Create value or desire?

Waar gaat het om; waarde- of verlangencreatie?

 

In Amerika is onlangs de controversiële documentaire Borat; “Cultural learnings of America for make benefit glorious nation of Kazakhstan??? in première gegaan. En welke strategie is toegepast ter verhoging van box-office inkomsten?

 

Traditioneel gaan films in zoveel mogelijk bioscopen tegelijk van start (+/- 4.000 in de US) met een marketingbudget van 50 tot 100 miljoen euro. Het eerste weekend is maatgevend, daarna loopt het bezoek per weekend met de helft terug. Alles draait om de inkomsten per bioscoop, die stijgen naarmate men begint met een gevulde zaal en daarna is de doorlooptijd van belang.

 

“Borat is different???. Maar ook de marketing strategie van aanbod naar vraag. Door Borat in slechts 840 bioscopen te stagen, creëert 20th Century Fox een “desire??? en “word-of-mouth???. Beide goed voor tot de nok toe gevulde zalen en hogere inkomsten per bioscoop.

 

Dit principe wordt ook toegepast bij live optredens, bijvoorbeeld die van de Rolling Stones of van Cirque du Soleil. Eerst gaan enkele shows in de verkoop en zodra deze voor meer dan 70% zijn uitverkocht, dan zijn er opeens meer shows in het voorzicht. Surprise or creating desire and buzz? Als je dit “hold-over??? fenomeen uitzet in een grafiek zie je onmiddellijk het verschil in waarde creatie.

 

Het creëren van “desire??? leidt tot “word-of-mouth???, wat weer leidt tot waarde creatie! Probeer het eens met uw product of dienst en ik nodig u uit om de resultaten te met ons delen. Lukt het niet dan help ik u met een andere strategie (christian@carevolution.nl). Wist u dat bijvoorbeeld het matige bioscoopbezoek in Nederland leidt tot het verhuren van bioscoopzalen als congres- of collegezaal.

 

De comedian Cleese is het niet met mij eens;

“I used to desire many, many things, but now I have just one desire, and that’s to get rid of all my other desires??? .
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *