De éminence grise van marketing is 76 jaar en zelfs over digitale marketing heeft hij een visie.

Iedereen die maar enigszins geïnteresseerd is in marketing heeft een boek van deze meester. Ooit begonnen als Masters of Arts; heeft hij nu verscheidene succesvolle lesboeken en meer dan 100 wetenschappelijke artikelen geschreven over marketing en marketingstrategie. Ontmoet de Einstein van Marketing.

Philip Kotler reist de hele wereld over om zijn publiek te verleiden tot marketing. Na dit seminar gaat hij naar de kleine opkomende Oostblok-staten om zalen van 500 tot 700 man per dag toe te spreken. Wordt het dan geen ‘u vraagt, wij draaien’ programma? Nee, ondanks dat het pallet aan PowerPoint slides dezelfde is en hij al veel van zich af heeft geschreven in boeken en artikelen; blijft het expressieve in de marketing filosoof bovenkomen. De case voorbeelden zijn uiterst zorgvuldig gekozen en verschillen per presentatie. Hij gaat rustig stap voor stap door zijn programma. Maar tegelijkertijd vliegt de tijd en moet de zaal opschakelen om de theorieën en cases te absorberen. Tussen de regels door strooit hij met recente en klassieke boeksuggesties waaronder:

Waarom nu naar zo’n seminar als u al enkele boeken hebt gelezen? Niet voor onderling overleg over de onderwerpen met vakgenoten, daar is wat te massaal voor (+- 300 pax) en te weinig tijd en gelegenheid voor. Wel om eens goed te reflecteren over waar zijn wij nu de hele dag mee bezig en hoe voegt marketing waarde toe aan mijn organisatie. En ‘last but not least’: INSPIRATIE. U gaat met minstens 10 nieuwe ideeën naar huis. Afhankelijk van uw functie, industrie of klantengroepen (B2C of B2B) zitten er verschillende kapstokken in zijn programma voor reflectie en progressie. Maar u moet het zelf doen, de meester reikt aan.

“Marketing is not the art of finding clever ways to dispose of what you make. It is the art of creating genuine customer value.”

“Marketing takes a day to learn and a lifetime to master.”

Seminar: Philip Kotler over marketing
Organisatie: Focus

Trainer: Philip Kotler

Datum: 4 oktober 2007

Locatie: Nyenrode Business University

beoordeling:

algemeen: 8

inhoud: 8

Presentatie: 7,5

toepasbaarheid: 8,5

groepsniveau: 7

locatie: 7,5

Ongetwijfeld zien we Philip Kotler in het komende jaar nog eens terug in Nederland. Als u van Marketing houdt, maak uw agenda vrij en laat u verleiden tot een nieuwe kijk op marketing.

Nyenrode Business Universiteit verleende op maandag 3 september een eredoctoraat aan Philip Kotler. Eerder werden eredoctoraten uitgereikt aan o.a. Z.K.H. Prins Bernard der Nederlanden, Nelson Mandela, Wim Kok, Albert Heijn, Frits Golschmeding en Bill Gates.

Kotler ontvangt het eredoctoraat onder meer voor zijn jarenlange bijdrage aan het academisch onderzoek op het gebied van marketing. Zijn boek Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control geldt als standaardwerk en is inmiddels aan de dertiende druk toe. Het laudatio noemt verder zijn bijdrage aan de wetenschap in het algemeen, en de rol die hij als adviseur heeft gespeeld voor regeringen en bedrijven bij het ontwikkelen en positioneren van hun middelen om te kunnen concurreren op de internationale markt.

Door Christian ter Maat MCC, MMC; Directeur Carevolution; organisatie- en management advies.
Voor o.a.: marketing- en positioneringsvraagstukke en het verbeteren van de servicekwaliteit in organisaties.
Eventbuzz blogs van Christian zijn hier te lezen.
Ter Maat publiceert ook op Gek Op Klanten.
Voor publicaties over (corporate) communicatie, zie; Reply To All

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *