Lekker Klanterfanten?

Vooral niet verder lezen als u gelooft in "met klanten in de skybox" of customer relationship management systemen. U kent uw klant toch en hij kent u ook en daarom is er sprake van een klantrelatie!

 Relatiekoningen, Accountdieren, Stalkers, Targethunters en Gladde Saleslieden vooral hieronder niet veder lezen. Als troost voor u gepubliceerd: "Goedemiddag, kunt u mij doorverbinden met de DMU?"

 

 

Haast je langzaam, was de lijfspreuk van keizer Augustus.

Het betekent dat de mens rijpt door groei waarbij snelheid van handelen en lanterfanten, roekeloosheid en zelfbeheersing hand in hand gaan.

 

In deze tijd waarin velen van ons dagelijks volledig volgepland zijn met werk- en/of vrijetijdsactiviteiten, geven we ons zelf nauwelijks meer de kans om echt te onthaasten of te dromen. Ook in onze communicatie en de omgang met klanten of leveranciers, zijn er nauwelijks momenten van zingeving en waardecreatie.

 

Mensen en organisaties zijn voor hen voortbestaan afhankelijk van andere mensen. En de een binding (relatie) ontstaat organisch en zal met de tijd groeien of krimpen. Het artificieel cultiveren van zo'n binding heeft niet noodzakelijk het gewenste resultaat. Een uitnodiging voor bijvoorbeeld de skybox, kan misplaatst zijn als de klant niet van Voetbal of Froger houdt. Sommigen zien een uitnodiging als noodzakelijk kwaad; het hoort bij het werk. Mega- of exquise events, zoals de Wimbledon, F1 Grand Prix, St. Andrews of een rondje van 20 gangen bij El Bulli creëren een sfeer van "moeten gunnen". En dan is nou net een paradox; moeten en gunnen. Ook de chronologische account bezoeken met een quasi voorbereiding en interesse in het umfeld van de klant sterken de relatie niet. Al dit soort van, soms wel goed bedoelde, inspanningen leidt tot een gevoel van "hij loopt te haaien en te draaien".

 

Neem eens een andere route; zie klanterfanten als zinvol voor zowel de geestelijke relationele rust en ook voor de creatieve gedachten die in interactie met elkaar de aandacht en ruimte krijgen. Oscar Wilde zei het al: nietsdoen is hard werken.

Respect en inleven en vooral luisteren zijn hier de techniek. Filosofeer met uw relatie over de totale keten, de bedreigingen, zwakten, kansen en sterkten. En wel in deze volgorde outside-in; eerst de omgeving en de dan de competenties.

 

Klanterfanten in de praktijk; bespreek gezamenlijk met uw keten (leveranciers, klanten, klant van de klant etc.) een prangend thema en geef het couleur local door met elkaar een ander werelddeel te bezoeken en gelijk geïnteresseerden aldaar te ontmoeten. Klanterfanten is een goede remedie tegen het Relationship Fatigue Syndrome.

 

Dit blogtikel werd verzorgd door Christian ter Maat van Carevolution Organisatieadvies. Andere GekopKlanten blogs van hem zijn te hier te lezen en hij publiceert tevens op Eventbuzz.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Arjen Jongeling
Als ex-autosporter heb ik de ervaring dat er door de relaties van mijn sponsors werd gevochten om VIP-arrangementen. Het is bekend dat als je de balans verstoort, de klant geneigd zal zijn die weer recht te trekken. Dus als jij hem uitnodigt voor iets leuks zal hij automatisch geneigd zijn iets terug te doen. Overigens: probeer eens collega's of leveranciers te tracteren. Ook daar valt geld te verdienen!
Henk de Boer
Een Klant vriendelijk woord wat fantastisch past bij onthaasten en eindelijk eens geen engelse kreet maar een variant op een Nederlands woord.
Alle Marketeers opgelet een nieuwe Trend in Mindset