Nieuwe reclamevormen innovatie of irritatie?

Dat marketeers zichzelf willen blijven onderscheiden is niet nieuws. Als ze een opleiding hadden gevolgd hadden ze wel geleerd dat het om ‘onderscheidende producten' ging. Innovatie wordt over het algemeen ook toegejuicht, tenzij het om financiële verpakte gebundelde hypotheken gaat of het maatschappelijk onverantwoord ondernemen betreft. Sinds kort heeft SBS6 een marketing innovatie.  Helaas is de ijsdans competitie of de remake van mijn poedel, belastingaangifte, kano, brievenbus en andere no-brainers, niet de innovatie die ik met u, wil delen. Of het herplaatsen van mensen in een andere habitat, zoals stop een aantal contrapolen samen in een huis, de moderne variant van zo-vader-zo-zoon, maar dan met moeder & dochter of de Frogertjes in een uitkeringsjungle.Kunt u zich voorstellen dat u eindelijk weer eens een goede film aangekondigd ziet in een TVgids? Dat is natuurlijk al een rariteit op zich met al die herhalingen en B tm Z films. En stel nu dat die goede regisseur een spanningsboog probeert op te bouwen in zijn verhaallijn en u er lekker in zit. Dan krijgt natuurlijk wel, zeven keer per film, een emmer koud water in uw gezicht in de vorm van de aambeien-verhelper of gratis-gemak-lening. Maar aan reclame onderbrekingen zijn we nu wel gewend. Wij mensen hebben voor hetere vuren gestaan en voor ijstijden. En kijk de enige overlevende van de ijstijd is de (paarse) krokodil en de geëvolueerde mens.

Nee, SBS6 brengt TV plezier naar ‘the next level' door in die spannende film in te breken, met de Idol van het eerste uur; Gerard Joling, in de vorm van een TV pop-up of bewegende banner! Nu heeft SBS6 gelukkig wel de slankste van de Drie Toppers gekozen, anders valt het TV beeld helemaal weg.

Terug naar de vraag; de jolige Joling in beeld als bewegende banner; nieuwe reclamevorm innovatie of irritatie? Wie het weet mag het zeggen tegen de directie van SBS6, want zij weten het in elk geval niet!

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies. Succes thema's bij opdrachtgevers van Carevolution: kredietcrisis- & recessiestrategie. Ter Maat publiceert ook op ReplytoAll.


© Copyright 2008 Carevolution

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Joop de Boers
waar gaat deze paginavulling over? Moeten we het nou echt  weer hebben over reclame-irritatie. Wie kijkt er overigens naar SBS?
Christian ter Maat
In antwoord op uw vraag, wie kijkt er naar SBS:

<strong>Marktaandelen per zendergroep
</strong>1. RTL Nederland 40,5%
2. Publieke Omroep 30,5%
3. SBS Groep 18,7%

november 2008
T. Bos
SBS 6; maandagavond kwam de film 'Tomorrow never dies' op SBS6 op de televisie. Ik ben nogal een fan van de britse geheime agent (James Bond) en dacht een mooie avond tegemoed te gaan.
Helaas werdt dat ruw verstoord door de vele reclame van deze zender. Deze vreselijk irritante blokken lijken nog langer te duren dan de film zelf. De reclame zelf slaat ook nog eens nergens op, want de gemiddelde James Bond kijker heeft geen baat bij een zalfje voor de huid (ALLEEN VOOR 50+)
Nu wil SBS6 zelfs om de 10 minuten een reclame blok doen. Doe maar, ik huur mijn films tegenwoordig wel, dan hoef ik me niet meer te ergeren.

Met vriendelijke groet,
T. Bos