Talpech, maar Mol moedig man.

 
Vandaag wordt John de Mol geciteerd in het Financiële Dagblad; "Ik ruil een oude Lada in voor een glimmende Ferrari". Hoe staat het met de kijker (klant), welk ruilmodel is er voor hem of haar. Hoge bomen vangen veel wind, maar de kijkcijfers verwenen als sneeuw voor zon.

 Het begon op 13 augustus 2005 met zak vol ambitie en geld (schattingen tussen de 70 en 250 miljoen Euro, maar wel fiscaal compensabel). Nu worden de sterren als slaven verhandeld aan RTL en gaat de stekker uit Tienpa. De klant heeft weer eens gezegevierd. Door te kiezen uit het aanbod op de Nederlandse zenders, keek de klant naar Ned1 (19%), RTL4 (14 %), SBS6 (10%) en naar Tien (6,5%). De kijker kiest op basis van ervaring, reclame, worth of mouth en zappen. Bij zappen is het lastig als je op tien staat, maar de meeste kijkers zappen net zo lang tot dat hun behoefte wordt bevredigd. En hier heeft de competitie goed gescoord. Niet door te zeuren over ‘de sterren lopen weg, achter het grote het geld van Talpa aan' of duurdere programma's bij de Mol & Co. verleiden de kijker'. Nee, gewoon door de concurrentie aan te gaan en goede programma's te maken of te kopen en slim te programmeren.

 

En dan volgt nu de discussie, in de media, over het slecht gemanagede imago van John de Mol. Het gaat om de reputatie management van de onderneming als geheel en niet om imago's van de individuen. John is gewoon een achter de coulissen, hard werkende jongen. Maar de onderneming straalde iets uit van een onoverwinnelijke media moloch met grote, te vermarkten, namen  en snelle jongetjes en meisjes als staf. Talpa had een corporate identity van jong, wild en de ‘sky is the limit' en "we are going to take the Netherlands by storm". Dat straalt natuurlijk ambitie uit en dat heeft een startende onderneming (intern) ook nodig. Negen van de 10 consumenten kiezen voor de reputatie van de onderneming bij gelijkwaardige producten (kwaliteit, prijs, niveau van branding etc.). Reputatie is de som van waardering van alle stakeholders, de som van alle imago's (sociaal, producten, management, aandeelhouders, financieel etc.) van de onderneming. Conclusie; het matige reputatiemanagement van Talpa/Tien heeft gefaald, maar niet de onderneming van de buis gehaald. De TV consumenten kijken primair naar de content in combinatie met de programmering. De TV consument heeft gestemd via de afstandsbediening. Motie aangenomen!

 

Kon een inwoner maar via zo'n systeem de politiek direct afrekenen op haar wanprestaties.

 

Deze bijdrage werd u gepresenteerd door Christian ter Maat van Carevolution; organisatie- en management advies. Bijvoorbeeld: media- en entertainment vraagstukken of corporate communication en reputation management advies.
Eventbuzz blogs van Christian zijn hier te lezen.
Ter Maat publiceert ook op GekOpKlanten en ReplyToAll.

 

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jan de Roos
Wat een slecht geschreven stukje... vooral de laatste zinnen van de tweede alinea benaderen onbegrijpelijkheid. Door de woordkeuze, maar ook door de manier van redeneren. En dan die engels-nederlandse mengeling, heel irritant. Overigens, laat mij maar blij zijn dat kijkers 'de' politiek nu juist niet 'direct' kunnen 'afrekenen' met een afstandsbediening. Wat een rare wens!