Gratis APK Levenslang!

(bericht uit de automotive branche). Volgende week, tijdens de AutoRAI, wordt een opvallend nieuw initiatief gelanceerd: de Nationale Autokaart. Voor € 69 kan de consument een klantenpas kopen die hem recht geeft op levenslang gratis APK, plus bij onderhoud en reparatie 10% korting op onderdelen en gebruik van werkplaatsapparatuur.

De automotive branche reageert afwijzend en is als traditioneel en voorspelbaar te betitelen; citaten automotive-online

 

  • "het is een heel slecht voorstel is ook gedoemd te mislukken"
  • "de marge die de dienstverlener moet inleveren"

 

Gratis APK Levenslang, het idee in de basis is innovatief te noemen, natuurlijk wel de kleine lettertjes erop naslaan.

 

Hoe nu verder?

 

Volgens Sun Tzu (Hendrik Johannes Cruijff liftte mee), Chinese veldheer en filosoof die circa 500 jaar voor Christus leefde, is aanval de beste verdediging.

 

Dus; biedt de APK gratis aan! Ik hoor u al denken, die zit toch bij "grote beurt" in het pakket. Ben INNOVATIEF en verleidt uw klant tot een bezoek aan uw R&D faciliteit (de werkplaats). Voor de klant is APK; noodzakelijk, verplicht (regelgeving), geldklopperij en irritant. Dus denkt u met hem mee en kost het de klant slechts tijd, die hij dankzij uw gratis WIFI (of zoals ondergetekende sinds kort aan de CrackBerry 8800), kranten en koffie toch goed kan besteden. En U als werkplaatsexploitant, bouwt aan de relatie, krijgt de PR scoop (gratis scoort altijd!) en zo maar nieuwe klanten. En eerlijk is eerlijk, bijna niemand gaat zonder additionele reparaties door uw roldeur naar buiten.

 

Innovativiteit genereren is niet altijd eenvoudig, maar het "lenen" van een andere industrie kan helpen. Bijvoorbeeld u komt aan bij een hotel. De valet parkeert uw auto (=werkplaats conciërge), u checkt-in bij een plezante balie (medewerkers in kostuum, verse appels op schaal, glimlach en van alles is mogelijk), u wordt begeleidt naar uw kamer en uw valiezen worden gedragen (=medewerker installeert u midden in de showroom tussen al dat moois en helpt met de WIFI connectiviteit, wijst op de recente en kwalitatieve magazines (van Quote tot FEM tot Panorama) en verzorgt de cappuccino etc. De verkopers informeren of het huidige voertuig nog aan de vervoerswens tegemoet komt en denken dan professioneel mee...........

 

Het fenomeen narrowcasting, kan ook hier waarde toevoegen en dan niet van het type reclame filmpjes van de automerken, maar bijvoorbeeld items van TopGear, CNN Automotive etc.

 

Ik wens de automotive dealers nieuwe klanten en de klanten innovatieve wachttijd verzachters.

 

Dit blog werd verzorgd door Christian ter Maat van Carevolution Organisatieadvies. Andere GekopKlanten blogs van hem zijn te hier te lezen en hij publiceert tevens op Eventbuzz.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>