The never ending story: KPN maakt klanten niet (altijd) blij!

Ik heb een internet- en telefoonabonnement bij KPN. Niet omdat ik zo gek ben op KPN; meer uit de macht der gewoonte. Ik heb gewoon geen zin alle voordeeltjes na te pluizen. Bovendien leert de ervaring dat overstappen een hoop gedoe met zich meebrengt: niet zelden is een huishouden gedurende dagen of zelfs weken geheel verstoken van internet en telefoon.
Daar heb ik helemaal geen zin in.
Vandaag kreeg ik een brief: ‘KPN wijzigt uw BelOnbeperkt Altijd bundel’ (BOA-bundel). In gewone mensentaal: ‘KPN gaat haar tarieven verhogen’. Van € 10,- per maand naar € 15,-. Dat is, hoe je het ook went of keert, een flinke stijging.
Zo moet ik dat volgens de directeur van KPN Klantencontact, dhr. Middelkoop, echter niet zien: ‘Tegenwoordig bellen steeds meer mensen naar mobiele nummers’. Daarvoor ‘betaalt u nu nog losse gesprekskosten’.

Geen kijk op het individu

Zo maakt KPN klanten blij met een dode mus. Ik behoor namelijk niet tot die ‘steeds meer mensen’.
Om haar goede wil te tonen verstrekt KPN een ‘persoonlijk en vrijblijvend advies’. Conclusie: de BOA-bundel past het beste bij mij. Hola! Waarop hebben de rekenmeesters van KPN dit advies gebaseerd? Op ‘uw belgedrag van augustus tot en met oktober 2011’. In die periode heb ik voor minder dan € 2,- aan extra gesprekskosten gemaakt. Niet aan mobiele nummers trouwens, maar een 0900.
De argumentatie van KPN is dus lariekoek.
Ik wil die nieuwe BOA-bundel helemaal niet. Ik wil gewoon mijn huidige abonnement handhaven. Maar dat kan niet. KPN geeft haar klanten namelijk geen keuze: BOA-bundel mét mobiel. Slikken of stikken.
Volgens KPN moet ik blij zijn met mijn nieuwe bundel: ‘U betaalt dus geen extra kosten meer voor bellen naar mobiele nummers binnen uw bundelperiode. U weet daarom altijd waar u aan toe bent, ongeacht of u naar vaste of mobiele nummers belt’.
Alleen was dat altijd al het geval en betaal ik daar nu jaarlijks € 30,- meer voor.
Begrijp me goed: ik wil KPN niet het recht ontzeggen haar tarieven te wijzigen als daar goede redenen voor zijn. In het contract dat ik met hen ben aangegaan zal ook vast wel een bepaling staan dat zij daartoe gerechtigd zijn. Maar meneer Middelkoop, bespaar mij dan wel uw flauwekulpraatjes en oneigenlijke argumenten.

Een vent een vent, een woord een woord en noem een tariefsverhoging dan gewoon een tariefsverhoging!

6 thoughts on “The never ending story: KPN maakt klanten niet (altijd) blij!”

Joost 7 jaar ago

Euhh… Ik zal het u nog sterker vertellen. U betaalt daarvoor geen 30 euro maar zelfs 60 euro per jaar meer voor (12 * 5 euro)

Koos 7 jaar ago

Tja, Willem, geen spelt tussen te krijgen, jouw redenering. Eerlijk gezegd had ik me ook aan dit verkoopverhaaltje van meneer Middelkoop gestoort. Toch doet niet alleen KPN dit. Ik zie ook energiebedrijven, Ziggo, en anderen dit doen. Het lijkt erop dat dit dus toch werkt? Of doen die bedrijven elkaar in dit opzicht gewoon na, zonder na te denken?

Kent iemand voorbeelden van grote bedrijven die eerlijker communiceren en daar positieve respons van hun klanten op krijgen?

Wim Nierman 7 jaar ago

Dit is mij uit het hard gegrepen. En wat doen we eraan? Helemaal niets! Ja. je kunt overstappen naar een andere provider, maar in het meest gunstige geval is dat van het zelfde laken een pak. Concurentie? In deze wereld is de concurrentie verworden tot een absolute klucht, waarin de hoofdrolspelers met veel mooie woorden en dikke verhalen ons als consumenten een rad voor de ogen draaien.

Klein voorbeeld nog ter aanvulling. Bent u verkoper of importeur van een bepaald automerk, dan is natuurlijk voor de hand liggend, dat uw medewerkers in uw merk (lease)auto rijden. De bakker eet toch zeker wel zijn eigen brood? Nou bij onze telecom providers moeten ze daar helemaal niets van hebben. We verdienen ons brood met communicatie, maar zelf gewoon gebeld kunnen worden is er niet bij. Uitsluitend via de bekende 0900 nummers, die uiteraard niet in het reeds gekochte pakket zitten. Het is nu zover gekomen dat er zelf wettelijke maatregelen hierop nodig zijn. Hoezo concurrentie?

En dan de limit. Er verschijnen steeds meer zogenaamde 088 bedrijfsnummers waardoor de nietsvermoedende consument in eerste instantie denkt dat er wellicht sprake is van een economische opleving in de regio Nijmegen. Neen, dat is weer een verzinsel dat met gelijksoortige argumenten als bij de BelOnbeperkt bundel in de markt is gezet. Natuurlijk kost het extra geld en natuurlijk blijkt opeens dat het bellen met zo’n nummer niet in de bundel is inbegrepen.

Ik zoekt contact met een slimme postduivenhouder die nu, na eeuwen vooruitgang het wel ziet zitten om deze oude vorm van communicatie met een sterk businessmodel weer nieuw leven in te blazen.

Lukt dat niet, dan kunnen we die duiven nog altijd proberen zodanig af te richten dat ze in miljoenen aantallen hun shit op de juiste plek gaan deponeren, op de stoep van de zo klantvriendelijke telecomproviders. Ik zie de duiven dat nog wel doen, maar helaas, wij als consument geloven het wel en laten ons gewillig en systematisch uitkleden. Zelfs een komiek als Joep van het Hek heeft in zijn strijd tegen deze armoede het vaantje moeten strijken.

Henk Timmer 7 jaar ago

Kan het helemaal eens zijn met de steller. Derhalve ben ik destijds tegen MIJN macht der gewoonte in overgestapt naar ziggo alles in een. Ook daar is het niet alles koek en ei maar eerlijkheid en recht toe recht aan redeneren bij tariefverhogingen geven tenminste aan waar je aan toe bent. Tele 2 zou goedkoper zijn, reclame van de laatste tijd, maar mail adressen wijzigen en dergelijke wil je niet en de macht der gewoonte is ook nu van toepassing. Maar het zou toch een keer handig zijn als de bestaande klant een voordeeltje krijgt in plaats van de overstappende. Maar ja men houdt rekening met die macht der gewoonte. En dat laatste geeft dan weer de motivatie om alsnog over te stappen. Voor mijn mobieltje ben ik nog bij KPN maar of dat lang aanhoudt weet ik niet.

henri 7 jaar ago

hoe wil je een prijsverhoging op een eerlijke wijze vertellen?, het is even wennen, maar op deze manier nodigt het wel vaker uit om dan maar naar iemands mobiel te bellen, dat neemt dus ook een drempel weer weg, weinig mensen bellen je mobiel als men vast geen verbinding krijgt.

ik vind onbeperkte belbundels ideaal, zeker als er meer speciale tarieven in zitten voor een vaste bedrag. dat had KPN los kunnen toevoegen maar dan waren de extra kosten misschien wel 5 euro. Nederlanders houden niet van te veel kiezen, het duurt in nuchter holland redelijk lang om een grote groep gemotiveerd te krijgen voor een nieuw produkt, laat staan aanvullende diensten.

lees ook mijn blog item over dergelijke besparingstips http://www.henrihenry.nl/blog-beltegoed

A.H.Smit 7 jaar ago

Waarom moeten wij genoegen nemen met een nieuw tarief terwijl we het voor €10 hebben afgesloten.Naar mobiel bellen heb ik geen belang en zeker niet voor €60 per jaar wat het gaat kosten,heb gebeld met de KPN maar het antwoord was zeg het abonnement dan maar op,dus niets aan tedoen betalen maar,misschien kunnen wij ons gezamelijk bij RADAR melden , hopelijk dan resultaat
.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *