2007; jacht seizoen of uit de hand voederen?

Wordt 2007 het jaar van de jager en zijn prooi of wordt het junglebook (me Tarzan, you the client?). Wie is wie in het dierenrijk en welke pikorde is er in 2007? Gaan we in 2007 de drijfjacht aan, lokken we de klant in de val, gaan we de klant temmen of blijven we hem voederen thuis of in het hertenkamp?

Een nieuw jaar, althans volgens onze kalender. De snelst groeiende aanbod- en uiteindelijk vraagmarkt heeft op 18 februari zijn feestje; Chinese New Year.

 

Dit is een uitnodiging aan de lezers om de volgende vragen online te beantwoorden of hierop te reflecteren. Hoe ziet het klantdier eruit in 2007, in welke habitat heeft hij zich verstopt en met welke camouflage kleuren beweegt hij zich door de jungle van de verkopers? Wie (pikorde) of wat (voortplanting of lijfsbehoud) motiveert de klant? We kunnen onderscheid maken tussen groot wild (B2B), klein wild (B2C) en bestaande relaties (huisdieren).

 

Hieronder staan enige trends en risico’s voor 2007, maar in de komende week zal de media en de borrelpraat hier nog op inzoomen.

 

De trends in 2007 zijn:
 

·        langzame groei van de economie, voorzichtige investeringen

·        technologische klein wild toepassingen (merger thuis ICT – audio visueel)

·        MKB groeit en bloeit; vooral de groothandel, de bouw en de dienstverlening doen het goed, de foodsector blijft als enige achter

·        toename ZZP-ers en werkgelegenheid neemt in de meeste sectoren toe

·        toenemende concurrentie uit Oost Europa en emerging markets

·        design en kwaliteit producten/diensten belangrijker

·        verdere professionalisering en vergroting van purchasing officers, afdelingen en beleid

·        broeikas effecten leiden naar meer MVO maar ook naar maatschappelijk verantwoord consumeren (MVC); wegwerp maatschappij staat onder druk

·        opkomst nieuwe diensten en modellen in de zorg en wellness

·        gunnen belangrijk, maar innovatie en waarde creatie belangrijker

·        toename van aanbestedingen

·        van koetjes- en kalfjes cultuur naar durf- en resultaat cultuur

·        en wat nu met die kenniseconomie?

 

 

Risico’s in 2007 zijn:

·        dollar en olie koers

·        concurrentie van Oost-Europese bedrijven, de Chinese maakindustrie en ict-ondernemingen in India

·        krapte in bepaalde segmenten van de arbeidsmarkt

·        onstabiele politieke besturing in NL, consensus georiënteerd i.p.v. actie gedreven

·        huizen bubble in US en hypotheekrente aftrek discussie in NL

 

 

Het begin van 2007 is een uitgelezen kans om nu eens dat Hertenkamp op te ruimen. Breng eens leven in het park, andere species erbij betrekken levert een rijke schakering voor zowel de onderneming als ook voor de overige dieren. Vind de juiste jacht strategie, die begint bij het identificeren van het type wild en de motivatie van haar levensdrang (voortplanting en of continuïteit). En heb het lef deze strategie toe te passen.

 

Happy Hunting in 2007 and don't approach a goat from the front, a horse from the back, or a fool from any side.
 

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>