, en het feit dat ze nog verpakt waren deed daar niets aan af. 'Zo zat het systeem nou eenmaal in elkaar'. Sterker nog, ik was in overtreding omdat ik de brilletjes van de Euroscoop gebruikt had bij Pathé. Zelfs de bedrijfsleider werd erbij gehaald om dit op te lossen. Mij ging het inmiddels allang niet meer om de restitutie van € 12,50, maar wel om het principe.

Deze bedrijfsleider was helaas ook niet zo ruimdenkend richting zijn bezoekers. Ook hij hield voet bij stuk en sloot zijn betoog af met een ferm dreigement; de volgende keer zouden onze brilletjes van de Euroscoop in beslag genomen worden! Met stomheid geslagen voelde ik langzaam de slappe lach op komen. Dit was het moment dat ik maar ben afgehaakt, de verpakte brilletjes heb ik achtergelaten.

Dus beste bioscoopbezoeker, neem alsjeblieft genoegen met één 3D-brilletje! De film wordt echt niet mooier of spannender met een brilletje van de betreffende bioscoop! En beste bioscoopketens, waarom niet eens investeren in klantgerichte kruisbestuiving? Help elkaar en zorg dat er voldoende tijd over blijft om medewerkers te trainen in een gastvrij onthaal van de bioscoopbezoeker, om diezelfde bezoeker vervolgens met een glimlach en universele 3D-bril op de neus weer uit te zwaaien!

Overigens leverde een tweet over het brilletjesverbod me dezelfde dag nog twee nieuwe volgers op; u raadt het al,Euroscoop en Pathé! Een reactie op de tweet hebben ze nog steeds niet gegeven.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Gek Op Klanten: Pathé houdt niet van 3D-klanten » eXcelleRes
[...] meer informatie zie (Bron): ManagementSite Netwerk jQuery(document).ready(function($) { [...]
Beernt
Ik kan nu al uitzien naar mijn bezoek aan de Pathé bioscoop met mijn eerder aangeschafte brilletjes. Knappe jongen die mij mijn bril afneemt ! Ik denk dat ik 0900-8844 maar voorprogrammeer ! :-)
Arjan Beens
Lid sinds 2019
In Groningen geen probleem en daar kost je brilletje maar eenmalig 1€ bij de Pathe..ik geef altijd gewoon aan dat ik al een brilletje heb, nooit een probleem.
Trace
Wat een grote onzin verhaal. Het is toch logisch dat pathe haar eigen brillen aansmeert.. Alsof pathe elke 3d bril op de wereld moet gaan testen op compatibiliteit van haar projectoren. Bij de 3d tv's van tegenwoordig heb je ook voor elk merk weer een ander bril. Er zit namelijk patent op de verschillende technologieen. Ga je dan ook huilen als je verplicht wordt een bril te kopen van sony om de sony tv in 3d te zien? Toevallig werkte de 3d bril ook bij de projector van pathe. Maar dat wilt niet zeggen dat hij overal gaat werken. Hoe kan je dan zonder enig verstand hierover anderen adviseren om 1 bril te houden? Op basis van 1 ervaring? Nou geweldig.. Maarja zo zie je maar weer hoe slim mensen zijn..

En 1 3d bril in pathe is 1 euro. De 1,50 is toeslag wat overigens helemaal nergens op slaat..
Als je wilt dat alle bioscopen dezelfde bril moeten gaan gebruiken doe dan maar eerst onderzoek over hoe de techniek in elkaar zit. Dan praten we verder.

Gr trace
Claire
Meneer of mevrouw, u heeft helemaal gelijk.
Mijn ervaring is precies hetzelfde, de 3d brillen werken overal.

In mijn woonplaats Houten, ben je verplicht om een 3D bril bij de film te nemen, want die zijn speciaal ingekocht, en werken alleen voor deze bioscoop, bla bla bla.
Ik nam mijn gekochte bril van de Pathe en u raad het al, deze bril werkte net zo goed!
Sta je dan, heb je weer extra moeten betalen voor een film en dan is het nog dubbel ook!

Van mij mogen ze het 3d effect ook afschaffen, ik vind het geen toegevoegde waarde hebben. Blijf het zonde vinden, vind een onscherpe film veel mooier, maakt het echt.
Maar helaas worden tegenwoordig sommige films niet meer getoont zonder 3D effect.
Tegenwoordig betaal je zo 15 euro voor een film (inclusief bril) en vinden de bioscopen het gek dat de zalen leeglopen..

Nee blijf vooral extra verplichte dingen erbij verkopen, dan blijf ik helemaal niet terug komen.

En trace ik heb hier het vermoeden dat je een werknemer bent van de Pathe.. En anders is de mening wel erg diekant op gericht ;)
Marco
Er zijn (bij mijn weten) minstens 2 typen brillen mogelijk bij 3D in de bioscoop. Namelijk:
- actief
- passief

Een actieve bril heeft een sensor en een batterij om afwisselen het linker/recht oog te blinderen. Dit is een zogenoemde "shutter-bril". Dit is een duurdere bril en eerder vermoeiend en kan daarbij ook nog defect raken.

Een passieve bril gebruikt polaroid techniek om links bijv de verticaal en rechts de horizontaal gepolariseerde beelden door te laten.

Meer on topic: te gek voor woorden dat men verplicht wordt een bril aan te schaffen en ook nog eens denkt dat per uitbater een eigen bril noodzakelijk is!

Maar bovenal: wanneer stopt deze onzin? 3D films zijn lang niet altijd mooier (Avatar was een prettige uitzondering). Vaak is het effect maar heel beperkt.
Wel zit je dan te kijken naar een film waar je telkens maar de helft van de lichtopbrengst 'door krijgt'. Want het filter bij de projector laat telkens maar de helft van het licht door (uitgaande van de passieve variant - die het meest voorkomt).

Ik wil graag naar een film zonder nep-3D (want post-productie 3D is zeker niet echt). Daarbij blijft het een techniek waarbij geen echte diepte ontstaat. Je hoofd bewegen om langs een object te kijken kan niet. Onze hersenen ervaren dit toch niet als echte diepte.
Mari
Voor de duidelijkheid, een 3d-bril bij pathe in Tilburg kost maar 1 euro. De andere 1,50 die je betaalt is de 3d-toeslag, eentje die je bij iedere gemiddelde bioscoop betaalt.
Jasper
Grappig dat ik dit net tegen kom in Google zoektocht in 2014.

Ten tijde van schrijven waren er veel verschillende 3D systemen in omloop in Nederland. Inmiddels hebben veel bioscopen dezelfde techniek als Pathe gekozen: namelijk RealD.

Toen de markt net nieuw was konden de bioscopen er niet van uit gaan dat de ene bril bij de andere bioscoop werkte. En elk bedrijf met slecht-geinformeerde klanten weet: elke belofte die je maakt (ook al is het een aanname) kost je meer dan je lief is. Wat als men waarschijnlijk hadden gezegd en de bril had niet gewerkt? Dan hadden ze als het hele bedrag aan deze dame moeten restitueren. Uiteraard was men grof en kort door de bocht maar zij konden ook niet ruiken welke techniek de concurrent had gebruikt. Waarschijnlijk biedt het dichtgetimmerde kassasysteem niet de mogelijkheid om reeds gekochte brillen weer in te nemen behalve het volle bedrag.

De Pathe is voor de massa en men heeft geen zin noch tijd om klanten fatsoenlijk te helpen. Het is eenheidsworst waar je je wel of niet in kan vinden. Bij voorkeur ga ik ook niet naar een Pathe bioscoop maar een concurrent (Cinerama in Rotterdam, Mustsee Delft voordat het door Pathe was ingelijfd).

Ik gebruik al enkele jaren mijn eigen RealD limited edition bril van brillenmaker Oakley waar ik trouwens een behoorlijk beter beeld heb (mag ook wel voor EUR 80). Deze werkt in alle RealD bioscopen (lijst hier:http://www.reald.com/content/theatre-locator.aspx).
Let wel: deze werkt niet met IMAX 3D, die gebruikt haar eigen techniek.
Jean-Pierre Claessens
Bij de pathé in Eindhoven kostten 3D-brilletjes al €1,00 sinds je ze mag houden na een voorstelling. Volgens mij heeft pathé daar vanaf het begin al landelijke richtlijnen voor, net zoals hun wens om films enkel door hun bril bekeken te laten worden. Als je uiteten gaat bij een restaurant neem je toch ook niet je eigen mayonaise mee voor bij de frietjes?

Dit artikel heeft dus naar mijn mening niet zoveel waarde. Het doet me meer denken aan goedkope propaganda omdat meneer een paar eurootjes meer moest betalen.
Pors
Bij VUE eens een Pathé bril getest -- maar lijkt niet helemáal OK.
Niet op ondertitel en lichtbronnen in de film....
TJA
Sorry hoor, maar als jij ergens op het terras zit te drinken en daar een pizza bij pakt van de pizzeria daarnaast zullen ze ook niet blij zijn. Je had in eerste instantie die brillen gewoon niet aan moeten nemen, dan was er niks aan de hand geweest.