1 + 1 = KASSA !

Ieder mens heeft een paar keer in zijn leven een potentieel succesvol idee. Het zijn slechts ondernemers die huid en haard op het spel zetten om zo'n idee te transformeren naar een business case. Wellicht doet u in dit blogtikel zo'n idee op?

 Deze week voor u uit de media gehaald.

1     "Verhoging pensioenleeftijd geen wondermiddel tegen vergrijzing"

+

1     "Tweede Kamer is het beu dat mensen die bellen naar een 0900-servicenummer niet alleen de gesprekskosten betalen voor de daadwerkelijke hulp, maar ook voor de tijd dat ze moeten wachten tot ze iemand aan de lijn krijgen."

=   callcenters met 60 plussers

1 Naar het voorbeeld van de Verenigde Staten en Duitsland pleiten sommigen ervoor de AOW één of twee jaar uit te stellen. Maar verhoging van de pensioenleeftijd breekt de grijze golf niet af. In die omstandigheden is verhoging van de pensioenleeftijd een pijnstiller. Wat omhoog moet is de arbeidsparticipatiegraad onder de 65 jaar. Een kleine rekensom maakt dit duidelijk. Van mensen van 64 jaar werkt nu maar 8 procent. Door alleen de pensioenleeftijd te verhogen, is het niet aannemelijk dat mensen van 65 en 66 in grotere percentages zullen gaan deelnemen. Dus is zaak om mensen met een prepensioen in het arbeidsproces in te zetten tot 65 of zelfs daarna. Maar als zo vaak mensen willen niet worden opgedragen of financieel worden gedwongen. Dus maak het aantrekkelijk, bijvoorbeeld een callcenter (in- en outbound) vanuit huis of in callcentra met gelijkgestemden. Dus in plaats van de klaverjassen bij de visvereniging, nu schaken met de klant aan de telefoon. En helemaal bridgen op hoog niveau als het om callcenter onderwerpen gaat die gerelateerd zijn aan de carrière van de 60plusser bijvoorbeeld boekhouden of ICT. Het kan ook om andere relaxte sociale functies gaan, bijvoorbeeld receptie werk. En dat hoeft niet altijd door vrouwelijke blonde twintigers te worden gedaan. Kijk maar eens in de mediterrane landen. Het idee is om 60+ die vitaal zijn de kans te bieden om voor een bepaald aantal uren per week prettig, sociaal en niet te inspannend werk te bieden.

+
 

1 PvdA-Tweedekamerlid Martijn van Dam en zijn CDA-collega Jos Hessels gaan er dinsdag bij minister Joop Wijn van Economische Zaken op aandringen een einde te maken aan lange betaalde telefonische wachttijden. De Kamer behandelt dan een wetsvoorstel dat de waakhond van de telefoonbedrijven, Opta, sterkere bevoegdheden geeft om misbruik van zogeheten 0900-servicenummers tegen te gaan. De Opta kan dan sancties opleggen en eventueel deze nummers, waarvoor extra betaald moet worden, intrekken. Als 0900-servicenummers niet langer mensen in de wacht mogen houden zeker niet betaald, dan is er eigenlijk maar een oplossing, meer callcenter medewerkers.

=   Callcenters en de bedrijfsrecepties bemand/bevrouwd met gemotiveerde 60 plussers. De proef op de som; na het verschijnen van de mediacoverage m.b.t. "0900-servicenummers en betaald wachten", kreeg CallCenter Jobs direct al gerelateerde aanvragen voor callcenter medewerkers. Helaas werd nog niet naar 60+ gevraagd.

Wie neemt de oude maar zo goed passende handschoen op?

Door Christian ter Maat MCC, MMC, CMC; Directeur Carevolution; organisatie- en managementadvies. Succes thema’s bij opdrachtgevers van Carevolution: revolutie in merkdenken en retail concepten. Ter Maat publiceert ook op Eventbuzz en Reply To All.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>