Klantje pik; slim of stout?

 
Kent u het verschil tussen mein en dein? Maar wat betekent dit in een klantrelatie? Welke vallen en wapens zijn geoorloofd in de jacht op de nieuwe klant?

 Marketeers bestrijden elkaar met slimme marketing trucs en guerrilla tactics met als inzet de jachttrofee; een klant die switcht. Zoals altijd, zeker in marketing & sales, zijn de Amerikanen hier weer beter in dan de Europeanen. En ze komen er ronduit vooruit. Hoeveel "winbacks" of "switches" een marketing actie levert wordt gekoppeld aan de bonussen van een reclame & DM industrie. Retentie marketing van de oude leverancier en acquisitie marketing van de nieuwe, zo wordt het spel gespeeld.

 

Ook in Nederland is deze jacht geoorloofd, zelfs de Partij voor Dieren heeft hier geen bezwaar. Of het nu gaat om een nieuw mobiel abonnement met telefoongadgets als aas of navigatie apparatuur bij de aanschaf van een auto. En wij zijn allemaal prooi of we nu brand-loyals of brand-switchers zijn; het maakt de marketeers niet uit.

 

Guerrilla marketing en sales activiteiten vallen vaak op vanwege de innovativiteit en worden soms op het randje beschouwd. Zoals een vliegtuig met sleepbanner van de concurrent boven een door een ander merk gesponsord evenement. En zoals in oorlog is bijna alles geoorloofd.

 

Welnu als de vijand heult met andere vijanden om de markt te veroveren onder het motto; hoe groter hoe meer slagkracht, dan gelden ineens andere regels. Nu mag klantje pik niet meer?

 

Rabobank kantoren jagen op ABN AMRO-klanten. ABN AMRO klanten hebben brieven gekregen waarin het gaat over de "roerige tijden" in de bankenwereld en de kans dat "vertrouwde namen worden geschrapt". "Daag ons uit u te tonen dat de Rabobank het anders doet". Rabobank betreurt, zo meldt RTL, dat zulke brieven verstuurd zijn, maar benadrukt dat het niet om een gecoördineerde actie gaat.

 

Gekke jongens die banken!

 

 

Deze bijdrage werd u gepresenteerd door Christian ter Maat van Carevolution; organisatie- en management advies. Bijvoorbeeld: retentie marketing-, acquisitie marketingadvies of positioneringvraagstukken.
Eventbuzz blogs van Christian zijn hier te lezen.
Ter Maat publiceert ook op GekOpKlanten en ReplyToAll.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Suzanne
Ik vind het jammer dat Rabobank Nederland heeft ingegrepen. Ik vond het juist een geweldige actie. Het is toch een zootje bij ABN? En dat mag je dan als concurrent niet aangrijpen? ABN/AMRO heeft een paar jaar geleden, toen ik nog bij de Rabo werkte, ook een zomeroffensief gelanceerd, waarbij expliciet werd uitgesproken dat men jacht op Rabo klanten zou maken. Er werd nog net niet voor de deur bij Rabobanken "gepost". Dus, kom op banken, niet zo stijf!
Robert Kroon
Nederlanders zijn te soft als het gaat om 'klantje winnen' Dus kom op Rabo mensen in de aanval....maak van het moment gebruik om onzekere ABN AMRO klanten te winnen. En wellicht is er nog een schone taak voor ABN AMRO om een charme PR offensief te starten om haar eigen klanten te behouden.
Robert Kroon
Nederlanders zijn te soft als het gaat om 'klantje winnen' Dus kom op Rabo mensen in de aanval....maak van het moment gebruik om onzekere ABN AMRO klanten te winnen. En wellicht is er nog een schone taak voor ABN AMRO om een charme PR offensief te starten om haar eigen klanten te behouden.
Harold Smits
Ordinair pikken is niet sjiek. Vernuftig verleiden op basis van je eigen sterke punten vind ik geweldig. Net als in de liefde. Zo kwam ik zojuist op straat een bushokje tegen met daarin de tekst "NU IS HET TIJD VOOR EEN BANK DIE ZICHZELF BLIJFT". Getekend, Rabobank. Magnifiek. Met precies de juiste toon: verleiden in plaats van stoken in een (goed) huwelijk.
Kleur bekennen of kameleon gedrag van merken?
[...] ook de apotheek in Delairessestraat zitten aan de bovenkant en de supermarkten onderin. Het bekende klantje pik terrein ligt in het midden. Het wachten is op de eerste Apple look-alike in verzorgingproducten, [...]